مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر گفتار نشانه ای فارسی بر بهبود امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 46

چکیده

 زمینه و هدف: گفتار نشانه ای نوعی روش ارتباطی برای افراد کم شنوا است که دسترسی به گفتار طبیعی را برای این افراد با استفاده حداکثری از لب خوانی امکان پذیر می کند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر استفاده از گفتار نشانه ای فارسی بر امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا است.روش بررسی: در این بررسی شانزده کودک 9 تا 12 ساله مبتلا به کم شنوایی عمیق در دو گروه 8 نفره مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مورد در یک دوره 5 ماهه و هر روز به مدت 45-60 دقیقه تحت آموزش فشرده گفتار نشانه ای قرار گرفتند. آزمون امتیاز تمایز گفتار در پیش آزمون, پس آزمون و آزمون پیگیری برای گروه های شاهد و مورد استفاده شد. بین پس آزمون و پیگیری فاصله زمانی 2 تا 3 هفته ای وجود داشت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از طرح اندازه گیری های مکرر استفاده شد.یافته ها: تفاوت معنی داری بین پیش آزمون (بدون گفتار نشانه ای), پس آزمون و پیگیری (با گفتار نشانه ای) گروه مورد مشاهده شد (P=0.001). گروه مورد تقریبا امتیاز کامل کسب کردند اما تفاوت معنی داری بین امتیازهای تمایز گفتار در گروه شاهد دیده نشد (P<0.05).نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد گفتار نشانه ای فارسی ابزاری اثربخش در بهبود امتیاز تمایز گفتار در میان کودکان کم شنوا است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موللی، گیتا، افروز، غلامعلی، حسن زاده، سعید، و ملکوتی، بهرام. (1389). تاثیر گفتار نشانه ای فارسی بر بهبود امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(2 (پیاپی 34))، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/106220/fa

    Vancouver: کپی

    موللی گیتا، افروز غلامعلی، حسن زاده سعید، ملکوتی بهرام. تاثیر گفتار نشانه ای فارسی بر بهبود امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(2 (پیاپی 34)):39-46. Available from: https://sid.ir/paper/106220/fa

    IEEE: کپی

    گیتا موللی، غلامعلی افروز، سعید حسن زاده، و بهرام ملکوتی، “تاثیر گفتار نشانه ای فارسی بر بهبود امتیاز تمایز گفتار کودکان کم شنوا،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 2 (پیاپی 34)، pp. 39–46، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button