مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی (کشف تا درک) افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا عمیق (5 تا 20 سال) مجتمع باغچه بان شماره 18 کرج - تهران سال 1381

صفحات

 صفحه شروع 943 | صفحه پایان 951

چکیده

 امروزه می دانیم که انجام ادیومتری تن خالص تنها اطلاعاتی در مورد میزان و نوع کاهش شنوایی در اختیار ما قرار می دهد در نتیجه این سوال مطرح می شود که چگونه یک فرد از شنوایی برای درک گفتار استفاده می کند و ضرورت استفاده از آزمون های درک شنوایی چیست؟ هدف از این مطالعه تهیه و ارزیابی آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق در رده سنی 20-5 سال بوده است. پژوهش حاضر که یک مطالعه توسعه ای می باشد, در 2 مرحله صورت گرفت. مرحله نخست شامل تهیه مواد آزمونی و مرحله دوم شامل ارزیابی آن ها بوده است. در ابتدا جهت طراحی مواد آزمونی, معیارهای سازندگان اصلی آزمون Auditory Perception)APT/H وTest for the Hearing Impaired)در نظر گرفته شد بدین ترتیب که با حفظ الگوی اصلی مواد آزمونی, این مواد متناسب با دستور زبان و آواهای زبان فارسی و نیز متناسب با سطح واژگان افراد مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و با حفظ ویژگی تصویر پذیر بودن آن ها تهیه گردید. پس از آن جهت بررسی روایی محتوا, مواد آزمونی در اختیار 5 نفر از شنوایی شناسان توان بخشی شنوایی قرار گرفت. در مرحله بعد, مواد آزمونی روی 60 دانش آموز مبتلا به کاهش شنوایی ملایم تا عمیق و در 3 مقطع ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان در باغچه بان شماره 18 کرج اجرا شد سپس روایی ساختار (Constract Validity), روایی معیار (Criterion Validity) و پایایی(Reliability) آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش نشان داد که مواد آزمونی طراحی شده از روایی محتوایی خوبی برخوردار هستند (88.4%). بین امتیازهای حاصل از آزمون و میزان کم شنوایی دانش آموزان اختلاف معنی داری وجود داشت(P<0.05). در افراد مبتلا به کاهش شنوایی بیش از 70 دسی بل, تاثیر سن بر امتیازهای آزمون در گروه سنی 12-7 ساله و 17-15 ساله بارز بوده است (0.000=P) اما این تاثیر در گروه سنی 14-12 ساله و 17-15 ساله با کاهش شنوایی کم تر از 70 دسی بل مشاهده نشد (P<0.05). آزمون از روایی معیار مناسبی برخوردار بود (0.00=P) و امتیازهای حاصل از اجرای اولیه و مجدد آزمون, همبستگی معنی داری را نشان داد (0.00=P). در مجموع به نظر می رسد که این آزمون, منحصر به فرد بوده و مراحل مختلف مهارت شنوایی را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می دهد و سادگی در اجرای آن, راه کارهای مناسبی را در زمینه توان بخشی شنوایی افراد مبتلا به کاهش شنوایی در اختیار درمان گران قرار می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظاهریزدی، ملیحه، لطفی، یونس، و جعفری، زهرا. (1382). تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی (کشف تا درک) افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا عمیق (5 تا 20 سال) مجتمع باغچه بان شماره 18 کرج - تهران سال 1381. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 10(38 (فوق العاده دو))، 943-951. SID. https://sid.ir/paper/419277/fa

    Vancouver: کپی

    مظاهریزدی ملیحه، لطفی یونس، جعفری زهرا. تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی (کشف تا درک) افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا عمیق (5 تا 20 سال) مجتمع باغچه بان شماره 18 کرج - تهران سال 1381. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1382؛10(38 (فوق العاده دو)):943-951. Available from: https://sid.ir/paper/419277/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه مظاهریزدی، یونس لطفی، و زهرا جعفری، “تدوین آزمونی برای تعیین سطح مهارت شنوایی (کشف تا درک) افراد مبتلا به کم شنوایی ملایم تا عمیق (5 تا 20 سال) مجتمع باغچه بان شماره 18 کرج - تهران سال 1381،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 10، no. 38 (فوق العاده دو)، pp. 943–951، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/419277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button