مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان

صفحات

 صفحه شروع 371 | صفحه پایان 379

چکیده

 هدف: از آن جا که کیفیت فرزندپروری تاثیر زیادی بر تکامل طبیعی کودک دارد, در این پژوهش تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده فرزندان که Triple-P نامیده می شود, در بهبود شیوه های فرزندپروری, مشکلات رفتاری کودکان, علایم روانی مادران و مشکلات زناشویی بررسی شده است.روش: در یک پژوهش مداخله ای- نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون) 120 نفر از مادران شاغل دانشگاه علوم پزشکی تهران که دارای دست کم یک فرزند بودند, بررسی شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی, مقیاس فرزندپروری, مقیاس والد بودن, فهرست مشکلات والدین, مقیاس انطباق بین فردی؛ مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس, پرسش نامه توانایی ها و مشکلات و پرسش نامه میزان رضایت شرکت کننده, پیش از جلسات و پس از آن انجام شد. آموزش روش های تربیت سازنده در طی هشت جلسه دو ساعته ارایه شد. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سنی مادران شرکت کننده 36.76±5.27 بود. نتایج مربوط به مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) در کودکان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی SDQ در پایان مداخله از نظر آماری معنی دار است .(P<0.01) بر پایه نتایج تغییر کلی میانگین متغیر های مربوط به مقیاس های فرزندپروری (P<0.01), مقیاس والد بودن (P<0.01), مشکلات والدین (P<0.01) و عدم توافق بین والدین (P<0.01) به لحاظ آماری معنی دار بودند. در مقیاس انطباق بین فردی میانگین نمره انطباق از 21.15±4.88 به 21.25±4.58 رسید که از نظر آماری معنی دار نبود. تفاوت در شاخص های افسردگی, اضطراب و فشار روانی نیز معنی دار بود (P<0.01).نتیجه گیری: مداخله های آموزشی تربیت سازنده می توانند در زمینه های مختلف در بهبود عملکرد والدین موثر باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

تهرانی دوست، مهدی، شهریور، زهرا، محمودی قرایی، جواد، و علاقبندراد، جواد. (1387). تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(4 (پیاپی 55))، 371-379. SID. https://sid.ir/paper/16815/fa

Vancouver: کپی

تهرانی دوست مهدی، شهریور زهرا، محمودی قرایی جواد، علاقبندراد جواد. تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1387؛14(4 (پیاپی 55)):371-379. Available from: https://sid.ir/paper/16815/fa

IEEE: کپی

مهدی تهرانی دوست، زهرا شهریور، جواد محمودی قرایی، و جواد علاقبندراد، “تاثیر آموزش تربیت سازنده فرزندان به والدین در کاهش مشکلات رفتاری کودکان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 55)، pp. 371–379، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16815/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button