چکیده فارسی:در این تحقیق اثربخشی رشته مدیریت خانواده از بعد چگونگی طراحی و تدوین اهداف، محتوا و تمرین ها با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی شده است. تحقیق به دنبال پاسخ گویی به چهار سوال است: 1- کدام یک از اهداف دروس کتاب های درسی رشته مدیریت به طور صحیح تدوین شده اند؟؛ 2- توزیع اهداف در سطوح سه گانه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی چگونه است؟؛ 3- اهداف حیطه های شناختی و روانی حرکتی در چه سطحی هستند؟؛ 4- آیا اهداف دارای متن نوشتاری و تمرین مناسب هستند؟نتایج نشان می دهد که فقط 77.3 درصد اهداف به طور صحیح تدوین شده اند، اهداف در حیطه عاطفی بسیار محدود است و بیش تر اهداف در سطوح پایین شناختی قرار دارند و 10.1 درصد اهداف کتاب های درسی مدیریت خانواده نیز متن و تمرین ندارند.
چکیده عربی:و یناقش هذا المقال تأثیر فرع إدارة الأسرة من ناحیة کیفیة تصمیم و صیاغة الأهداف والمحتوی والتمارین من خلال الإفادة من أسلوب تحلیل المحتوی. و هذا البحث هو بصدد الرد علی أربعة أسئلة هی: 1- أی من أهداف المناهج الدراسیة لفرع إدارة الاسرة تم صیاغتها بشکل صحیح؟ 2- کیفیة توزیع الأهداف علی المستویات الثلاثة المعرفیة والعاطفیة والنفسیة - الحرکیة 3- ما مستوی أهداف المجالات المعرفیة والنفسیة الحرکیة؟ 4- هل تملک الأهداف نصوصا مکتوبة و تمارین مناسبة؟و تظهر النتائج ان 77.3 بالمائة من الأهداف فقط تم صیاغتها بشکل صحیح، فالأهداف محدودة للغایة فی المجال العاطفی و ان معظم الأهداف تقع فی المستویات المعرفیة الدنیا و ان 10.1 بالمائة من أهداف المناهج الدراسیة المتعلقة بادارة الاسرة لا تحوی نصوصا و تمارینا.