اکثر دانشگاه های ایران که برنامه دکتری ارایه می دهند فقط داوطلبانی را می پذیرند که دارای توانایی مهارتی بالای زبان انگلیسی باشند که معمولا توسط یک آزمون عمومی زبان انگلیسی که توسط دانشگاه مربوطه گرفته می شود و یا آزمون هایی مانند MCHE, TOLIMO, MOHMET. که توسط مراکز مربوطه برگزار می شود، ارزیابی می شوند. نتایج این آزمون ها معمولا تصمیم گیری مهمی را پیش پای داوطلبان قرار می دهد: این در حالی است که این آزمون ها می بایستی از نظر اعتبار، اطمینان و دیگر ویژگی های آزمون به صورت دقیقی مورد بررسی قرار بگیرد. آزمون زبان انگلیسی TMU یک آزمون مهارتی زبان انگلیسی مانند TOEFL است که به عنوان یک پیش نیاز برای آزمون ورودی دکترای دانشگاه تربیت مدرس استفاده می شود. در اسفند سال 1379 (فبریه، 2001) شش هزار داوطلب از زن و مرد از دانشگاه ها و رشته های مختلف در این آزمون شرکت کردند. این تحقیق تلاش بر این داشت تا به بررسی اطمینان، سختی آزمون و سرعت می پردازد. به منظور رسیدن به هدف این تحقیق داده های به دست آمده از 2000 متقاضی دکترای زن و مرد توسط اندازه گیری های مختلف اطمینان سازی مورد بررسی قرار گرفت. ضریب اطمینان کل آزمون و بخش های جزیی آن توسط اندازه گیری های اطمینان سازی KR-21، آلفا کرانباخ، و تقسیم بر نصف انجام پذیرفت. سپس ضریب اطمینان از انواع مختلف اطمینان سازی برای تعیین اختلاف معنی دار با هم مقایسه شدند. همچنین، اندازه سختی آزمون به عنوان ویژگی عمومی آزمون که ممکن است روی قالب اندازه گیری های اطمینان سازی تاثیر می گذارد نیز مورد بررسی قرار گرفت. در راستای همین موضوع، سختی و ارزش های ممیزی پرسش ها با استفاده از محاسبات سنتی و IRT انجام پذیرفت. همچنین در این مطالعه سرعت به عنوان منشا خطای اندازه گیری مورد بررسی قرار گرفت. دو روش برای بررسی سرعت مورد استفاده قرار گرفت: یکی از این روش ها تخمینی به دست داد از درجه ای که در آن تمام آزمون دهنده ها واقعا به 75 درصد آزمون دست بیابند و دومین روش تعیین کرد که آیا 80 درصد آزمون دهنده ها واقعا تمامی پرسش های آخر را پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آزمون زبان انگلیسی TMU تا حدودی قابل اطمینان بوده است اما ضریب اطمینان میزان مورد نیاز برای آزمون های مهم را به دست نیاورد. همچنین بر حسب معیار نرم - مرجع، آزمون زبان انگلیسی TMU اندازه قابل قبولی از سختی را دارا نبود. این بدین معناست که آزمون برای آزمون دهنده ها دشوار بوده است. همچنین نتایج نشان دادند که آزمون از جهت معیار ETS به صورت محسوسی با سرعت عمل بالا بود. نتایج این بررسی با سرعت عمل بالا بود. نتایج این بررسی می تواند برای آزمون سازان در اعم و برای آزمون سازان زبان به صورت اخص مفید باشد و دقیق تر این که سیاست گزاران و آزمون سازان دانشگاه تربیت مدرس، وزارت علوم و فناوری، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دیگر موسسات می توانند از این مطالعه بهره ببرند.