Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,287
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

735
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت با کودکان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 368 | صفحه پایان 380

چکیده

 مقدمه: یکی از حیطه های زبانی مرتبط, که به تازگی توجه بیشتری به آن در متون مربوط به لکنت شده است, قسمت واج شناختی حافظه فعال می باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه توانایی های قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به لکنت می باشد. مواد و روش ها: 30 کودک 6-4 ساله مبتلا به لکنت با 30 نفر از هم سالان طبیعی خود که از نظر سن همتاسازی شده بودند, مورد مقایسه قرار گرفتند. از آزمون تکرار فوری ناکلمه برای تعیین زمان واکنش و تاثیر طول ناکلمه بر صحت تولید و روانی کلامی پاسخ ها استفاده شد. تکلیف دوم تکلیف تکرار با تاخیر ناکلمه بود که از آن برای سنجش سرعت و کفایت یادگیری ناکلمه استفاده شد. یافته ها: آنالیز بین دو گروه تفاوت های مشخصی را در همه شاخص ها به جز صحت ناکلمه نشان داد. میانگین زمان واکنش در کودکان مبتلا به لکنت طولانی تر از گروه شاهد بود و همچنین سرعت یادگیری ناکلمه ها در کودکان لکنتی کندتر از گروه طبیعی بود و این تفاوت ها معنی دار بود. به علاوه, تحلیل روانی پاسخ های کودکان لکنتی در حین تکرار ناکلمات با طول متفاوت نشان داد که به همان میزان که طول ناکلمه افزایش می یابد, درصد ناروانی نیز افزایش می یابد و این اختلاف معنی دار بود. همچنین اگر چه درصد ناکلمات صحیح به طور کلی و در حین افزایش طول ناکلمه در کودکان لکنتی در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود, اما این اختلاف معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر, از تحقیقات پیشین که نشان دادند توانایی های حافظه فعال واج شناختی در کودکان مبتلا به لکنت نسبت به کودکان طبیعی درجاتی تاخیر و کندی دارند, حمایت می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باریک رو، علی، تهیدست، سیدابوالفضل، منصوری، بنفشه، و یادگارفر، قاسم. (1390). مقایسه قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت با کودکان طبیعی. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(3)، 368-380. SID. https://sid.ir/paper/144017/fa

    Vancouver: کپی

    باریک رو علی، تهیدست سیدابوالفضل، منصوری بنفشه، یادگارفر قاسم. مقایسه قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت با کودکان طبیعی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(3):368-380. Available from: https://sid.ir/paper/144017/fa

    IEEE: کپی

    علی باریک رو، سیدابوالفضل تهیدست، بنفشه منصوری، و قاسم یادگارفر، “مقایسه قسمت واج شناختی حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت با کودکان طبیعی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 3، pp. 368–380، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا