Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    779
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (34)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2050
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2050

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    470
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

زمینه و هدف: آزمون پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی ابزاری جدید برای بررسی عملکرد دهلیزی است. کاربرد بالینی این پتانسیل ها در بسیاری از بیماری ها بررسی شده است، اما نقش آنها در بیماری های ساقه مغز و فرآیند میلین زدای دستگاه عصبی مرکزی همچنان نامشخص است. هدف پژوهش حاضر مقایسه این پتانسیل ها در بیماران اسکلروز متعدد و افراد هنجار بود.روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر روی 21 بیمار مبتلا به اسکلروز متعدد، 15 زن و 6 مرد، و 20 فرد هنجار شامل 14 زن و 6 مرد، در محدوده سنی 50-17 سال انجام شد. پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی با استفاده از محرک تن برست 500 هرتز ثبت شد. شاخص های مورد بررسی شامل زمان نهفتگی قله های p13 وn23  و دامنه قله به قله p13-n23 بود.یافته ها: بین دو گروه از نظر میانگین زمان نهفتگی p13 و دامنه قله به قله p13-n23 در هر دو گوش تفاوت معنی داری مشاهده گردید (p<0.05). در دو بیمار اسکلروز متعدد پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی تنها در یکی از گوش ها قابل ثبت بود. زمان نهفتگی قله p13 در 9 بیمار (14 گوش) افزایش نشان داد. به طور کلی نتایج آزمون پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی در 6/47 درصد بیماران ناهنجار بود.نتیجه گیری: آزمون پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی احتمالا می تواند ابزاری جدید برای ارزیابی اختلالات عملکردی ساقه مغز در بیماری اسکلروز متعدد باشد. نتایج ناهنجار این آزمون در این بیماران ممکن است با نقص هدایت پیام های عصبی در مسیر رفلکس وستیبولوکولیک در ارتباط باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 470

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

زمینه و هدف: بیشتر کاربران سمعک از پدیده ای به نام اثر انسداد شکایت دارند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان اثر انسداد در افراد با شنوایی هنجار و کم شنوایی حسی عصبی خفیف و ملایم با استفاده از روش ارزیابی گوش واقعی است.روش بررسی: شصت فرد بزرگسال شامل 30 مرد و 30 زن، در محدوده سنی 55-18 سال در این مطالعه شرکت کردند. از آنها خواسته شد تا دو واکه /e/ و /i/ را به مدت 5 ثانیه صداسازی کنند. با استفاده از پروب میکروفن فشار صوتی درون مجرای گوش آنها اندازه گیری شد. قله فرکانسی و مقدار اثر انسداد در تمامی این افراد ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: قله فرکانسی اثر انسداد با استفاده از واکه /e/ در زنان و مردان، در فرکانس های 9/751 و 98/542 هرتز و با حداکثر میزان 25/10 و 77/9 دسی بل به دست آمد. نتایج به دست آمده با استفاده از واکه /i/ نیز قله فرکانسی اثر انسداد در زنان و مردان را در فرکانس های 88/518 و 28/440 هرتز با حداکثر میزان 03/19 و 10/19 دسی بل نشان داد. علاوه بر این هیچ گونه تفاوت معنی داری بین پارامترهای وضعیت شنوایی و بین دو جنس مشاهده نشد (p>0.05).نتیجه گیری: مقدار اثر انسداد در بین افراد کاملا متغیر است. بهترین راه حل برای رفع اثر انسداد، تنظیم دقیق سمعک در محدوده فرکانسی مشخصی است که تعیین آن تنها با ارزیابی پروب میکروفن امکان پذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    18-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    683
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

زمینه و هدف: پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در پاسخ به محرک کلیک یا تن برست به عنوان یک آزمون بالینی برای ارزیابی ساکول و عصب دهلیزی تحتانی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات مختلف نشان می دهد کاشت حلزون می تواند تاثیر منفی بر ساختارهای دهلیزی داشته باشد. هدف از این مطالعه، بررسی این پتانسیل در افرادی است که دارای حلزون کاشت شده یک طرفه هستند.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 33 بیمار دارای کاشت حلزون یک طرفه با میانگین سنی 96/19 سال به عنوان گروه مورد با 30 فرد هنجار با میانگین سنی 27/24 سال به عنوان گروه شاهد شرکت داشتند. میانگین زمان نهفتگی و دامنه پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در همه افرادها ثبت و مقایسه شد.یافته ها: در هر دو گوش تمامی افراد گروه شاهد امواج هنجار ثبت شد. در 16 مورد (48/48 %) هیچ پاسخی در دو گوش دریافت نشد. در سه مورد (09/9 %) پاسخ ها در هر دو گوش ثبت شدند، ولی در اکثر موارد دامنه امواج در سمت دارای کاشت حلزون کاهش یافته بود. در 14 مورد (42/42 %) پاسخ ها تنها در گوش غیرکاشت شده ثبت شدند.نتیجه گیری: پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی ابزاری ارزشمند برای بررسی عملکرد ساکول در افراد دارای کاشت حلزون است. آسیب به تیغه مارپیچی استخوانی و غشا پایه به دنبال کاشت حلزون می تواند باعث آسیب به اندام های دهلیزی، به خصوص ساکول، شود. به نظر می رسد ممکن است ساکول به دنبال کاشت حلزون صدمه ببیند و منجر به حذف پتانسیل عضلانی یا کاهش دامنه آن شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 683

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2088
  • دانلود: 

    958
چکیده: 

زمینه و هدف: مهارت در خواندن یکی از مهم ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است این مهارت معطوف به توانایی درک مطلب، تفسیر و استنتاج از متون و دریافت معنا و مفهوم پیامی است که به نگارش درآمده است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز با میزان توانمندی وی در درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر افت شنوایی بر توانایی سطوح مختلف درک خواندن دانش آموزان کم شنوا در مقایسه با دانش آموزان شنوا بود.روش بررسی: پژوهش از نوع مقطعی بود و ابزار آزمون دفترچه استاندارد شده بین المللی 2001 (PIRLS) بود که روی 17 دانش آموز مبتلا به کم شنوایی در پایه چهارم ابتدایی از مدارس استثنایی شهرستان های شهریار، رباط کریم و کرج و 17 دانش آموز شنوای هنجار که به روش تصادفی ساده از مدارس عادی همجوار با مدارس استثنایی انتخاب شده بودند اجرا شد.یافته ها: در تحلیل یافته ها بین دانش آموزان کم شنوا و دانش آموزان شنوا در سطوح مختلف درک خواندن تفاوت معنی داری دیده شد (p<0.05).نتیجه گیری: افت شنوایی بر سطوح مختلف درک خواندن تاثیر منفی دارد و به همین سبب بازنگری برنامه ریزی های آموزشی در مراکز استثنایی، به منظور هدایت آموزش از حفظی خوانی به سمت درک معنا و لایه های عمیق تر یادگیری، ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    33-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    982
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

زمینه و هدف: پردازش زمانی، که شامل وضوح، ترتیب، تجمع و پوشش زمانی می باشد مولفه اصلی توانایی های پردازش شنیداری است. نتیجه تحقیقات در مورد پردازش زمانی در افراد موسیقی دان و غیرموسیقی دان برتری موسیقی دانان را نسبت به دیگر افراد در مبحث تمایز زمانی نشان می دهد. در این مطالعه پردازش زمانی در افراد موسیقی دان و غیر موسیقی دان با شنوایی هنجار با آزمون فاصله در نویز مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: این مطالعه هم گروهی هم زمان غیرمداخله ای روی 24 فرد موسیقی دان با میانگین سنی 3/25 سال و 24 فرد غیرموسیقی دان با میانگین سنی 5/24 سال دارای شنوایی هنجار با شرایط سنی و جنسی مشابه در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. پس از انجام آزمون فاصله در نویز، آستانه تقریبی و درصد پاسخ های صحیح افراد استخراج شد و با آزمون ناپارامتری من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین درصد پاسخ های صحیح و آستانه تقریبی دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0.001)، در حالی که بین درصد پاسخ های صحیح و آستانه تقریبی دو جنس در هر دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری به دست نیامد (p>0.05).نتیجه گیری: کمتر بودن مقدار آستانه تقریبی و بیشتر بودن میزان درصد پاسخ های صحیح افراد موسیقی دان نسبت به افراد غیرموسیقی دان نشان دهنده پردازش زمانی شنوایی سریع تر در این افراد بود که می تواند ناشی از تربیت موسیقایی سیستم شنوایی مرکزی آنها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 982

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

زمینه و هدف: گفتار نشانه ای نوعی روش ارتباطی برای افراد کم شنوا است که دسترسی به گفتار طبیعی را برای این افراد با استفاده حداکثری از لب خوانی امکان پذیر می کند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر استفاده از گفتار نشانه ای فارسی بر امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا است.روش بررسی: در این بررسی شانزده کودک 9 تا 12 ساله مبتلا به کم شنوایی عمیق در دو گروه 8 نفره مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مورد در یک دوره 5 ماهه و هر روز به مدت 45-60 دقیقه تحت آموزش فشرده گفتار نشانه ای قرار گرفتند. آزمون امتیاز تمایز گفتار در پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری برای گروه های شاهد و مورد استفاده شد. بین پس آزمون و پیگیری فاصله زمانی 2 تا 3 هفته ای وجود داشت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از طرح اندازه گیری های مکرر استفاده شد.یافته ها: تفاوت معنی داری بین پیش آزمون (بدون گفتار نشانه ای)، پس آزمون و پیگیری (با گفتار نشانه ای) گروه مورد مشاهده شد (P=0.001). گروه مورد تقریبا امتیاز کامل کسب کردند اما تفاوت معنی داری بین امتیازهای تمایز گفتار در گروه شاهد دیده نشد (P<0.05).نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد گفتار نشانه ای فارسی ابزاری اثربخش در بهبود امتیاز تمایز گفتار در میان کودکان کم شنوا است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

زمینه و هدف: آگاهی از قافیه معیار مهمی برای مهارت های پردازش گفتار، خواندن و نوشتن است. با توجه به این که در ایران آزمون مناسبی برای ارزیابی مهارت شنیداری در کودکان 5 تا 6 سال وجود ندارد، هدف اصلی این پژوهش ساخت و ارزشیابی تکالیف آگاهی از قافیه در کودکان 5 تا 6 ساله بود.روش بررسی: یکصد کودک بهنجار 5 تا 6 ساله مهد کودک های شهر تهران مشتمل بر 50 دختر و 50 پسر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار بررسی شامل تکالیف آگاهی از قافیه، یعنی شناسایی قافیه و بیان کلمه هم قافیه بود. بررسی روایی و پایایی با روش شاخص روایی محتوایی، تکرارپذیری نسبی و مطلق انجام شد. ضریب همبستگی تکالیف با روش همبستگی پیرسون و مقایسه میانگین نمرات کودکان در هر دو بخش با روش سطوح سادگی مشخص شد. مقایسه میانگین نمره دختران و پسران با روش t مستقل انجام گرفت.یافته ها: تکالیف طراحی شده برای گروه سنی 5 تا 6 سال مناسب بود و دو بخش، روایی و پایایی مطلوبی داشتند. توانایی کودکان در بخش بیان کلمه هم قافیه بیشتر از بخش شناسایی قافیه بود. ضریب همبستگی یا ارتباط هر یک از بخش ها با کل مهارت آگاهی از قافیه معنی دار بود (p<0.05). مهارت کودکان دختر و پسر در کل تکالیف تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: تکالیف طراحی شده برای ارزیابی مهارت آگاهی از قافیه مناسب می باشند و دارای روایی محتوایی و پایایی مطلوبی هستند و رابطه معنی داری با کل مهارت آگاهی از قافیه دارند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند. مهارت های دو گروه دختر و پسر در این تکالیف مشابه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    57-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    784
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

زمینه و هدف: صوت انسان در طول زنگی دستخوش تغییراتی می شود که در مردان و زنان متفاوت است. برخی از پژوهش ها علاوه بر بررسی تغییرات ناشی از سن و جنس، به بررسی تغییرات صوت در زبان ها و نژادهای مختلف نیز پرداخته اند. این پژوهش با هدف آگاهی از تغییرات بسامد پایه صوت در افراد 9 تا 50 ساله فارسی زبان اجرا شده است تا تفاوت احتمالی آن با سایر پژوهش ها مشخص شود.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی صدای 320 نفر در محیط ساکت عادی جمع آوری شد. میانگین بسامد پایه در واکه ها و شمارش اعداد با استفاده از برنامه تجزیه و تحلیل هم زمان نرم افزار دکتر اسپیچ محاسبه شد. داده ها با آنالیز واریانس دو طرفه تحلیل شدند و نیمرخ تغییرات رسم شد.یافته ها: نیمرخ تغییرات بسامد پایه در زنان و مردان متفاوت بود. میانگین بسامد تا 13 سالگی در هر دو جنس تقریبا برابر بود و صدای نمونه ها زیر بود (میانگین بیش از 200 هرتز). پس از 13 سالگی افت مشخص بسامد پایه در مردان، به ویژه در واکه ها، دیده شد که از لحاظ آماری معنی دار بود (p<0.001). نیمرخ تغییرات بسامد پایه در واکه ها و شمارش اعداد یکسان بود. در هر دو بخش بین 20 تا 40 سالگی بسامد پایه ثبات نسبی است.نتیجه گیری: تفاوت تغییرات بسامد پایه در زنان و مردان ناشی از تفاوت در ابعاد حنجره و سایر تفاوت های جسمی شناخته شده است. تغییر چشمگیر بسامد پایه بین دو جنس پس از 13 سالگی متاثر از بلوغ در مردان است. ثبات نسبی بسامد پایه در 20 تا 40 سالگی احتمالا نشانه شرایط نسبتا با ثبات بدن در این دوره است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 784

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    65-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1036
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

زمینه و هدف: عضلات شرکت کننده در تولید صدا از مهم ترین اعضای دست اندرکار در تکلم هستند. ثبت الکترومیوگرافی فعالیت های عضلات با استفاه الکترودهای سوزنی مشکل است و نیاز به آرامش بیمار و مهارت فرد معاینه کننده دارد. هدف از این تحقیق رسیدن به راهی جدید برای ارزیابی جدید برای ارزیابی فعالیت عضلات با استفاده از الکترودهای سطحی است.روش بررسی: در این پژوهش 34 زن و 34 مرد هنجار شرکت کردند. افراد به صورت نشسته روی صندلی قرار می گرفتند. الکترودهای ثبات بر روی عضلات ناحیه قدام گلو، شامل تیروییدی هرمی و انگشتری تیروییدی، در دو سمت چپ و راست قرار داده می شدند. تولید همخوان های سایشی واکدار /z/ و /ž/ و بی واک /s/ و /š/ به مدت 10 ثانیه و استراحت بینابینی 10 ثانیه ای به تعداد 5 تکرار انجام می گرفت. اطلاعات به دست آمده در حوزه زمان و فرکانس مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: در ثبت الکترومیوگرافی عضلات مسوول تولید همخوان های سایشی واکدار، میزان فعالیت و میانه طیف فرکانس به طور معنی دار در مردان بیشتر از زنان بود (p<0.05)، ولی این مقادیر در هر دو گروه، در همخوان های سایشی واکدار بیشتر از حالت استراحت بود (p<0.001).نتیجه گیری: ثبت سطحی از عضلات تیروییدی هرمی و انگشتری تیروییدی در زنان سخت تر از مردان است. این امر می تواند به دلیل تفاوت های آناتومیکی نظیر اندازه طول و عرض گردن در زنان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1036

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    73-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1360
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه و هدف: لارنژیت ناشی از برگشت اسید معده در بیماران صوت، بسیار شایع است. امروزه برای درمان این اختلال از دارو درمانی استفاده می کنند که کارایی لازم را ندارد. هدف از این پژوهش، بررسی ویژگی های صوتی – حنجره ای بیماران مبتلا به لارنژیت نابام قبل و بعد از درمان به روش صوت درمانی یا دارو درمانی و بررسی کارایی هر یک از این روش ها است.روش بررسی: شانزده بیمار مبتلا به لارنژیت ناشی از برگشت اسید معده در این پژوهش گذشته نگر و غیرمداخله ای بررسی شدند. برای پنج مورد صوت درمانی کامل، برای دو نفر صوت درمانی ناقص و برای نه نفر دارو درمانی انجام شد. وضعیت ادراکی صوت بیماران توسط آسیب شناسی گفتار و زبان و شدت اختلال بر اساس ویژگی های صوتی و حنجره ای در قبل و بعد از درمان محاسبه شد.یافته ها: شدت اختلال 80 درصد از بیماران و وضعیت ادراکی صوت 100 درصد از آنها در صوت درمانی کامل در وضعیت طبیعی قرار گرفت شدت اختلال 44 درصد از بیماران و وضعیت ادراکی صوت 66 درصد از آنها در دارو درمانی در وضعیت طبیعی قرار گرفت. کاهش شدت اختلال بعد از درمان در صوت درمانی کامل (p=0.039) و دارو درمانی (p=0.017) از لحاظ آماری معنی دار بود.نتیجه گیری: اغلب ویژگی های صوتی و حنجره ای بعد از درمان در بیماران در وضعیت هنجار قرار گرفت. بر اساس داده های آماری، صوت درمانی کامل نیز مانند دارو درمانی در بهبود ویژگی های صوتی و حنجره ای بیماران کارایی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    82-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1171
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

زمینه و هدف: ناآشنایی با سازوکار آواسازی صدمات جبران ناپذیری به حنجره وارد می کند. بد و نادرست استفاده کردن از صدا شایع ترین علت اختلالات صوت است، از این رو گاهی درمان جهت حذف یا اصلاح این رفتارها ارایه می شود. هدف این مطالعه بررسی شاخص های ادراکی صوت قبل و بعد از برنامه بهداشت صوتی در مبتلایان به اختلال صوت است.روش بررسی: این مطالعه طولی – مداخله ای طی 6 هفته روی 8 بزرگسال مبتلا به اختلال صوت انجام شد. ابتدا ارزیابی ادراکی با نیمرخ جامع ارزیابی شنیداری – ادراکی صوت انجام شد. سپس برنامه بهداشت صوتی ارایه و جلسات پی گیری در هفته های دوم و چهارم برگزار شد. در جلسه آخر، ارزیابی ادراکی انجام و از شرکت کنندگان نظرخواهی شد. نتایج ارزیابی ادراکی قبل و بعد از درمان مقایسه گردید.یافته ها: میانگین امتیاز شاخص های ادراکی بعد از برنامه بهداشت صوتی کاهش یافت که به معنای بهبود صوت است. اختلاف میانگین امتیاز شاخص های ادراکی صوت، به استثنای تلاش و تقلا قبل و بعد از درمان، معنی دار بود (p£0.0001). مقایسه امتیازها نشان داد که بلندی بیشترین و هماهنگی گفتار و تنفس کمترین تغییرات را داشته است. کلیه شرکت کنندگان کارایی درمان را تایید کردند.نتیجه گیری: برنامه بهداشت صوتی کلیه شاخص های ادراکی صوت را بهبود می بخشد، اما تاثیر آن بر شاخص های مختلف یکسان نیست. ارزیابی های بیمار محور این یافته را تایید می کند. بدین ترتیب برنامه بهداشت صوتی لازمه یک برنامه درمانی کامل است، اما به تنهایی همه مشکلات صوتی را برطرف نمی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 34)
  • صفحات: 

    93-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    996
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از راه های کسب اطلاعات پرسش است. برخی از پرسش ها با استفاده از واژه های پرسشی چه / چی، کی، کجا، چرا، چقدر، چطور و غیره انجام می شود. کودکان انگلیسی زبان واژه های پرسشی را به ترتیب فرا می گیرند، به طوری که معمولا کودکان با واژه چه/چی استفاده از پرسش واژه ها را آغاز می کنند. آیا کودکان فارسی زبان در فراگیری و به کارگیری پرسش واژه ها ترتیبی را طی می کنند؟مورد: این مطالعه روی دو کودک بهنجار فارسی زبان، یک دختر یک پسر، که تقریبا به طور منظم به مهدکودک دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سپرده می شدند، انجام شد. نمونه گفتار آزاد این کودکان هر ماه به مدت 120 دقیقه از 12 تا 36 ماهگی به طریق ضبط ویدیویی جمع آوری شد و واژه های پرسشی از نمونه های گفتار واجنویسی شده هر دو کودک استخراج گردید. هر دو کودک قبل از بیان اولین واژه پرسشی، با بیان /m/ یا /hum/ همراه با آهنگ خیزان سوال کردن را آغاز نمودند. واژه های /چی/ و /کو/ اولین پرسش واژه های مورد استفاه هر دو کودک بود. تنوع پرسش واژه ها در گفتار دختر بیشتر بود. تا 36 ماهگی پرسش درباره زمان با استفاه از پرسش واژه /کی/ (/key/) در نمونه گفتار هر دو کودک مورد پژوهش ظاهر نشد.نتیجه گیری: این کودکان فارسی زبان نیز طی توالی مشابه کودکان انگلیسی زبان از پرسش واژه ها در گفتار خود استفاده می کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7