مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,011
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1384

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه: گزارشات صبحگاهی یکی از کاربردی ترین شیوه های آموزش بالینی در سطح دنیا می باشند که با وجود گستردگی کاربرد هنوز الگویی فراگیر و مورد قبول همه متخصصان برای برگزاری آنها ارایه نشده است. با این حال به نظر می رسد اولین قدم در جهت ارتقای کیفیت این شیوه آموزش, شناخت وضعیت فعلی برگزاری این گزارشات باشد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف در صدد اصلاح برآمد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی (شامل تعداد, طول مدت, رعایت ضوابط و ...) در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در سال 1384 صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی, کلیه گزارشات صبحگاهی برگزار شده در بیمارستان های آموزشی در طی یک هفته شامل 36 گزارش صبحگاهی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها از طریق مشاهده مستقیم جمع آوری گردید. مشاهده گر به صورت ناشناس در جلسات حضور یافته و سعی گردید که شیوه مشاهده نزدیک به شیوه مشاهده گر کامل (Complete Observer) باشد.یافته ها: از مجموع 36 گزارش صبحگاهی برگزار شده بیشترین گزارشات (5 مورد) مربوط به بخش های اصلی بود. طولانی ترین گزارشات 90 دقیقه و کوتاه ترین گزارش با میانگین 35 دقیقه ارایه گردید. در 30 گزارش, اساتید گرداننده بحث بودند؛ در 5 گزارش صرفا سوال می کردند و در یک گزارش استاد نقش سخنران را عهده دار بود. در 13 گزارش کارورزان, در 16 گزارش دستیاران و در همه موارد کارآموزان در معرفی بیماران هیچگونه نقشی نداشتند. در مجموع میانگین تعداد افراد شرکت کننده در گزارشات صبحگاهی (اعم از دانشجو, کارورز, دستیار و استاد) در پایان گزارش مساوی یا بیش از افراد در شروع گزارش بود ولی در مجموع حدود 14 درصد شرکت کنندگان در قسمتی از زمان برگزاری جلسه غایب بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده, وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی بخش ها بسیار متنوع بود و از بعضی جنبه ها از جمله تعداد و طول مدت گزارشات و نیز کم بودن نقش دانشجویان و کارورزان و همچنین معرفی بیماران سرپایی قابل تامل و اصلاح بود. ولی به صورت کلی استفاده از این شیوه آموزشی در تقریبا تمام بخش ها روشی آشنا بوده و مورد استفاده قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حق دوست، علی اکبر، جلیلی، زهرا، و اسدی کرم، عصمت. (1384). بررسی وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1384. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 2(2)، 88-94. SID. https://sid.ir/paper/116972/fa

    Vancouver: کپی

    حق دوست علی اکبر، جلیلی زهرا، اسدی کرم عصمت. بررسی وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1384. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1384؛2(2):88-94. Available from: https://sid.ir/paper/116972/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر حق دوست، زهرا جلیلی، و عصمت اسدی کرم، “بررسی وضعیت برگزاری گزارشات صبحگاهی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1384،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 2، no. 2، pp. 88–94، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button