ویژگیهای روان سنجی نسخه ترجمه شده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی/ هیجانی کودکان پیش دبستانKIST) ؛ میلر، مایشی و میلر، 1997) با روش رواسازی متقاطع بررسی شد. یک نمونه 1435 نفری از کودکان 5 و 6 ساله (668 دختر، 767 پسر) مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی شهر تهران انتخاب و به دو گروه (نمونه الف=725، نمونه ب=710) تقسیم شدند و مادران آنها پرسشنامه 50 گویه ای KIST را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل بر پایه نمره های فرم والد نشان داد با ادغام دو زیر مقیاس رفتارهای فزون کنشی/ بی توجهی و سازش نایافته و حذف زیر مقیاس رفتار خواب، نسخه فارسی متشکل از شش عامل 1) رفتارهای سازش نایافته/ فزون کنش، 2) مهارتهای اجتماعی، 3) مهارتهای ارتباطی، 4) مهارتهای زندگی روزمره، 5) رفتار تغذیه، و 6) نشانه های اضطراب جدایی است و بر روی هم تقریبا 2/40 درصد واریانس را تبیین می کند. شاخصهای برازندگی تحلیل عاملی تاییدی در دو گروه روایی متقاطع پرسشنامه را تایید کرد. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین نمره کلKIST با نمره گروه مربیان (r=0.35) روایی همگرا و ضرایب منفی و معنادار آن با دو فرم فهرست رفتاری کودکان (r=0.32) و گزارش مربی معلم (- 0.33) نظام سنجش مبتنی بر تجربه آشنباخ (آشنباخ، 1991) روایی واگرای پرسشنامه را تایید کرد. مبانی نظری عاملهای استخراج شده مورد بحث قرار گرفت.