نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (55)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    6095
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (55)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1161
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 22
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (55)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1118
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 36
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    459-461
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1335
  • دانلود: 

    216
کلیدواژه: 
چکیده: 

اختلال های روانی یکی از مشکلات مهم بهداشتی هستند و موجب کاهش کیفیت زندگی و زیان های اقتصادی می شوند (استفنز و جوبرت، 2001، استون، سیوسو-ماتئوس و چاترجی، 2004). بررسی ها اثر مثبت فعالیت های حرکتی را بر بیماری های مزمن قلبی و عروقی، دیابت و چاقی نشان داده اند، اما در رابطه با اثر فعالیت های حرکتی و ورزشی در پیش گیری، مدیریت و درمان اختلال های روانی بررسی های اندکی انجام شده است (بلومنتهال، بابیاک و کارنی، 2004، کاوراس و همکاران، 2007). همین بررسی ها فعالیت های حرکتی را دارای اثرات سودمندی در کاهش علایم اختلال های خلقی مانند افسردگی، اضطراب و استرس گزارش کرده اند (آلدانا، سوتون و جکوبسون، 1996، بارتولومو، موریسون  و کیکولو، 2005، لاولور و هوپکر، 2001، کوزوکا و همکاران، 2006، دان، تریودی و انیل، 2001، دایومیت و همکاران، 2005). از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت (2009) میزان شیوع کم تحرکی را در افراد معمولی بین 60 تا 80% گزارش نموده و آن را یکی از علل مهم تهدید سلامتی در جهان دانسته است. با توجه به اطلاعات اندکی که در زمینه فعالیت های حرکتی بیماران روانی وجود دارد، انجام این بررسی در ایران می تواند به برنامه ریزان بهداشتی جامعه کمک کند تا با آگاهی از میزان کم تحرکی بیماران روانی، گروه های در معرض خطر جامعه را شناسایی نموده و اقدامات پیش گیری کننده بهداشتی و درمانی را برای آنان انجام دهند. پژوهش حاضر در این راستا و با هدف بررسی چگونگی فعالیت های حرکتی ورزشی، روزمره و شغلی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی روانپزشکی زنجان انجام شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    363-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    928
  • دانلود: 

    320
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی توان بخشی روانی- اجتماعی در کاهش علایم منفی و بهبود مهارت های اجتماعی بیماران بستری مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن انجام شده است.روش: در این پژوهش 30 آزمودنی به عنوان گروه آزمایشی و 30 آزمودنی به عنوان گروه مقایسه همتاسازی شده و در یک طرح نیمه آزمایشی بررسی شدند. برای ارزیابی علایم منفی و مهارت های اجتماعی به ترتیب از مقیاس ارزیابی علایم منفی و فهرست مهارت های اجتماعی بهره گرفته شد. مداخله های انجام شده (توان بخشی روانی- اجتماعی) به کمک پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری سه ماهه ارزیابی شدند.یافته ها: پس از سه ماه اجرای برنامه توان بخشی، علایم منفی گروه آزمایشی نسبت به گروه مقایسه به طور معنی داری (P<0.001) کاهش یافت. هم چنین مهارت های اجتماعی گروه آزمایشی به طور معنی داری (P<0.001) بالاتر از گروه مقایسه قرار گرفت.نتیجه گیری: سازگاری برنامه توان بخشی، مداخله های فشرده، به کارگیری گسترده ژتون، ایجاد محیط یادگیری اجتماعی و فعال سازی بیماران، از عوامل موثر در اثربخشی این مداخله ها هستند. هم چنین می توان توان بخشی روانی- اجتماعی را مداخله ای موثر برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در ایران دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 928

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 320 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    371-379
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    6211
  • دانلود: 

    1631
چکیده: 

هدف: از آن جا که کیفیت فرزندپروری تاثیر زیادی بر تکامل طبیعی کودک دارد، در این پژوهش تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده فرزندان که Triple-P نامیده می شود، در بهبود شیوه های فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، علایم روانی مادران و مشکلات زناشویی بررسی شده است.روش: در یک پژوهش مداخله ای- نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون) 120 نفر از مادران شاغل دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای دست کم یک فرزند بودند، بررسی شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، مقیاس فرزندپروری، مقیاس والد بودن، فهرست مشکلات والدین، مقیاس انطباق بین فردی؛ مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس، پرسش نامه توانایی ها و مشکلات و پرسش نامه میزان رضایت شرکت کننده، پیش از جلسات و پس از آن انجام شد. آموزش روش های تربیت سازنده در طی هشت جلسه دو ساعته ارایه شد. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سنی مادران شرکت کننده 36.76±5.27 بود. نتایج مربوط به مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) در کودکان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی SDQ در پایان مداخله از نظر آماری معنی دار است .(P<0.01) بر پایه نتایج تغییر کلی میانگین متغیر های مربوط به مقیاس های فرزندپروری (P<0.01)، مقیاس والد بودن (P<0.01)، مشکلات والدین (P<0.01) و عدم توافق بین والدین (P<0.01) به لحاظ آماری معنی دار بودند. در مقیاس انطباق بین فردی میانگین نمره انطباق از 21.15±4.88 به 21.25±4.58 رسید که از نظر آماری معنی دار نبود. تفاوت در شاخص های افسردگی، اضطراب و فشار روانی نیز معنی دار بود (P<0.01).نتیجه گیری: مداخله های آموزشی تربیت سازنده می توانند در زمینه های مختلف در بهبود عملکرد والدین موثر باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    380-388
تعامل: 
  • استنادات: 

    10
  • بازدید: 

    10140
  • دانلود: 

    3550
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک بود.روش: این طرح پژوهشی بر پایه طرح خط پایه چندگانه با ورود پله ای به درمان، اجرا و بررسی شدت علایم اضطرابی کودک به کمک یک پرسش نامه انجام شد. آزمودنی های پژوهش شش مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی بودند که به تصادف از میان مادران و کودکان مراجعه کننده به مهد های کودک منطقه هشت تهران به وسیله مصاحبه بالینی و ابزار غربالگری مسایل هیجانی کودکان انتخاب شدند و جلسه های مداخله که بر پایه برنامه درمان مبتنی بر دلبستگی تدوین شده بود و برنامه آموزش مدیریت والدین انجام شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر دلبستگی و آموزش مدیریت والدین توانسته اند در شدت علایم اضطراب جدایی کودکان از نظر آماری کاهش معنی دار پدید آورند (P<0.001).نتیجه گیری: درمان مبتنی بر دلبستگی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک یا آموزش مدیریت اضطراب کودک به والدین، می تواند علایم اضطراب جدایی کودک را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    389-393
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    3238
  • دانلود: 

    894
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شده است.روش: در یک بررسی آزمایشی، از میان 125 نفر به کمک پرسش نامه پرخاشگری (AGQ) و مصاحبه تشخیصی، 32 نفر گزینش شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. هم چنین از میان دانش آموزان عادی همان دبیرستان ها و کلاس ها به تصادف 32 نفر به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. سپس روش مداخله گروهی ابراز وجود در 12 جلسه 90 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش انجام شد و دو گروه عادی و پرخاشگر، درمانی دریافت نکردند. هر سه گروه پس از پایان دوره مداخله به پرسش نامه های پژوهش پاسخ دادند. داده های به دست آمده به کمک آزمون های آماری t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند.یافته ها: تحلیل واریانس در مرحله پس آزمون در سه گروه از نظر متغیرهای پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی (P<0.01) تفاوت معنی دار نشان داد. به بیان دیگر پرخاشگری در گروه آزمایش کاهش یافت و در پیشرفت تحصیلی آنها بهبود معنی دار پدید آمد.نتیجه گیری: درمان گروهی ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 894 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 20
نویسندگان: 

نویدی احد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    394-403
تعامل: 
  • استنادات: 

    12
  • بازدید: 

    5003
  • دانلود: 

    1156
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های سازگاری آن دسته از دانش آموزان پسر دوره متوسطه که در زمینه مدیریت خشم کاستی های اساسی داشته و در اثر برون ریزی افراطی خشم، آمادگی پرخاشگری و خشونت داشته و یا زمینه های بیشتری برای ناسازگاری داشتند، انجام شد.روش: برای انجام این بررسی، پرسش نامه ابراز حالت- صفت خشم به عنوان یک ابزار سرند بر روی 170 دانش آموز پایه های دوم و سوم دبیرستان اجرا شد. افرادی که بر پایه نمره های این آزمون در رتبه درصدی 75 و بالاتر قرار داشتند، به عنوان گروه هدف تعریف و از میان آنها 32 نفر به تصادف انتخاب و در دو گروه جای داده شدند و برنامه آموزش مدیریت خشم به عنوان عامل آزمایشی، برای 16 عضو گروه آزمایش ارایه شد. برای اندازه گیری مهارت های سازگاری، از پرسش نامه سازگاری دانش آموزان بهره گرفته شد. برای پردازش داده ها، تحلیل کوواریانس وآزمونt  به کار برده شد.یافته ها: نسبت F مشاهده شده از نظر آماری معنی دار بود (P<0.01) و پس از کنترل یا تعدیل سهم پیش آزمون، میانگین های دو گروه در نمره های پس آزمون تفاوت داشتند. این بررسی نشان داد که 58% تغییرات نمره های ناسازگاری افراد در پس آزمون به وسیله برنامه آموزش مدیریت خشم و نمره های ناسازگاری افراد در پیش آزمون تبیین می شود که نزدیک به 27% آن مربوط به سهم ویژه متغیر آزمایشی است.نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم می تواند، مهارت های آزمودنی ها را در زمینه سازگاری گسترش دهد و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    404-410
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1150
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اضطراب خصلتی کودکان در سوگیری توجه نسبت به چهره های هیجانی (خشمگین، شاد، خنثی) انجام شده است.روش: سی کودک دارای اضطراب خصلتی بالا و 30 کودک دارای اضطراب خصلتی پایین، به کمک آزمون اضطراب خصلتی کودکان و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته برگزیده شدند و آزمایه اصلاح شده دات پروب تصویری بر روی آنها اجرا گردید. تحلیل واریانس چند عاملی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر برای تحلیل داده ها به کار برده شد.یافته ها: این بررسی نشان داد که تعامل اضطراب خصلتی و نمرات سوگیری توجه، تنها در چهره خشمگین معنی دار بوده (P<0.001) و در سایر چهره ها معنی دار نمی باشد. هم چنین میزان اضطراب خصلتی همبستگی مثبت و معنی داری با نمرات سوگیری توجه نسبت به چهره خشمگین داشت (P<0.001).نتیجه گیری: کودکان دارای اضطراب خصلتی بالا نسبت به چهره هیجانی خشمگین گوش به زنگی توجهی نشان می دهند، در حالی که کودکان دارای اضطراب خصلتی پایین نسبت به همین چهره اجتناب توجهی نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    411-418
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1202
  • دانلود: 

    380
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شیوه درمان شناختی- رفتاری گروهی بر پیامدهای ناخواسته سردردهای عود کننده، از جمله ناتوانی ناشی از سردرد و افسردگی در زندگی روزمره بیماران مبتلا به سردرد بود.روش: از میان دانشجویان دختر دانشگاه شیراز، 20 نفر بر پایه مصاحبه تشخیصی و تشخیص نورولوژیست، در چهارچوب ملاک های تشخیصی انجمن بین المللی سردرد برای میگرن یا سردرد تنشی، انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت نه هفته، هر هفته در یک جلسه درمان 90 دقیقه ای شرکت کردند. در این پژوهش، از پرسش نامه سنجش ناتوانی ناشی از سردرد و پرسش نامه افسردگی بک بهره گرفته شد. آزمودنی ها در سه موقعیت پیش آزمون، میان آزمون و پس آزمون به پرسش نامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر بهره گرفته شد.یافته ها: شیوه درمان شناختی- رفتاری گروهی به طور معنی داری سبب کاهش ناتوانی ناشی از سردرد و افسردگی در بیماران مبتلا به سردرد گردید (P<0.001).نتیجه گیری: شیوه درمان شناختی- رفتاری می تواند به عنوان شیوه ای مستقل یا در کنار سایر شیوه های درمانی مانند دارو درمانی در درمان متغیرهای جانبی سردردهای تنشی و میگرن مانند افسردگی و ناتوانی ناشی از سردرد به کار برده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1202

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 380 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    419-427
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1162
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

هدف: نظر به اهمیت مشکلات حافظه در ایجاد و تداوم اختلال وسواسی- اجباری، پژوهش حاضر با هدف بررسی برخی از کارکردهای حافظه بیماران مبتلا به این اختلال انجام شده است.روش: برای بررسی سوگیری و اطمینان به حافظه و آثار مسوولیت پذیری بر آن در بیماران مبتلا به وسواس وارسی، نه بیمار مبتلا به وسواس وارسی، 11 بیمار مبتلا به وسواس شستشو، هفت بیمار مبتلا به اضطراب منتشر و 10 فرد عادی در دو موقعیت مسوولیت پذیری بالا و پایین با بهره گیری از سه طبقه اشیای بی خطر، خطرناک و خنثی در سه مرحله انجام تکلیف، به روش بررسی شبه آزمایشی، ارزیابی شدند. داده ها به کمک تحلیل واریانس چند متغیره عاملی با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.یافته ها: بیماران مبتلا به وسواس وارسی نسبت به یادآوری اشیای خطرناک، سوگیری بیشتری داشتند (P<0.01). در زمینه اطمینان به حافظه نیز، بیماران مبتلا به وسواس وارسی از اطمینان کمتری نسبت به حافظه خود برخوردار بودند (P<0.05). این میزان در مورد اشیای خطرناک و در موقعیت مسوولیت پذیری بالا کمتر بود (P<0.01). شمار دفعات انجام تکلیف، اثر تعاملی معنی داری نشان نداد.نتیجه گیری: به نظر می رسد که مشکل اصلی این بیماران در فرآیند فراحافظه آنان می باشد و در این میان کاهش اطمینان به یادآوری ها، نقش اصلی را در تبیین این بیماری بر عهده دارد. نتایج این پژوهش در تایید شکل گیری یک ساز و کار خودتداوم بخش در وسواس وارسی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1162

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    428-438
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1875
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی کنش های حرکتی، شناختی و اجرایی گروهی از رانندگان آسیب پذیر به حوادث از راه سنجش های عصب- روان شناختی انجام شده است.روش: 70 راننده متخلف و آسیب پذیر به حوادث و 30 راننده که شایستگی رانندگی آنها برای کارشناس محرز بود، به کمک آزمون هایی که زمان واکنش، بازشناسی، حافظه، توجه و تمرکز، هم چنین آزمون هایی که تصمیم گیری و انتخاب پاسخ درست را می سنجیدند ارزیابی شدند.یافته ها: از میان آزمون های به کار گرفته شده، نمره های آزمون های خطای تداوم در جورکردن کارت های ویسکانسین (P<0.01) و زمان برای جستجو در حوزه بینایی (P<0.01) به نحو معنی داری رانندگان شایسته را از رانندگان متخلف جدا نمودند. آزمون جستجوی حوزه بینایی در مقایسه با سایر آزمون ها بالاترین ضریب همبستگی را با هوش نشان داد (r=0.35 ،P<0.001) در حالی که این آزمون (جستجوی حوزه بینایی) همبستگی معنی داری با آزمون های دیگر به جز خطای پاسخ در توجه پیوسته (،P<0.001 r=0.24) و خطای تداوم پاسخ در آزمون جورکردن کارت های ویسکانسن (P<0.05، r=0.22) نشان نداد. سن دارای ضریب همبستگی مثبت و معنی دار با هوش (P=0.001،r=0.39 ) ، خطای پاسخ در توجه پیوسته (P=0.001،r=0.38 ) و جستجوی حوزه بینایی(P<0.05،r=0.23 ) در نمونه مورد بررسی بود.نتیجه گیری: آزمون های عصب- روان شناختی می توانند به خوبی رانندگان متخلف را از رانندگان شایسته جدا نمایند. اما بهتر است به دلیل محدودیت در هنجاریابی این ابزار، در تعمیم یافته ها جانب احتیاط را داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

زکی محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    439-446
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1640
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

هدف: هدف مقاله حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس حمایت اجتماعی است.روش: آزمودنی های پژوهش 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه های اصفهان بودند که به روش خوشه ای- تصادفی نمونه گیری شده و به کمک مقیاس حمایت اجتماعی کاترونا و راسل ارزیابی شدند. برای آزمون روایی ابزار پژوهش، پرسش نامه احساس خوشبختی گلدبرگ به کار برده شد. تحلیل داده ها به کمک روش های آماری توصیفی، آزمونt ، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره انجام شد.یافته ها: ضریب همبستگی پایایی ابزار (آلفای کرونباخ) برای کل آزمودنی ها، پسران و دختران به ترتیب 85/0، 87/0 و 82/0 به دست آمد. بررسی روایی سازه به کمک تحلیل عاملی نشان داد که شش زیر مقیاس حمایت اجتماعی قابل تقلیل در یک عامل هستند و عامل یاد شده را می توان حمایت اجتماعی نامید. رابطه معنی داری بین حمایت اجتماعی و احساس خوشبختی وجود داشته (r=0.449) که گویای روایی ابزار پژوهش می باشد.نتیجه گیری: مقیاس حمایت اجتماعی دارای پایایی و روایی بسیار مطلوبی است و متناسب با فرهنگ ایران کاربرد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    447-453
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1927
  • دانلود: 

    1114
چکیده: 

هدف: نظر به افزایش جمعیت سالمندان در ایران و جهان و خطر دچار شدن آنها به بیماری های مزمن، این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه های سالمندان ایرانی درباره مفهوم توانمندی انجام شد.روش: این بررسی از نوع کیفی به شیوه تحلیل محتوا انجام شد که طی آن 26 شرکت کننده در مدت 12 ماه به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و بررسی شدند. داده ها به کمک مصاحبه گردآوری گردیدند.یافته ها: محورهای اصلی به دست آمده از این بررسی عبارت بودند از: احساس استقلال، آگاهی از تغییرات شخصی، سازگاری، رضایت ادراک شده، ایفای نقش و حس کنترل.نتیجه گیری: شناخت ساختار قدرت از دید سالمندان پایه محکمی را برای مراقبت های پرستاری فراهم می آورد. در این پژوهش رضایت ادراک شده و حس کنترل که به بالا رفتن کیفیت زندگی می انجامد، پایه ساختار نیرو را پدید می آورد. یافته های این پژوهش می توانند برای طراحی الگوی توانمندسازی سالمندان ایرانی به کار روند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    454-458
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1687
  • دانلود: 

    505
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع علایم اختلال های روانی- رفتاری در جوانان 15 تا 29 ساله استان مرکزی انجام شد.روش: این بررسی از نوع توصیفی- مقطعی است و در آن 1800 نفر (907 مرد و 893 زن) از ده شهرستان استان مرکزی به صورت تصادفی- طبقه ای- نسبتی نمونه گیری و به کمک فهرست تجدید نظر شده علایم نود سوالی (SCL-90-R) ارزیابی شدند. تحلیل داده ها با بهره گیری از روش های آمار توصیفی، آزمونt  و آزمون تعقیبی توکی انجام شد.یافته ها: 21.3% افراد (26.7% زنان و 16.0% مردان) دست کم از علایم یک اختلال روانی رنج می بردند. زن بودن (P<0.01) و تاهل (P<0.01) با میزان شیوع بیشتر اختلال های روانی رابطه معنی دار داشتند. نمره ضریب کلی علایم مرضی در افراد بیکار بیشتر از شاغلین و در افرادی که والدین آنها از هم جدا شده اند، بالاتر از افرادی بود که با هر دو والد زندگی می کردند.نتیجه گیری: اختلال های روانی- رفتاری در بین جوانان استان مرکزی شایع است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 505 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button