Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (70)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    20
  • بازدید: 

    2616
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (70)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1396
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (70)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    636
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (70)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2068
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2627
  • دانلود: 

    1945
چکیده: 

هدف از این پژوهش، پیش بینی ضربه عشق و افسردگی بر اساس سبک های دلبستگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی بود. پژوهش صورت گرفته توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آن کلیه دانشجویان دارای شکست عاطفی دانشگاه قم بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 200 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های سبک دلبستگی (کولینز و رید، 1990)، افسردگی (بک، 1961) و ضربه عشق (راس، 1999)، استفاده گردید. برای پاسخ به فرضیات از نرم افزار spss استفاده شد که یافته ها نشان داد از بین انواع سبک های دلبستگی تنها سبک اجتنابی قادر به پیش بینی معنادار ضربه عشق (p<0.001) و افسردگی (p<0.006) است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1945 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    10-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    670
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

هدف پژوهش بررسی سوگیری خدمت به خود در تحلیل شغل به صورت آزمایشی در یک طرح 12×2 (ویژگی شخصیتی شغل× جور بودن) بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از بین آن ها 120 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. مداخله اصلی به وسیله سناریوی فرضی (به نام ویگنت) که ویژگی های شخصیتی را در بر می گرفت ساخته شد. آن ها همزمان به ابزاری که ویژگی های شخصیتی آن ها را تعیین می کرد پاسخ دادند؛ با این حال محققان وانمود کردند که آن برای یک تحقیق مستقل و غیرمرتبط استفاده شده است. نتایج نشان داد آزمودنی ها یک زیرمجموعه از ویژگی های جور را بهتر از ویژگی های ناجور (P<0.001) تصدیق کردند و به صورت خوش بینانه در مورد رخ دادن وقایع مثبت قهرمان ویگنت که در شغلشان از نظر شخصیتی شبیه یا کپی خودشان بود قضاوت کردند به این معنی که آن ها را در کارراهه خود موفق تر، دارای فرصت ارتقا بیشتر و انتخاب بیشتر در نظام های جانشینی دانستند و به عبارتی دچار سوگیری شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1709
  • دانلود: 

    479
چکیده: 

هدف از این پژوهش مقایسه ویژگی ها و تیپ های شخصیتی بین ورزشکاران رشته های برخوردی و غیربرخوردی بود. جامعه آماری آن، تمامی ورزشکاران رشته های ورزشی شهرهای اصفهان و شهرکرد بودند که به طور حرفه ای در سال 1394 فعالیت می کردند. نمونه های مورد نظر در این پژوهش 120 نفر، شامل 2 گروه 60 نفری از ورزشکاران رشته های ورزشی برخوردی و غیربرخوردی بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی بزرگ (مک کریو کاستا، 1985) و پرسشنامه تیپ شخصیتی ای و بی (فریدمن و روزمن، 1964) بودند که توسط شرکت کنندگان تکمیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در شاخص های شخصیتی پرسشنامه پنج عاملی، بین افسردگی ورزشکاران رشته های ورزشی برخوردی و غیربرخوردی تفاوت معناداری وجود داشت. نمره ورزشکاران رشته های ورزشی برخوردی در متغیر افسردگی، بالاتر از غیربرخوردی بود (p=0.02). همچنین، از نظر تیپ های شخصیتی بین ورزشکاران برخوردی و غیربرخوردی تفاوت معناداری مشاهده شد (p=0.039). در تیپ های شخصیتی نمره ورزشکاران غیربرخوردی بالاتر از نمره ورزشکاران رشته های ورزشی برخوردی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1709

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    854
چکیده: 

هدف پژوهش، پیش بینی اختلالات عاطفی- رفتاری دانش آموزان پسر 8-12 سال بر اساس مهارت های اجتماعی و اضطراب مادران بود. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و روش به صورت همبستگی، اکتشافی و از نوع هدایت شده و متوالی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر 8 تا 12 ساله به همراه مادران آنان در منطقه 6 شهر تهران که تعداد دانش آموزان بالغ بر هزار 2345 نفر بود. حجم نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های اختلالات رفتاری- عاطفی (وودورث، 1920)، نظام دسته بندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه چندبعدی اضطراب (مارچ و همکاران، 1997) مورد استفاده قرار گرفت و بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها و برای آزمون سوال های پژوهش از آمار استنباطی (روش تحلیل مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته ها نشان داد که اثر متغیر مهارت اجتماعی بر اضطراب، خودپنداره و اختلالات عاطفی- رفتاری و نیز اثر متغیر اضطراب بر متغیرهای خودپنداره و اختلالات عاطفی- رفتاری و همچنین اثر خودپنداره بر اختلالات عاطفی- رفتاری و اثر تعاملات هر یک از متغیرها بر یکدیگر در سطح (p<0.01) معنی دار شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 854 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    44-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1021
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهرستان نجف آباد بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان نجف آباد بود که در سال 1395 به مرکز رشد مراجعه کرده بودند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 30 نفر از این افراد انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار سنجش شامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) بود. گروه آزمایش مداخله شکوفایی سلیگمن را در 8 جلسه به صورت هفته ای دوبار دریافت نمودند و گروه کنترل منتظر نگه داشته شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که مداخله شکوفایی سلیگمن منجر به افزایش شایستگی اجتماعی دختران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شده است (P<0.01).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    52-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1137
  • دانلود: 

    824
چکیده: 

پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مراکز ناتوانی یادگیری شهر کرمان در سال تحصیلی 96-1395 بود که 30 نفر از آن ها به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش راهبردهای حافظه فعال طی 14 جلسه روی گروه آزمایش اعمال شد. ابزارهای سنجش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) (کرمی نوری و مرادی، 1384) و مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1387) بود. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش راهبردهای حافظه فعال در سطح معنی داری عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشید (P=0.001).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    62-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1226
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

این پژوهش، اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرح واره های ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان را بررسی کرد. پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات رفتاری شهر اصفهان بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات رفتاری انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (1975) بود که از پایایی و روایی مناسب برخوردار است. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و در 8 هفته تحت آموزش اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرح واره های ناسازگار قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از میانگین و انحراف استاندارد داده ها و سپس با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری، فرضیه های پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرح واره های ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان در مراحل پیش آزمون و پیگیری تاثیر دارد (p<0.05).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دشت بزرگی زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    72-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2102
  • دانلود: 

    1238
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر شفقت خود بر احساس تنهایی و تنظیم هیجانی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی شهر اهواز بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل پیگیری یک ونیم ماهه بود. نمونه پژوهش شامل 20 زن آسیب دیده از خیانت زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های احساس تنهایی (دهشیری، برجعلی، شیخی و حبیبی، 1387) و تنظیم هیجانی (گارنفسکی، کارایج و اسپینون، 2002) بودند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، مداخله مبتنی بر شفقت خود باعث کاهش احساس تنهایی و افزایش تنظیم هیجانی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد و یافته ها بعد از یک ماه نیز پایدار بودند (p<0.01).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    80-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1552
  • دانلود: 

    1061
چکیده: 

هدف پژوهش بررسی نقش پیش بینی کنندگی شفقت خود و حمایت اجتماعی در اعتیاد اینترنتی دانشجویان بود. این مطالعه از نظر هدف جزء مطالعات بنیادی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 120 دانشجو (60 دختر و 60 پسر) از بین دانشجویان دانشگاه تهران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و از آن ها خواسته شد که پرسشنامه های شفقت خود (نف، 2003)، حمایت اجتماعی (فلمینگ، باوم، گیسرل و گچل، 1982) و اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998) را تکمیل نمایند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد حمایت اجتماعی و شفقت خود به طور معناداری توان تبیین 0.758 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را دارند (p<0.001). یافته ها همچنین نشان داد که متغیر شفقت خود با پیش بینی 0.719 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت (p<0.001)، اهمیت و قدرت بالاتری در این فرایند دارد. در میان مولفه های شفقت خود، ذهن آگاهی، قضاوت در مورد خود و احساسات مشترک انسانی به طور معناداری قادر به تبیین 0.711 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت بودند (p<0.001) که از میان آن ها، ذهن آگاهی بالاترین ذهنبالاترین اهمیت را در این فرایند نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1061 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گل پور رضا | ترخان مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    92-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    638
  • دانلود: 

    798
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی نقش تعدیلی افسردگی و اهمال کاری در تاثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع رابطه ای بود. نمونه پژوهش شامل 288 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر نوشهر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامه های خوددلسوزی (نف، 2003)، افسردگی (بک، 1968)، اهمال کاری (تاکمن، 1991) و عملکرد اجتماعی- انطباقی (اسپنس و همکاران، 2002) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد، خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار ندارد. افسردگی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار دارد و اهمال کاری بر عملکرد اجتماعی- انطباقی تاثیر معنادار دارد (P£0.05). نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که افسردگی و اهمال کاری نقش تعدیلی در تاثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی دارد. بنابراین می توان بیان کرد که با کاهش نشانه های افسردگی و اهمال کاری می توان عملکرد اجتماعی- انطباقی دانش آموزان را بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 638

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خوش اخلاق حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    102-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1415
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخلات بهنگام روان شناختی و آموزشی خانواده محور بر تحول مهارت های شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم انجام گرفته است. به این منظور 36 کودک اتیسم زیر 5 سال به صورت تصادفی انتخاب و به گروه آزمایشی و کنترل اختصاص داده شدند. ابتدا آزمون سنجش رشد نیوشا (1387) در حیطه های رشد مهارت های شناختی و اجتماعی، بر روی کودکان اتیسم هر دو گروه (پیش آزمون) اجرا و پس از ارائه برنامه مداخله در 15 جلسه 90 دقیقه ای در طی 6 ماه، مجددا آزمون نیوشا بر روی گروه آزمایشی، اجرا و با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس بین جنس و گروه در اثربخشی مداخلات بهنگام روان شناختی و آموزشی خانواده محور بر میزان رشد شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم اثر تعاملی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر مهارت های شناختی (p<0.0001) و اجتماعی (P<0.0001) معنی دار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام روان شناختی و آموزشی خانواده محور بر رشد مهارت های شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم زیر 5 سال تاثیر مثبت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    4 (پیاپی 70)
  • صفحات: 

    115-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    755
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

هدف اساسی پژوهش، پیش بینی تفکر جنایی بر اساس متغیرهای شخصی و کیفری در زندانیان بود. روش تحقیق، همبستگی بود. جامعه تحقیق شامل همه زندانیان زندان های سطح تهران بزرگ بود. گروه نمونه مورد مطالعه (N=326) به روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای از زندانیان مقیم در ندامتگاه بزرگ تهران انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه سبک های تفکر جنایی (نایت و همکاران، 2006) بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین متغیرهای شخصی (سن و رتبه تولد) و کیفری (تعداد محکومیت ها) و متغیر تفکر جنایی همبستگی معنادار وجود دارد (p<0.05).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 755

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0