زمینه و هدف: در علوم پزشکی، آینده شغلی دانشجویان، نیازمند توانایی حل مساله و تصمیم گیری در مورد مشکلات بیمار برای ارائه یک مراقبت مناسب می باشد. مطالعه حاضر در راستای تعیین وضعیت گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم اول و آخر دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 92-91 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی پیمایشی، 250 تن از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی از طریق نمونه گیری تصادفی مورد پژوهش قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه «مقیاس گرایش به تفکر نقاد ریکتس (2003)»، حاوی 33 سوال 5 گزینه ای بود. داده ها توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های t-test و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین سطح گرایش به تفکر نقاد دانشجویان 3.54 است و نیز نتایج نشان از وضعیت متوسط میزان تفکر نقاد در دانشجویان دارد. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانشجویان ترم اول و آخر در زمینه گرایش به تفکر نقاد تفاوت وجود دارد. بر این اساس، میزان گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر بیشتر از دانشجویان ترم اول می باشد. در زمینه مقایسه گرایش به تفکر نقاد در بین رشته های مختلف، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: علی رغم بالا بودن سطح گرایش به تفکر نقاد در دانشجویان ترم آخر و هدایت یکسان در زمینه افزایش سطح گرایش به تفکر نقاد برای کلیه رشته ها، اما میزان این متغیر در حد ایده آل و مطلوبی قرار ندارد. بنابراین ضروری است میزان این متغیر با استفاده از تمهیداتی در برنامه های آموزشی بالاتر رود تا بتوان به حد مطلوب نزدیک شد.