امروزه می دانیم که انجام ادیومتری تن خالص تنها اطلاعاتی در مورد میزان و نوع کاهش شنوایی در اختیار ما قرار می دهد در نتیجه این سوال مطرح می شود که چگونه یک فرد از شنوایی برای درک گفتار استفاده می کند و ضرورت استفاده از آزمون های درک شنوایی چیست؟ هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق در رده سنی 20-5 سال بوده است. پژوهش حاضر که یک مطالعه توسعه ای می باشد، در 2 مرحله صورت گرفت. مرحله نخست شامل تهیه مواد آزمونی و مرحله دوم شامل ارزیابی آن ها بوده است. در ابتدا جهت طراحی مواد آزمونی، معیارهای سازندگان اصلی آزمون Auditory Perception)APT/H وTest for the Hearing Impaired)در نظر گرفته شد بدین ترتیب که با حفظ الگوی اصلی مواد آزمونی، این مواد متناسب با دستور زبان و آواهای زبان فارسی و نیز متناسب با سطح واژگان افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و با حفظ ویژگی تصویر پذیر بودن آن ها تهیه گردید. پس از آن جهت بررسی روایی محتوا، مواد آزمونی در اختیار 5 نفر از شنوایی شناسان توان بخشی شنوایی قرار گرفت. در مرحله بعد، مواد آزمونی روی 60 دانش آموز مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و در 3 مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در باغچه بان شماره 18 کرج اجرا شد سپس روایی ساختار (Constract Validity)، روایی معیار (Criterion Validity) و پایایی(Reliability) آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش نشان داد که مواد آزمونی طراحی شده از روایی محتوایی خوبی برخوردار هستند (88.4%). بین امتیازهای حاصل از آزمون و میزان کم شنوایی دانش آموزان اختلاف معنی داری وجود داشت(P<0.05). در افراد مبتلا به کاهش شنوایی بیش از 70 دسی بل، تاثیر سن بر امتیازهای آزمون در گروه سنی 12-7 ساله و 17-15 ساله بارز بوده است (0.000=P) اما این تاثیر در گروه سنی 14-12 ساله و 17-15 ساله با کاهش شنوایی کم تر از 70 دسی بل مشاهده نشد (P<0.05). آزمون از روایی معیار مناسبی برخوردار بود (0.00=P) و امتیازهای حاصل از اجرای اولیه و مجدد آزمون، همبستگی معنی داری را نشان داد (0.00=P). در مجموع به نظر می رسد که این آزمون، منحصر به فرد بوده و مراحل مختلف مهارت شنوایی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می دهد و سادگی در اجرای آن، راه کارهای مناسبی را در زمینه توان بخشی شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی در اختیار درمان گران قرار می دهد.