زمینه: رفتار و فعالیت های انسان ها ناشی از انگیزه ها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه ها و نیازهای کارکنان تحت مدیریت خود می توانند به موقع و به طور صحیح نسبت به ارضای نیازها و انگیزه های آنان اقدام نموده و از نیروی انسانی سازمان به نحو مطلوب در راستای اهداف سازمان بهره وری کنند.هدف: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در آن عوامل انگیزشی موثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید آنان مورد بررسی قرار گرفت.روش کار: نمونه این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (308 نفر) بودند که 70 درصد آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر - ساخته پس از تایید روایی و پایان آن استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشترین درصد اعضای هیات علمی، مذکر (85.6) و در گروه بالاتر از 40 سال (54.5) بودند. بیشترین رتبه علمی مربوط به دو گروه مربی آموزشیار و مربی (43.7) و استادیار (43.7) بود. نتایج مربوط به سابقه کار نشان داد که بیشترین درصد (42.4) در گروه دارای سابقه کار 11-20 سال قرار داشتند. نتایج نشان داد که در بین عوامل انگیزش بیرونی بیشترین نمره به ترتیب به "فراهم بودن شرایط لازم جهت بالا بردن سطح دانش و اطلاعات " ( x=4.62 ,SD=0.62بار) و داشتن امنیت شغلی ( x=4.61 ,SD=0.69بار) و در مورد عوامل انگیزشی درونی بیشترین میانگین نمره به ترتیب به "علاقه ذاتی به تدریس" (x=4.55 ,SD=0.69 بار) و "داشتن نظم و ترتیب" (x=4.40 ,SD=0.79بار) تعلق گرفت.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج، گرچه از نظر مدرسان دانشگاه در مجموع هر دو نوع عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بر عملکرد آنان موثر هستند، اما اختصاص کمترین میانگین به عوامل انگیزشی درونی و بیرونی مرتبط با فعالیت های گروهی، نکته ای است که باید از سوی مدیران مورد توجه قرار گیرد.