Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    774
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1373
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1330
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

زمینه و هدف: هیپربیلی روبینمی نوزادی در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان می باشد و می توان از عوارض آن جلوگیری نمود. شناخت علل هیپربیلی روبینمی می تواند؛ برای آمادگی و طراحی مداخلات مناسب باشد لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی توزیع شدت هیپربیلی روبینمی در نوزادان بستری شده در بیمارستان بعثت سنندج می باشد. مواد و روش کار: در پژوهش حاضر، نوزادان مبتلا به زردی غیر فیزیولوژیک بستری شده در بیمارستان بعثت سنندج از اول آذر سال 1392 تا اول خرداد 1393، مورد مطالعه قرار گرفتند. در بررسی پرونده ها و آزمایشات، اطلاعات مورد نظر جمع آوری گردید. نوزادان پره ترم (کمتر از 37 هفته) با بیلی روبین کمتر از 18 و بیشتر از 18، به ترتیب در دسته بندی خفیف و شدید و در نوزادان ترم (مساوی و بیشتر از 37 هفته) با بیلی روبین کمتر از 20 و بیشتر از 20، جزء دسته بندی خفیف و شدید قرار گرفتند. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار Stata 12 انجام شد. یافته ها: در این مطالعه، 300 نوزاد مورد بررسی قرار گرفتند که 45 نفر (15 درصد) پره ترم و 255 نفر (85 درصد) ترم بودند. 6/35 درصد نوزادان پره ترم و 2/30 درصد نوزادان ترم، هیپر بیلی روبینمی شدید داشتند. در پژوهش حاضر، 166 نفر (3/55 درصد) نمونه ها پسر بودند و در بین دو جنس در نوزادان پره ترم از نظر بیلی روبین خفیف و شدید، تفاوت معنی دار بود (030/0P=)؛ همچنین در نوزادان ترم، تفاوت معنی داری در بین نوزادانی که سابقه ی زردی در نوزاد قبلی آنها وجود داشت؛ مشاهده شد (001/0P=). نتیجه گیری: سطوح بالای هایپربیلی روبین خون در ارتباط مستقیم با زردی نوزادی شناسایی شده است و از این معیار، جهت درمان به موقع و صحیح نوزاد استفاده می شود؛ بنابراین، غربالگری و مراقبت منظم برای اطمینان از شناسایی نوزادان با هیپر بیلی روبینمی شدید ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    8-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

زمینه و هدف: توانایی تحمل لاکتات، یکی از نکاتی است که برای تمامی ورزشکاران و به ویژه ورزشکاران نیازمند به ظرفیت بی هوازی بالا، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. تأثیری که روش های تمرینی متفاوت روی تحمل لاکتات دارند؛ برای مربیان ورزشکاران کاربردهای مهمی دارد؛ لذا هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه ی بیشینه ی اسید لاکتیک پروتکل های وامانده ساز در مردان جوان فعال دانشگاه محقق اردبیلی بود. مواد و روش کار: مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی است و بدین منظور، 24 نفر از دانشجویان فعال با میانگین سنی 56/0± 2/23 سال، میانگین وزن 3/4± 65کیلوگرم و شاخص توده بدنی 2/2± 22 کیلوگرم بر متر مربع انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه تقسیم شدند. آزمودنی ها در تمامی گروه ها، پروتکل وامانده ساز 30، 60، 90، 120 ثانیه ای را انجام دادند. سپس برای برآورد بیشینه اسید لاکتیک پروتکل ها در انتهای هر آزمون از نوک انگشت دست آزمودنی ها خون گیری لاکتات خون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون آماری آنالیز واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بیشینه اسید لاکتیک به دست آمده از پروتکل های وامانده ساز 90، 60، 120، 30 ثانیه ای اختلاف معنی داری دارند (05/0≥ P)؛ همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرون نشان داد که بین اسید لاکتیک به دست آمده از پروتکل 30 ثانیه ای با پروتکل 60 ثانیه ای، بین بیشینه اسید لاکتیک پروتکل 30 ثانیه ای با 90 ثانیه و بین بیشینه اسید لاکتیک پروتکل30 ثانیه با 120 ثانیه اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0≥ P). در همین راستا نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که بین اسید لاکتیک به دست آمده از پروتکل های90، 60، 120 ثانیه با یکدیگر اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0P˃ ). نتیجه گیری: نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که با کاهش مراحل پروتکل های وامانده ساز، بیشینه ی اسید لاکتیک به دست آمده افزایش می یابد؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت که در استفاده از این پروتکل ها برای برآورد شاخص های فیزیولوژیکی باید تردید نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    21-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1548
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

زمینه و هدف: در میان کارکنان مراقبت های بهداشتی و درمانی، پرستاران نسبت به سایر حرفه های پزشکی در معرض خطر بیشتری از خشونت محل کار می باشند. خشونت محل کار دارای تبعات بسیار سوء زیادی برای کارکنان و نیز سیستم های مراقبت های بهداشتی می باشد و هزینه های سنگینی بر آن ها تحمیل می کند؛ لذا هدف از این مطالعه "تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران بر خشونت بیماران و همراهان " در بخش-های بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 96– 1395 بود. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی یک گروهی از نوع پیش آزمون-پس آزمون بود که بر روی 51 نفر از پرستاران شاغل در بخش های بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران که تجربه خشونت بیمار با همراه را داشتند، انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کلاس های آموزشی در طول یک ماه در قالب برنامه های آموزش مداوم با عنوان آموزش مهارت های ارتباطی وتعامل با بیمار اجرا شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه استاندارد شده مربوط به خشونت محل کار در واحدهای سلامت، مشتمل بر 6 بخش (اطلاعات جمعیت شناختی، سوءرفتارکلامی، تهدید، ضرب و جرح جسمی، آزار و اذیت جنسی و آزار و اذیت نژادی) بود. برای سنجش روایی از روش روایی محتوا استفاده شد و پایایی ابزار با روش همسانی درونی وضریب آلفای کرونباخ به تایید رسید. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: به دنبال آموزش، از بین 51 نفر که در دوره شرکت کردند، 33 نفر (7/64درصد) پس از دوره آموزشی مواجهه با خشونت را در 4 ماه گذشته تجربه کردند. نتایج حاصل از آزمون کای دو، کاهش معنادار مواجهه با تهدید (035/0=Pvalue ) و خشونت جسمی (044/0=Pvalue ) پس از مداخله نسبت به پیش از مداخله را نشان داد ولی اختلاف آماری معنی داری بین میزان خشونت کلامی، نژادی و جنسی بعد از مداخله را در مقایسه با قبل از مداخله نشان نداد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمون کای دو، کاهش معنادار مواجهه با تهدید (035/0=Pvalue ) و خشونت جسمی (044/0=Pvalue ) را پس از مداخله نسبت به پیش از مداخله نشان داد ولی اختلاف آماری معنی داری بین میزان خشونت کلامی، نژادی و جنسی بعد از مداخله را در مقایسه با قبل از مداخله نشان نداد. آموزش مهارت های ارتباطی به پرستاران باعث کاهش معنی داری در میزان تهدید وضرب وجرح جسمی وخشونت کلی محل کار شد. بنابراین مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا اثر بخشی برنامه های آموزشی در این خصوص را مورد بررسی قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پرستش محمد | صارمی عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    31-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    921
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

زمینه و هدف: شواهد نشان می دهد که اورکسین مصرف مواد غذایی، متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین را تنظیم می کند. اورکسین ممکن است در پاتوژنز دیابت نوع 2 نقش داشته باشد، اما نقش آن در تاثیر فعالیت بدنی مشخص نیست. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر 10 هفته اثر تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) بر سطح سرمی اورکسین A و شاخص مقاومت به انسولین در موش های صحرایی دیابتی نوع 2 بود. مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی 36 سر موش صحرایی از نژاد ویستار با سن 8 هفته در محدوده وزنی 43 ± 261 به سه گروه کنترل سالم، کنترل دیابتی و دیابتی همراه تمرین تناوبی با شدت بالا ( HIIT) بطور تصادفی تقسیم شدند. گروه دیابتی تمرین تناوبی با شدت بالا ( HIIT) یک هفته بعد از القاء دیابت، به مدت 10 هفته تمرینات HIIT منظم را به وسیله تردمیل انجام دادند. 24 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین سرم خون موش های صحرایی جهت بررسی سطح سرمی اورکسین A و انسولین جمع آوری شد. داده ﻫ ﺎ ﺑ ﺎ اﺳ ﺘ ﻔ ﺎ ده از آزﻣ ﻮ ن ﺗ ﺤ ﻠ ﯿ ﻞ وارﯾ ﺎ ﻧ ﺲ ﯾ ﮏ ﻃ ﺮ ﻓ ﻪ ( one-way ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0 توسط نرم افزار SPSS 19بررسی شدند. یافته ها: 10 هفته تمرین HIIT موجب کاهش معنادار در قند خون ناشتا (000/0 P=)، انسولین (001/0 P=) و شاخص مقاومت به انسولین (000/0 P=) و افزایش معنا دار سطوح سرمی اورکسین A (039/0 P=) در گروه تمرین HIIT نسبت به گروه کنترل دیابتی شد. نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرین HIIT از طریق افزایش سطوح سرمی اورکسین A موجب بهبود شاخص مقاومت به انسولین در موش های دیابتی نوع 2 می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 921

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    42-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1399
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

زمینه و هدف: خودکشی سومین علت شایع مرگ و میر در سنین 15 تا 44 سال می باشد. نوجوانان و جوانان از جمله گروه های در معرض خطر می باشند. لذا این پژوهش با عنوان بررسی نقش توانایی های شناختی و دشواری های تنظیم هیجانی در پیش بینی عضویت گروهی افراد اقدام کننده به خودکشی و افراد بهنجار انجام گرفت. مواد و روش کار: روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش علی-مقایسه ای و از نوع مقطعی(پس رویدادی) است. نمونه آماری این پژوهش شامل 121 نفر از مراجعین اقدام کننده به خودکشی به شیوه مسمومیت دارویی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه در فاصله ماه های مهر 1396 تا بهمن 1396 بود که با توجه به ملاک های ورود و خروج از مطالعه به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های توانایی های شناختی (CAQ) نجاتی (1392) و دشواری های تنظیم هیجانی (DERS) گراتز و رومر (2004) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. آنالیز با استفاده از برنامه آماری SPSS. 21 صورت گرفت. یافته ها: در تحلیل ممیز به روش همزمان، پانزده متغیر پیش بین 1/85 درصد پراش و در روش گام به گام پنج متغیر پیش بین (مشکلات در برنامه ریزی، انعطاف پذیری شناختی، شناخت اجتماعی، فقدان آگاهی هیجانی و دشواری های کنترل تکانه) 1/83 درصد پراش برای تنها تابع ممیز از اختلاف بین دو گروه افراد اقدام کننده به خودکشی و دانشجویان تبیین می شود. نتیجه گیری: به نظر می رسد با در نظر داشتن یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که شناخت و هیجان ها دو جنبه بسیار مهم زندگی انسان است و در تجلی اکثر رفتارهای افراد تعامل این دو سازه به چشم می خورد. لذا نیازمند است در جهت کاهش آسیب های روانی آموزش های تنظیم هیجانی و توانبخشی شناختی در افراد اقدام کننده به خودکشی صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    59-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1048
  • دانلود: 

    689
چکیده: 

زمینه و هدف: لیشمانیوز جلدی یا سالک یکی از بیماری های انگلی مشترک بین انسان و حیوانات می-باشد که توسط انگل های تک یاخته ای از جنس لیشمانیا ایجاد می شود و توسط گزش پشه خاکی به انسان منتقل می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی جنبه های اپیدمیولوژی این بیماری در شهرستان بوشهر انجام گرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع مقطعی (Cross-Sectional) و توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری شامل کلیه افرادی می باشد که طی پنج سال (1394-1390) برای تشخیص پارازیتولوژیکی لیشمانیوز جلدی به مراکز درمانی مرکز شهرستان بوشهر مراجعه کرده و بیماری آن ها تحت پیگیری و درمان قرار گرفته و اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به افراد از قبیل سن، جنس، فصل، ماه، سال و نتیجه معاینه بالینی و آزمایشگاهی در فرم اطلاعاتی ثبت و نتایج با استفاده از آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تعداد مبتلایان به لیشمانیوز جلدی در این بررسی 661 نفر بود. بیشترین و کمترین تعداد به ترتیب در سال های 1390 (8/22%) و1391 (5/17%) بودند. بیشترین و کمترین شیوع فصلی به ترتیب مربوط به زمستان (38%) و تابستان (4/12%) بودند. بیشترین و کمترین موارد بیماری به ترتیب در ماه بهمن (4/15%) و ماه شهریور (9/2 %) بودند. درصد ابتلا به سالک در مردان (5/59%) بیشتر از زنان (5/40%) بود. بیشترین و کمترین درصد مبتلایان به ترتیب در گروه های سنی 9-0 سال (7/30%) و 69-60 (7/1%) و 70 سال به بالا (7/1%) بودند. نتیجه گیری: با توجه به موارد گزارش شده این بیماری و شرایط مناسب محیطی برای فعالیت پشه خاکی-های این منطقه در برخی ماه های سال، بهتر است تدابیر بیشتری برای پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری جهت حفظ سلامتی افراد جامعه توسط مسئولین منطقه ای انجام پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1048

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 689 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    74-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    888
چکیده: 

زمینه و هدف: توجه به زنان باردار در این دوره پراسترس عامل مهمی در سلامتی زنان و فرزندان آن ها می باشد. تغییرات ذهنی و هیجانی، در نخستین بارداری نمود بیشتری دارد و این تجربه برای اکثر زنان سخت تر است. هدف مطالعه ی حاضر، بررسی نقش باورهای فراشناختی در تنظیم هیجان و ذهن آگاهی زنان در اولین بارداری می باشد. مواد و روش ها: نمونه ی پژوهش، تعداد 122 نفر از زنان شهر قم بودند که اولین بارداری شان را تجربه می کردند. نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای و با انتخاب سه مرکز سونوگرافی و مامایی از میان مراکز موجود در شهرستان قم به صورت تصادفی صورت پذیرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های فراشناخت-30 (MCQ-30 )، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان(CERQ) و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی استفاده گردید. داده ها به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، توسط نرم افزار spss 20 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد بین باورهای فراشناختی با تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی زنان در اولین بارداری همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. علاوه بر این مؤلفه های کنترل ناپذیری، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی شناختی، در مجموع نقش معناداری در پیش بینی تغییرات متغیر تنظیم شناختی هیجان و مؤلفه های اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی در ذهن آگاهی زنان در اولین بارداری دارند. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی در تنظیم هیجان و ذهن آگاهی زنان در اولین بارداری نقش مهم و موثری دارد و می توان با مطالعه دقیق این متغیرها در زنان باردار، به کاهش مشکلات روان شناختی در این دوره کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 888 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    85-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1091
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

مقدمه و هدف: روشنایی مطلوب یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در شرایط فیزیکی کتابخانه ها و سالن های مطالعه می باشد. هدف این مطالعه اندازه گیری میزان شدت روشنایی موجود در کتابخانه دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 و مقایسه با استاندارد کشوری می باشد. روش کار: در مطالعه توصیفی مقطعی حاضر که در سال 1394 در 7 سالن مطالعه و کتابخانه انجام گرفت، پس از تهیه ی نقشه ی ساده مکانهای مورد ارزیابی، شدت روشنایی به وسیله دستگاه لوکس متر 1350TES در ارتفاع 75 سانتی متری در مرکز هر ایستگاه اندازه گیری شد. متغیرهای مورد نظر و شدت روشنایی ایستگاه ها ثبت و با استفاده از نرم افزار SPSS V. 20 و آزمون تی تست (T-test) در مقایسه با مقدار استاندارد روشنایی آنالیز شد. یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد که میانگین شدت روشنایی در سالن مطالعه پسران و دختران به ترتیب 460، 382 لوکس بوده که در مقایسه با حدود مجاز کشوری اختلاف آماری معناداری مشاهده نگردید (>p0. 05). اما شدت روشنایی در قفسه کتابها با میانگین 190 لوکس کمتر از حد مجاز بود. نسبت مساحت پنجره به مساحت کف کل کتابخانه ها 07/0 بود. نتیجه گیری: نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که میانگین شدت روشنایی در سالن های مطالعه پسران و دختران مناسب، اما در سالن قفسه کتابها به دلیل جانمایی نامناسب قفسه کتابها و منابع روشنایی مصنوعی کمتر از حد مجاز بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0