این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج های جوان اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی سه گروهی (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری شامل زوج های شرکت کننده در کارگاههای آموزشی یک فرهنگسرا بود. تعداد 60 نفر (20 نفر گروه آموزش هوش هیجانی، 20 نفر گروه آموزش مهارت های زندگی و 20 نفر گروه گواه) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل آزمون سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های زندگی و هوش هیجانی تاثیر معناداری بر سازگاری زناشویی و مولفه های آن (رضایت دوتایی، توافق دوتایی، همبستگی دوتایی و بیان محبت آمیز) در زوج های جوان دارد (P<0.01). همچنین در سازگاری زناشویی کلی، توافق دو نفری و ابراز محبت دو گروه آموزش مهارت های زندگی و آموزش هوش هیجانی با یکدیگر تفاوت معنادار نداشتند (P>0.05)، ولی در رضایت زناشویی و همبستگی دو نفری بین دو گروه آموزش مهارت های زندگی و آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری به دست آمد (P<0.01).