Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2680
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2680

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3160
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1830
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    241-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1205
  • دانلود: 

    421
چکیده: 

مقدمه: استئوآرتریت مفصل زانو یکی از شایع ترین بیماری های تخریبی به خصوص در افراد کهن سال است، که منجر به درد و ناتوانی قابل ملاحظه ای می شود. روش های مختلفی برای درمان استئوآرتریت پیشنهاد می شود. در مطالعه حاضر از بین درمان های ارایه شده دو روش درمان دستی و تیپینگ با هم مقایسه شده است.مواد و روش ها: این تحقیق بر روی 36 بیمار میان سال (6.65±50.31) مبتلا به استئوآرتریت زانو به روش نمونه گیری آسان انجام شد. کلیه بیماران بیش از یک سال درد زانو داشتند. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه 1 درمان تیپینگ و گروه 2 درمان دستی. هر گروه قبل از درمان های موردنظر، فیزیوتراپی روتین شامل اولتراسوند و تنس دریافت کردند. درمان در گروه تیپینگ در 6 جلسه و درمان دستی در 10 جلسه هر دو به مدت دو هفته انجام شد. درد بر اساس مقیاس (NRS) Numerical rating scale و سطح توانایی عملکردی بیمار با استفاده از پرسش نامه (WOMAC) Western ontario mc master universities osteoarthritis قبل و بلافاصله بعد از درمان ارزیابی شد. (آزمون Paired t-tests جهت مقایسه قبل و بعد از درمان و آزمون Independent t-test جهت مقایسه دو گروه درمانی مورد استفاده قرار گرفت).یافته ها: تفاوت معنی داری در کلیه متغیرها (به جز خشکی مفصلی) پس از انجام دو روش درمانی مشاهده شد (P<0.001). در بررسی خشکی مفصلی در گروه تیپینگ قبل و بعد از درمان اختلاف معنی داری وجود نداشت (P=0.323). مقایسه نتایج دو گروه نشان داد که درمان های دستی در کاهش علایم استئوآرتریت موثرتر بوده است (P<0.05). نتیجه ‎گیری: هر دو روش درمان دستی و تیپینگ در بهبود بیماران استئوآرتریت موثر بودند، اما درمان دستی نسبت به تیپینگ روش بهتری جهت کاهش درد و ناتوانی بیماران بوده است. درمان دستی روشی غیر تهاجمی، بدون عوارض و ارزان جهت درمان محافظه کارانه ساییدگی زانو می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 421 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    250-258
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    170
چکیده: 

مقدمه: به علت مشکلات متعدد بیماران مبتلا به انواع شکاف کام و لب، مدیریت درمانی آن ها کار تیمی و میان رشته ای را می طلبد. مطالعه حاضر با هدف، بررسی مقایسه ای سن شروع گفتاردرمانی، جراحی ثانویه کام، پیوند استخوان آلوئول و ارتودنسی در دو گروه مراجعان زودهنگام و مراجعان دیرهنگام به تیم شکاف کام صورت پذیرفت.روش ها: در این بررسی 260 پرونده از بیماران مبتلا به انواع شکاف های کام و لب بر اساس سن ورود به تیم شکاف کام به دو گروه مراجعان زودهنگام و مراجعان دیرهنگام تقسیم شدند و از نظر چهار متغیر میانگین سن شروع گفتار درمانی، میانگین سن جراحی های ثانویه و جراحی آلوئول و سن شروع خدمات ارتودنسی از طریق آزمون T-Test مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.مواد و روش: در این بررسی 260 پرونده از بیماران مبتلا به انواع شکاف های کام و لب بر اساس سن ورود به تیم شکاف کام به دو گروه مراجعان زودهنگام و مراجعان دیرهنگام تقسیم شدند و از نظر چهار متغیر میانگین سن شروع گفتار درمانی، میانگین سن جراحی های ثانویه و جراحی آلوئول و سن شروع خدمات ارتودنسی از طریق آزمون t-test مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، از میان 134 نفری که به گفتار درمانی مراجعه کرده بودند، میانگین سن شروع گفتار درمانی در مراجعه کنندگان زودهنگام 3.3 سال و در گروه مراجعه کنندگان دیرهنگام 9 سال بود. از مجموع 47 نفری که جراحی ثانویه داشته اند، میانگین سن انجام جراحی در مراجعین زودهنگام 3.88 و در گروه دوم 15.7 سال بود. از مجموع 17 نفری که جراحی پیوند استخوان آلوئول داشته اند، میانگین سن انجام جراحی در گروه اول 9 سال و در گروه دوم 16.69 سال و از 24 نفری که خدمات ارتودنسی دریافت کرده اند، میانگین سن شروع ارتودنسی در مراجعین زودهنگام 7.66 و در گروه دیگر 17.05 سال بود.نتیجه گیری: یافته های به دست آمده حاکی از آن است که سن انجام جراحی های ثانویه و آلوئول و سن شروع خدمات گفتار درمانی و ارتودنسی در مبتلایان به شکاف لب و کام در دو گروه مراجعه کنندگان زودهنگام و دیرهنگام به تیم، تفاوت معنی داری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 170 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی مرضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    259-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    204
چکیده: 

مقدمه: پیشرفت تکنولوژی و بی تحرکی ناشی از آن می تواند موجب ایجاد مشکلات پوسچرال شود که آن هم به نوبه خود منجر به بروز اختلالات عضلانی-اسکلتی می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط کمردرد و گردن درد با پوسچر بد در زنان شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی تعداد 37 نفر از کارکنان زن بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد با میانگین سنی 5.36 ±32.47 سال به صورت تصادفی آسان از بخش های مختلف انتخاب شدند. پرسش نامه اطلاعات فردی و شرح حال کمردرد و گردن درد توسط فیزیوتراپیست تکمیل گشت. سپس آزمایش های مربوط به کمر از آن ها به عمل آمد و پوسچر آن ها از نماهای قدامی، خلفی و جانبی بررسی شد. اطلاعات تحت نرم افزار SPSS با آزمون همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین نمره پوسچر افراد مورد مطالعه 1.16±0.89، میانگین نمره آزمایش کمر آن ها 1.93±1.39 و میانگین نمره ریسک ابتلا به اختلالات عضلانی-اسکلتی6.41 ±15.28 بود. شیوع کمردرد و گردن درد در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 68.4 درصد و28.9  درصد به دست آمد. شدت درد به ترتیب با نمره ریسک ابتلا به اختلالات عضلانی-اسکلتی، انجام حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین، قرار گرفتن در وضعیت های بد حین کار و نمره آزمایش کمر ارتباط مستقیم معنی داری داشت. بین شدت درد و نمره آزمایش پوسچر ارتباط معنی داری یافت نشد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، شیوع بالای کمردرد و گردن درد را در زنان شاغل در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد نشان می دهد. انجام حرکات تکراری، بلند کردن اجسام سنگین و قرار گرفتن در وضعیت های بد حین کار، از مهم ترین عوامل مرتبط با کمردرد و گردن درد در جمعیت مورد مطالعه می باشند. با توجه به پایین بودن میانگین سنی افراد و بالا بودن میانگین نمره تست کمر (تعداد آزمایش های ناموفق کمر) و نمره ریسک ابتلا به بیماری های عضلانی-اسکلتی، توجه به عوامل ارگونومیک شغلی در جهت کنترل و کاهش اختلالات عضلانی-اسکلتی و عوامل خطرزای مربوطه ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 204 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    267-277
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1441
  • دانلود: 

    239
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر فارسی سازی ابزار سنجش فعالیت های روزمره زندگی در کودکان از طریق ترجمه آزمون "مقیاس سنجش فعالیت ها در کودکان" و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی شده در گروه هدف بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه متدلوژیک است که در آن طی 5 مرحله پرسش نامه (ASK) Activities scale for kids به زبان فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن بررسی شد. کودکان فلج مغزی از جامعه در دسترس مراجعه کننده به کلینیک های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و کودکان سالم به روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. داده های به دست آمده از اطلاعات 73 کودک فلج مغزی و 69 کودک سالم در محدوده سنی 5 تا 15 سال با استفاده از نرم افزار  SPSS13مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پایایی (تکرار پذیری به فاصله 2 هفته و پایایی درونی) و روایی (محتوا بر اساس روش Lawasche، همزمان با آزمون GMFCS-E and R (Gross motor function classification system-expanded revised و افتراقی) پرسش نامه ASK بررسی شد. یافته ها: شاخص روایی محتوای 0.79 برای اساتید و 0.86 برای والدین، روایی محتوای نسخه ترجمه شده آزمون ASK را بالا نشان داد. ضریب همبستگی Spearman بین دو آزمون ASK و GMFCS-E and R 0.901- است که نشان دهنده ارتباط قوی و منفی این دو می باشد0.997 Cronbach’ alpha . نشان دهنده همبستگی درون خوشه ای بالای نسخه فارسی آزمون ASK می باشد. با استفاده از روش رگرسیون خطی اختلاف معنی داری در نمرات آزمون ASK دو گروه کودکان سالم و فلج مغزی مشاهده شد که روایی افتراقی مناسب و بالای این آزمون را نشان می دهد. ضریب 0.988 Pearson نشان دهنده همبستگی بالا بین نمرات آزمون ASK در دو بار اجرای آن و پایایی تکرار پذیری قابل قبول این آزمون است.نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون ASK از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند ابزار مناسب کلینیک ها و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقی به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    278-283
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1844
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس شایع ترین بیماری نرولوژی پیش رونده در جوانان بالغ می باشد. این بیماری باعث تخریب میلین در آکسون های عصبی شده، در نتیجه ضایعات عملکردی ایجاد می کند. یکی از مناطق مهم درگیر در مخچه MS می باشد. مشکل در این ساختار باعث ایجاد اختلال در تعادل و... می شود که به تبع آن کیفیت زندگی کاهش می یابد. بنابراین استفاده از روش های کم هزینه و بدون عوارض جانبی برای برطرف کردن این مشکل ضروری به نظر می رسد.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع آینده نگر، شبه تجربی و یک سویه کور بوده، که در سال 88-87 در شهر اصفهان انجام گرفته است. در این مطالعه طی 10 جلسه، به 23 بیمار مبتلا به MS که در هر گروه درمانی قرار می گرفت، تمرینات Frankel یا Swiss Ball به مدت 45 دقیقه در هر جلسه تحت نظارت مستقیم تراپیست آموزش داده می شد. قبل و بعد از کامل شدن جلسات درمانی جهت ارزیابی بالانس و افسردگی به ترتیب از پرسش نامه های معتبر Berg balance scale and beck استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به کمی بودن آن ها در هر گروه از آزمون Dependent t-test و بین دو گروه از Independent t-test موجود در نرم افزار آماری SPSS13 استفاده شد.یافته ها: بین وضعیت تعادل بیماران، قبل و بعد از درمان در گروه تمرینات Frankel و در گروه تمرینات Swiss Ball تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.01). بین وضعیت افسردگی بیماران، قبل و بعد از درمان در گروه تمرینات Frankel و در گروه تمرینات Swiss Ball تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.01). بین وضعیت تعادل بیماران، قبل از درمان بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (P=0.18). اما بعد از درمان بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.01). بین وضعیت افسردگی بیماران، قبل از درمان بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (P=0.29). همچنین بعد از درمان بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (P=0.30).نتیجه‎ گیری: انجام تمرینات Frankel و Swiss Ball به صورت مداوم و با فرض ثابت بودن شرایط بیمار باعث بهبودی در تعادل و افسردگی بیماران مبتلا به MS شد. همچنین تمرینات Frankel در بهبود تعادل موثرتر از تمرینات Swiss Ball است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1844

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    284-293
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3191
  • دانلود: 

    317
چکیده: 

مقدمه: مطالعات گسترده ای در مورد اثربخشی تقویت کننده ها بر تغییر رفتار دانش آموزان انجام شده است. اما درباره میزان اثربخشی تقویت کننده های پته ای بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی تحقیق های کمی وجود دارد. با توجه به این که استفاده از تقویت کننده ها باعث علاقه و انگیزه دانش آموزان به یادگیری می شود، لزوم برنامه ریزی در اجرا و نحوه به کارگیری آن ها اهمیت ویژه ای دارد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر تقویت کننده های پته ای و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی در درس علوم تجربی بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه شاهد بود. 45 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی کم توان ذهنی در این پژوهش شرکت داشتند که به روش خوشه ای چند مرحله ای از مدارس استثنایی شهرستان های تهران انتخاب شدند. این دانش آموزان به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفری تقسیم شدند (دو گروه آزمایش و یک گروه شاهد). برای ارزیابی میزان هوش گروه های مورد مطالعه از آزمون Wechsler’s subtests و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از Teacher made test در درس علوم تجربی استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Scheffe، در نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها: میانگین پس آزمون گروه های تقویت پته ای 17.5 ((SD=0.87، تقویت اجتماعی 14.48 ((SD=1.13 و شاهد 13.23 ( (SD=1.23بود. اختلاف میانگین پیشرفت تحصیلی بین گروه های مورد مطالعه معنی دار بود (,P<0.001 57.03 = (42و .(F (2آزمون تعقیبی Scheffe نشان داد که اختلاف میانگین گروه تقویت پته ای به طور معنی داری بیشتر از گروه تقویت اجتماعی ( (P<0.001و گروه شاهد (P<0.001) است. همچنین اختلاف میانگین گروه تقویت اجتماعی به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (P<0.04).نتیجه گیری: با توجه به مطالعه حاضر، تقویت کننده های پته ای در مقایسه با تقویت کننده های اجتماعی و گروه شاهد در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی کارایی بیشتری داشتند. همچنین اثربخشی تقویت کننده های اجتماعی در پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان بیشتر از گروه کنترل بود. بنابراین، تقویت کننده های پته ای یکی از بهترین برنامه های تقویتی برای دانش آموزان کم توان ذهنی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 317 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    294-301
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1880
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

مقدمه: علت شناسی لکنت و تفاوت های موجود میان افراد مبتلا به لکنت و افراد بدون لکنت همیشه موضوعی جالب و در عین حال پیچیده بوده است. شیوع این اختلال در کل جمعیت حدود 1 درصد تخمین زده شده است. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت الگوی Electro-encephalography (EEG) افراد دارای لکنت و فاقد لکنت در شهر اصفهان بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی و به شیوه مورد- شاهدی دو سو کور روی 31 فرد دارای لکنت و 31 فرد فاقد لکنت که از جنبه های سن، جنس و تحصیلات همسان سازی شده بودند، انجام شده است. همچنین همه نمونه ها از نظر عدم ابتلای به تندگویی (کلاترینگ)، عقب ماندگی ذهنی، کم شنوایی، اختلالات حرکتی گفتار و ضایعات مرکزی اعصاب و مصرف دارو که منجر به اختلالات گفتار و زبان می شود، بررسی شدند. از تمام نمونه ها در شرایط یکسان EEG گرفته شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS10 و آزمون های Fisher's exact test و Independent t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در مورد متغیرهای فرکانس، دامنه و امواج پاتولوژیک بین دو گروه مورد مطالعه، فرکانس و دامنه تفاوت معنی دار نشان دادند ولی در مورد امواج پاتولوژیک اختلاف وجود داشت که این اختلاف معنی دار نبود.نتیجه ‎گیری: به نظر می رسد که تفاوت های موجود بین دو گروه مورد مطالعه نشانگر وجود تفاوت در عملکردهای مغزی آن ها است و این تفاوت ها در پردازش، کنترل، هدایت و اجرای گفتار تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1880

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    302-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2430
  • دانلود: 

    490
چکیده: 

مقدمه: هدف تحقیق حاضر تعیین میزان شیوع کمردرد و بررسی رابطه آن با میزان فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی و سن در کارکنان دانشگاه پیام نور استان فارس بود که با حمایت مالی دانشگاه پیام نور در قالب طرح تحقیقی انجام شده است.مواد و روش ها: از میان 709 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان فارس، تعداد 182 نفر زن و مرد شاغل در 12 مرکز به صورت هدفمند و در دسترس (غیر احتمالی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای ارزیابی کمردرد از پرسش نامه استاندارد کیوبک استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری c2، ضریب همبستگی Pearson و آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد (.(P<0.05یافته ها: شیوع بالای کمردرد (86.3 درصد) در بین نمونه های تحقیق و در دامنه سنی بین 30 تا 40 سال بود. آزمون c2 تفاوت معنی داری بین افراد دارای کمردرد و نمونه هایی نشان داد که هیچ دردی در ناحیه کمر گزارش نکرده بودند ( .(P<0.001همچنین تفاوت معنی داری بین میزان کمردرد در دو گروه اساتید و کارمندان مشاهده نشد ( .(P>0.05ضریب همبستگی Pearson نشان داد که رابطه معنی داری بین فعالیت بدنی و درد در ناحیه کمر وجود دارد ((P=0.02، ولی رابطه معنی داری بین سن و میزان درد در ناحیه کمر و همچنین جنس و میزان کمردرد مشاهده نشد ((P>0.05. شاخص توده بدنی در بیشتر افراد طبیعی بود. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه تفاوت معنی داری بین وزن و میزان درد در ناحیه کمر نشان داد (.(P=0.02نتیجه‎ گیری: افرادی که ورزش می کردند، درد کمتری داشتند. با توجه به رابطه مثبت ورزش منظم و درد کمتر، پیشنهاد می شود که جهت پیش گیری از کمردرد، کارکنان زمانی را در هفته به ورزش کردن منظم اختصاص دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    311-319
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1313
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

مقدمه: مطالعات نشان می دهد که معلمان به دلایلی از جمله استفاده نادرست از صوت، بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به اختلالات صوتی هستند. بنابراین بیشتر نیازمند برنامه های پیش گیری و درمانی می باشند، ولی متاسفانه به دلیل محدود بودن کلینیک های گفتار درمانی و آسیب شناسان گفتار و زبان، همچنین عدم دسترسی به ابزارهای ارزیابی دستگاهی صوت، امکان ارزیابی جامع و دقیق صوتی معلمان در ایران وجود ندارد. با توجه به اهمیت نقش معلمان دوره ابتدایی در تعلیم و تربیت و تاثیر مستقیم سلامت صوتی معلم بر کیفیت تدریس و یادگیری دانش آموزان، لازم است تا از ارزیابی های ادراکی به شکل مثمر ثمرتری استفاده شود. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط میان شکایت های صوتی معلمان و نتایج دستگاهی تجزیه و تحلیل فرکانس پایه بود.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، در ابتدا مرور کاملی بر متون حاضر در این زمینه انجام شد و شکایات صوتی رایج در مورد فرکانس پایه، استخراج گردید. این شکایت ها پس از تایید روایی و پایایی، در قالب یک چک لیست در اختیار 95 معلم شاغل در مقطع ابتدایی قرار داده شد، که با روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای انتخاب شده بودند، تا از این طریق صوت خود را ارزیابی نمایند. همچنین نمونه صدای هر معلم نیز ضبط شد تا توسط نرم افزار ارزیابی و با نمره ای مطابقت داده شود که معلمان برای صوت خود در نظر گرفته اند. بدین ترتیب تلقی هر فرد از صوت خود، توسط چک لیست و وضعیت فرکانسی، با تجزیه و تحلیل صوتی حاصل آمد. سپس همبستگی این دو نمره محاسبه شد.یافته ها: بر اساس مطالعه حاضر همه شکایت های صوتی دارای همبستگی معنی داری با وضعیت آکوستیکی فرکانس پایه بودند.نتیجه‎ گیری: با توجه به معنی داری همبستگی تمام شکایات با وضعیت آکوستیکی فرکانس پایه، می توان این شکایت ها را مبنای قضاوت قرار داد. با این وجود، برای تشخیص اختلال در فرکانس پایه، استفاده از سایر شیوه های ارزیابی صوتی نیز لازم به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    320-330
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1286
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

مقدمه: از جمله عادات و نیازهای مهم انسان، خواب و استراحت است که بخشی از زندگی افراد را تشکیل می دهد و در افراد مختلف به شیوه های متفاوت صورت می گیرد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی عادات خوابیدن و وسایل مورد استفاده در جامعه میان سال ایرانی، بررسی ارتباط احتمالی بین عادات و شیوه های معمول در استراحت و وسایل مورد استفاده هنگام خواب و استراحت است. همچنین مقایسه و شناخت بین تفاوت های موجود در شیوه های استراحتی میان سالان ساکنان در مناطق مختلف ایران و به طور کلی روشن تر ساختن زمینه های ارتباطی بین وسایل استراحتی، شیوه زندگی، وضعیت بدنی و ناهنجاری های اسکلتی بود.مواد و روش ها: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی بوده، جامعه آماری آن شامل کلیه زنان و مردان میان سال (40 تا 55 ساله) استان های تهران، یزد، سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمانشاه است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 1719 نفر پرسش نامه بررسی نحوه استراحت و وضعیت ستون فقرات را تکمیل کردند. پایایی پرسش نامه به روش 83 Cronbach’s alpha درصد برآورد شده است. برای معاینات بالینی حدود 10 درصد از جامعه آماری اولیه، که وجود یکی از ناهنجاری های اسکلتی در آن ها شایع بوده است (134 آزمودنی)، از استان های مختلف به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. برای اندازه گیری زاویه لوردوز و کیفوز از خط کش منعطف و برای تشخیص اسکولیوز از آزمون Adams استفاده شد. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری t مستقل و LSD برای توصیف تفاوت ها در سطح اطمینان 95 درصد مورد استفاده قرار گرفت (.(a=0.05یافته ها: بین انتخاب وضعیت خوابیدن به پشت، پهلو و شکم توسط زنان و مردان در استان های مختلف تفاوت معنی داری وجود داشت (.(P<0.05 از نتایج دیگر تحقیق این است که بین استفاده یا عدم استفاده از تشک و بالش توسط زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود نداشت ((P>0.05، اما در استان های مختلف فقط در مورد استفاده تشک این تفاوت معنی دار است (.(P<0.05 نتیجه‎ گیری: در رابطه با ارتباط بین ناهنجاری های اسکلتی و شیوه استراحتی رابطه معنی دار آماری بین شیوع لوردوز و خوابیدن روی شکم نشان داده شد. همچنین بین شیوه لوردوز و مواد و نوع بافت وسایل استراحتی رابطه معنی دار وجود داشت ( .(P<0.05در سایر موارد فرضیه های آزمون شده، رابطه معنی داری را نشان نداده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    331-342
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    763
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

مقدمه: در ارزیابی اختلالات صوت به بسامد پایه توجه خاصی می شود و به طور معمول انتظار می رود که زیر و بمی صوت هر فرد با سن، جنس، و یا شاید جثه، موقعیت اجتماعی، حالت عاطفی، نژاد، زبان و عواملی از این دست متناسب باشد. آگاهی از میزان بسامد پایه در افراد طبیعی می تواند معیار مناسبی برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ویژگی در افراد دارای اختلال صوت باشد. با توجه به این که در سایر زبان ها اطلاعاتی در مورد ویژگی های طبیعی صوت در دست است، اما این اطلاعات در مورد زبان فارسی به صورت طبقه بندی شده، در سنین متفاوت وجود ندارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان بسامد پایه گفتار و دامنه آن در بزرگ سالان دارای صوت طبیعی در سنین متفاوت در دو جنس بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، 200 نفر از بزرگ سالان باسواد دارای صوت طبیعی 20 تا 59 ساله بودند. صدای آزمودنی ها حین خواندن متن رنگین کمان ضبط شد. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه های صوت با نرم افزار Dr.Speech انجام شد و داده ها با آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بسامد پایه و دامنه تغییرات آن در زنان در سنین متفاوت به طور معنی داری بالاتر از مردان است.نتیجه ‎گیری: بسامد پایه و دامنه تغییرات آن در افراد طبیعی با سن و جنس متفاوت، متفاوت است. این تفاوت مربوط به ساز و کار ساختاری و فیزیولوژیکی و سایر موارد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 763

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    343-350
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    987
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

مقدمه: مهارت شناختی فرایندی بسیار پیچیده است و اساس عملکرد هدفمند بشر را رقم می زند. تاثیر اختلال شناختی را در عملکرد بیماران روان پزشکی و نورولوژیک به وضوح می توان دید. بنابراین ارزیابی دقیق از ظرفیت شناختی این افراد به منظور پیش بینی عملکرد آن ها ضروری است. غربال گری سطح شناختیAllen ، برآوردی سریع از ظرفیت یادگیری و توانایی های باقیمانده بیمار مبتلا به اختلال شناختی ارایه می دهد.مواد و روش ها: مطالعه به شیوه توصیفی- تحلیلی از سطح شناختی 60 بیمار اسکیزوفرنیک 40-18 سال در دو گروه بستری دایم و سرپایی و 30 نفر از افراد سالم، بر اساس غربال گری سطح شناختی Allen صورت گرفت. در گروه بیماران بین سطح شناختی افراد بستری و سرپایی مقایسه ای صورت گرفت و اثر متغیرهای دموگرافیک بر سطح شناختی بررسی شد. نتایج با روش های آماری ضریب همبستگی Pearson و آنالیز واریانس یک طرفه توسط نرم افزار  SPSS11بررسی شد.یافته ها: نتایج حاکی از معنی داری اختلاف میانگین سطح شناختی گروه سالم و بیمار ( (P<0.001و نیز بیماران بستری و سرپایی ( (P<0.001بود. سطح شناختی با سن بروز بیماری ( (r=0.594و سطح تحصیلات ( (r=0.545ارتباط مستقیم و با مدت ابتلا به بیماری ( (r=-0.574و مدت اقامت بستری ( (r=-0.454ارتباط معکوس داشت. بین متغیرهای دموگرافیک و سطح شناختی افراد سالم ارتباط معنی داری وجود نداشت.نتیجه‎ گیری: گروه افراد سالم از سطح شناختی بالاتری برخوردار بودند و سطح شناختی بیماران بستری نسبت به بیماران سرپایی پایین تر بود. سن بروز بیماری، مدت ابتلا به بیماری، مدت اقامت بستری دایم و سطح تحصیلات بر سطح شناختی بیماران اسکیزوفرنیک موثر بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    351-356
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    796
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

مقدمه: به منظور کسب آگاهی از فرایند عملکرد قشری، پتانسیل های وابسته به رخداد، بسیار مناسب هستند. از فاکتورهای تاثیرگذار برP300 ، جایگاه الکترودی می باشد. پژوهش حاضر به منظور مقایسه دامنه و زمان نهفتگی پتانسیل وابسته به رخداد P300 شنوایی در جایگاه های الکترودی مختلف در افراد هنجار در محدوده سنی 50-18 سال انجام شده است.مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی و غیر مداخله ای، P300 شنوایی به روش تحریک متفاوت با استفاده از دو محرک تن برست بر روی 27 فرد هنجار با میانگین سنی 23.2 سال، انجام شد. یافته ها توسط آزمون آماری Paired t-test و نرم افزار SPSS16 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین دامنه و زمان نهفتگی موج P300 در افراد هنجار و در هر دو جنس در جایگاه های الکترودی مختلف اختلاف معنی داری داشت (P<0.05).نتیجه ‎گیری: محل قرارگیری الکترود فعال در ثبت P300 موثر است. برای ثبت P3b یا همانP300 ، بهتر است از جایگاه خلفی تر استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 796

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    357-367
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1453
  • دانلود: 

    312
چکیده: 

مقدمه: سندروم درد پاتلوفمورال، یکی از شایع ترین مشکلات زانو است، که جوانان و نوجوانان آن را تجربه می کنند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی 8 هفته ای بر روی افراد دارای سندرم درد پاتلوفمورال است.مواد و روش ها: جامعه آماری تحقیق حاضر را 290 نفر از دانش آموزان پسر 17 تا 19 سال مقطع دبیرستان تشکیل دادند. نمونه های آماری 60 نفر از دانش آموزان مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال بوده، که به صورت تصادفی در دو گروه تجربی ((n=30 و گروه شاهد (n=30) تقسیم شدند و در مدت 8 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه تجربی یک برنامه تمرینی متشکل از تمرینات کششی و تقویتی را به صورت سه جلسه در هفته انجام داد. شدت درد بر اساس مقیاس سنجش عددی و عملکرد حرکتی بر اساس مقیاس Kujala در ابتدا و در پایان 8 هفته مورد ارزیابی قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS13 استفاده شد.یافته ها: متغیرهای سن، قد، وزن، شاخص جرم بدن و مدت زمان وجود درد مورد ارزیابی قرار گرفت و با استفاده از آزمون Mann-withney مشخص شد که بین دو گروه تجربی و شاهد از نظر این متغیرها اختلاف معنی داری وجود نداشت. در مقایسه بین دو گروه تجربی و شاهد قبل از انجام 8 هفته تمرین در شاخص شدت درد و عملکرد حرکتی اختلاف معنی داری مشاهده نشد (.(P>0.05 در میزان درد در گروه تجربی قبل و بعد از اجرای پروتکل تمرینی، تفاوت معنی داری مشاهده شد (.(P<0.05 در میزان عملکرد حرکتی در گروه تجربی قبل و بعد از اجرای پروتکل تمرینی، تفاوت معنی داری مشاهده شد ( .(P<0.05همچنین در میزان درد بین گروه تجربی و گروه شاهد بعد از اجرای پروتکل تمرینی، تفاوت معنی داری مشاهده شد (P<0.05). در میزان عملکرد حرکتی زانوی افراد بین گروه تجربی و گروه شاهد بعد از اجرای پروتکل تمرینی، تفاوت معنی داری مشاهده شد (.(P<0.05نتیجه ‎گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، تمرین درمانی می تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی افراد مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 312 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    368-380
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1303
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

مقدمه: یکی از حیطه های زبانی مرتبط، که به تازگی توجه بیشتری به آن در متون مربوط به لکنت شده است، قسمت واج شناختی حافظه فعال می باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه توانایی های قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به لکنت می باشد. مواد و روش ها: 30 کودک 6-4 ساله مبتلا به لکنت با 30 نفر از هم سالان طبیعی خود که از نظر سن همتاسازی شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. از آزمون تکرار فوری ناکلمه برای تعیین زمان واکنش و تاثیر طول ناکلمه بر صحت تولید و روانی کلامی پاسخ ها استفاده شد. تکلیف دوم تکلیف تکرار با تاخیر ناکلمه بود که از آن برای سنجش سرعت و کفایت یادگیری ناکلمه استفاده شد. یافته ها: آنالیز بین دو گروه تفاوت های مشخصی را در همه شاخص ها به جز صحت ناکلمه نشان داد. میانگین زمان واکنش در کودکان مبتلا به لکنت طولانی تر از گروه شاهد بود و همچنین سرعت یادگیری ناکلمه ها در کودکان لکنتی کندتر از گروه طبیعی بود و این تفاوت ها معنی دار بود. به علاوه، تحلیل روانی پاسخ های کودکان لکنتی در حین تکرار ناکلمات با طول متفاوت نشان داد که به همان میزان که طول ناکلمه افزایش می یابد، درصد ناروانی نیز افزایش می یابد و این اختلاف معنی دار بود. همچنین اگر چه درصد ناکلمات صحیح به طور کلی و در حین افزایش طول ناکلمه در کودکان لکنتی در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود، اما این اختلاف معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر، از تحقیقات پیشین که نشان دادند توانایی های حافظه فعال واج شناختی در کودکان مبتلا به لکنت نسبت به کودکان طبیعی درجاتی تاخیر و کندی دارند، حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    381-390
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3280
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

مقدمه: هرگونه تغییر در ساختار آناتومیکی پا و موقعیت قرارگیری آن در پایین ترین بخش زنجیره حرکتی اندام تحتانی و سطح اتکای به نسبت کوچک آن، اجرای مهارت های حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تغییرات قوس طولی کف پا با برخی شاخص های حرکتی کودکان 11 تا 14 ساله انجام شد.مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به این منظور 211 دانش آموز دوره راهنمایی به صورت تصادفی انتخاب شدند و با توجه به میزان افت استخوان ناوی در سه گروه کف پای صاف (58 نفر)، طبیعی (106 نفر) و گود (47 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری شامل جعبه آینه، ثبت نقش کف پا روی زمین و اندازه گیری افت استخوان ناوی برای بررسی میزان قوس طولی کف پا و پارامترهای حرکتی با آزمون های استاندارد بود. داده ها به وسیله روش های آماری ضریب همبستگی رتبه ای Spearman، تحلیل تشخیص، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی Bonferroni در نرم افزار  SPSS15و سطح معنی داری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس نتایج این تحقیق به غیر از تعادل ارتباط معنی داری بین هیچ کدام از پارامترهای توانایی های حرکتی با ناهنجاری های کف پای صاف و گود وجود ندارد. همچنین تفاوت معنی داری بین گروه ها در توانایی های حرکتی به غیر از تعادل یافت نشد.نتیجه گیری: می توان گفت که رابطه معنی داری بین توانایی ها و مهارت های حرکتی مورد بررسی در این تحقیق (به غیر از تعادل) با میزان قوس طولی کف پا وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    391-398
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1582
  • دانلود: 

    207
چکیده: 

مقدمه: خوشه همخوانی، آمدن پیاپی چند همخوان در یک هجا است، بدون آن که واکه ای در میان این همخوان ها قرار گیرد. آن چه در این مورد حایز اهمیت است، سن اکتساب خوشه های همخوانی می باشد. توانایی تولید خوشه های همخوانی در حدود دو سالگی گزارش شده است. اغلب این تلاش ها منجر به ساده سازی خوشه های همخوانی شده، تا سرانجام خوشه های همخوانی به صورت صحیح تولید شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سن اکتساب و الگوهای رشدی برخی از خوشه های همخوانی در کودکان فارسی زبان است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه مورد مطالعه شامل 120 کودک طبیعی 2 تا 4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان بود. در این پژوهش توانایی تولید خوشه های همخوانی با استفاده از نامیدن تصاویر بررسی شد. ابزار مورد استفاده محقق ساخت و شامل 24 واژه با ساختار cvcc بود.یافته ها: سن اکتساب دو خوشه همخوانی mp وnd ، حدود 3-2.7 سالگی، خوشه های همخوانیxt ، sk، sb، ∫k، st، ft، ∫t، ks، bz، f∫، ng و ∫m حدود 3.6-3.1 سالگی وtr ، rx، rd، rg، rf، rm و rs حدود 4-3.7 سالگی بود.نتیجه ‎گیری: سن اکتساب خوشه های همخوانی از سن 3-2.7 آغاز شد. اگر به ترتیب اکتساب خوشه های همخوانی توجه شود، ملاحظه می شود که رشد خوشه های همخوانی از رشد همخوانی تبعیت می کند. خوشه های همخوانی که حاوی همخوان های انسدادی و خیشومی می باشند، قبل از خوشه های همخوانی دیگر کسب می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1582

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    399-407
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1295
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

هدف: آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که در آن درد مفاصل، مهم ترین مشکل افراد مبتلا به این بیماری به حساب می آید. درد و خشکی مفاصل باعث تحرک کم این افراد و در نهایت کاهش کیفیت زندگی این بیماران می شود. از این رو، هدف از این مطالعه تاثیر تمرین هوازی بر کیفیت زندگی و درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بود.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و پیش آزمون- پس آزمون بود. در این پژوهش بیماران 65-38 ساله مبتلا به آرتریت روماتوئید بیمارستان الزهرا که تحت درمان بودند و هیچ گونه تغییر دارویی در طول دوره درمان نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. بیمارانی که سابقه هیچ گونه فعالیت ورزشی در طی شش ماه گذشته را نداشتند و به هیچ بیماری حاد و مزمن یا ذهنی و روانی مبتلا نبودند، به عنوان نمونه های تحقیق در نظر گرفته شدند (23 نفر). نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه شاهد (12 نفر) و آزمون (11 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 8 هفته تمرین هوازی کار با دوچرخه کارسنج را انجام دادند و گروه شاهد هیچ گونه فعالیت ورزشی را نداشتند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه SF-36 برای سنجش کیفیت زندگی و مقیاس دیداری خطی درد برای ارزیابی میزان درد استفاده شد. میزان درد و کیفیت زندگی بیماران قبل و بعد از 8 هفته بررسی شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS17 و آزمون های Paired t-test و Independent t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: اختلاف قابل توجهی میان نمرات کیفیت زندگی، در ابتدا و انتهای مداخله در گروه آزمون وجود داشت ((P<0.01؛ در صورتی که این تفاوت در گروه شاهد معنی دار نبود (.(P>0.05 همچنین شدت درد در گروه آزمون (P<0.05) نسبت به گروه شاهد (P>0.05) کاهش معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: تمرینات هوازی می تواند شدت درد را در بیماران آرتریت روماتوئید کاهش داده، باعث بهبود کیفیت زندگی این بیماران شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    408-416
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2735
  • دانلود: 

    1226
چکیده: 

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تفاوت تاثیر آموزش زبان انگلیسی بر میزان شدت انواع لکنت در زبان اول و زبان انگلیسی افراد یک زبانه دارای لکنت بوده است.مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد 12 تا 23 ساله دارای لکنت بودند، که به مراکز گفتار درمانی شهر اصفهان مراجعه کرده اند. نمونه مورد مطالعه 15 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی و طرح پژوهش یک طرح تک گروهی پیش آزمون– پس آزمون است. در این پژوهش آزمودنی ها قبل و بعد از آزمایش از نظر میزان شدت لکنت مورد سنجش قرار گرفته اند. در این پژوهش میزان شدت انواع لکنت با استفاده از تست Howell SSI3 و همکاران مورد اندازه گیری و سنجش قرار گرفت.یافته ها: آموزش زبان انگلیسی به روی میزان شدت لکنت تاخیری در کلمات عملکردی و کلمات محتوایی در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تاثیر معنی داری ندارد، اما آموزش زبان انگلیسی در کاهش میزان لکنت غیر تاخیری در کلمات عملکردی و کلمات محتوایی در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تاثیر معنی داری دارد. همچنین آموزش زبان انگلیسی در کاهش میزان شدت کل لکنت در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تاثیر معنی داری دارد. این اثرات حداقل در سطح P=0.05 معنی دار بودند.نتیجه ‎گیری: آموزش زبان انگلیسی پس از 12 سالگی تاثیر مثبت و یا منفی در درمان و بهبود لکنت در زبان اول افراد لکنتی نداشت. همچنین پس از مهارت گویش آموزش زبان انگلیسی، میزان شدت لکنت در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول کمتر شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2735

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مستمند جاوید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    417-429
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    755
  • دانلود: 

    123
چکیده: 

کشش یکی از قدیمی ترین روش های درمانی است که در بین فرهنگ های باستانی دارای جایگاه ویژه ای بوده است. این روش در کنار روش های دستی دیگر شامل ماساژ و جااندازی مفاصل، جزء آموزش های سنتی طب قدیم به شمار می آمده است. امروزه پژوهش های وسیعی در خصوص تاثیرات این روش دستی بر روی گروه های عضلانی مختلف در بیماران و همچنین افراد سالم ورزشکار انجام پذیرفته است. همچنین روش های گوناگونی جهت اعمال کشش بر بافت های بدن تعریف شده است. یکی از این روش ها، کشش ایستا یا استاتیکی است که به ویژه در دهه های اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. گر چه در مجموع می توان از نتایج این پژوهش ها پی برد که کشش استاتیکی اثرات طولانی مدتی بر تحرک مفاصل و کاهش مقاومت بافتی داشته و جهت ماندگاری اثرات کشش بر بافت ها، نیاز به صرف زمان حدودا دو ماهه می باشد؛ لیکن هدف از این نوشتار بررسی جزییات مبتنی بر پژوهش هایی است که در ارتباط با کشش استاتیکی بر روی افراد سالم طی سه دهه اخیر انجام پذیرفته است. شاید در کنار هم قرار گرفتن برخی از یافته های پژوهشی بتواند تصمیم گیری در خصوص اعمال کشش بر ماهیچه های مختلف را برای درمانگران ساده تر سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 755

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 123 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button