Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,055
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات کارورزان پزشکی در زمینه کسب مهارت های بالینی پایه

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 87

چکیده

 زمینه: ایجاد مراکز آموزش مهارت های بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی با هدف بالا بردن توان دانشجویان در زمینه یادگیری مهارت های عملی, محیط مناسبی را برای تمرین در یک محیط آزمایشگاهی و جلوگیری از اشتباهات احتمالی در محیط واقعی به وجود آورده است.هدف: این مطالعات به منظور تعیین نظرات کارورزان دانشگاه علوم پزشکی در مورد میزان کسب مهارت های بالینی پایه از طریق خودارزیابی و منابع کسب این مهارت ها صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1383 صورت گرفت کلیه کارورزان در دسترس (شامل 120 نفر) که دوره آموزش مهارت های بالینی را گذرانده بودند شرکت کردند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر - ساخته و تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های t و ANOVA صورت گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج اکثر کارورزان (90.8 درصد) بخش جداگانه ای را تحت عنوان مرکز مهارت های بالینی ضروری می دانستند. بیشترین میانگین نمره در زمینه میزان کسب مهارت ها (خود ارزیابی کارورز) به اندازه گیری علایم حیاتی, گذاشتن لوله معده و مهارت برقراری ارتباط با بیمار (به ترتیب 18.35, 17.76 و 17.3) و کمترین میانگین به کوتریزاسیون, گذاشتن لوله تراشه و شناخت و نحوه استفاده از ست جراحی (surgical set) و استفاده از آن (به ترتیب 9.09, 12.84 و 14.11) اختصاص یافت. درصد نمره کل خودارزیابی 76.7 درصد بود. بیشترین منبع کسب مهارت مربوط به "مرکز مهارت های بالینی" (41 درصد) و بعد از آن "خودآموزی" و "اساتید و سایر افراد" (به ترتیب 29 و 27 درصد) بود.نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن نمره خودارزیابی بعضی از مهارت ها و نیز انتخاب مرکز مهارت های بالینی به عنوان بیشترین منبع کسب مهارت ها, ارتقای کیفیت آموزش در این مرکز و گسترش حیطه فعالیت آن ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جلیلی، زهرا، نوحی، عصمت، و نخعی، نوذر. (1384). بررسی نظرات کارورزان پزشکی در زمینه کسب مهارت های بالینی پایه. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 2(2)، 80-87. SID. https://sid.ir/paper/116974/fa

Vancouver: کپی

جلیلی زهرا، نوحی عصمت، نخعی نوذر. بررسی نظرات کارورزان پزشکی در زمینه کسب مهارت های بالینی پایه. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1384؛2(2):80-87. Available from: https://sid.ir/paper/116974/fa

IEEE: کپی

زهرا جلیلی، عصمت نوحی، و نوذر نخعی، “بررسی نظرات کارورزان پزشکی در زمینه کسب مهارت های بالینی پایه،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 2، no. 2، pp. 80–87، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116974/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا