پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اینترنت بر رفتار اطلاع یابی آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شده است. این تحقیق درصدد پاسخگویی به سوالاتی در مورد رفتار اطلاع یابی در دو گروه کاربر و غیر کاربر و عوامل موثر برآن، نحوه دستیابی دانشجویان به اطلاعات و بررسی و مقایسه میزان استفاده از اینترنت و بانکهای اطلاعاتی به تفکیک جنسیت و مقطع تحصیلی، هدف و مشکلات استفاده، مقایسه میزان فعالیتهای پژوهشی در دو گروه کاربر و غیر کاربر بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است که در این پژوهش 500 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه ای از بین 10 دانشکده مورد بررسی دانشگاه شیراز در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه کتبی بود بدین منظور پرسشنامه حاوی 30 سوال بسته شامل دو بخش تنظیم شد بخش اول پرسشهای مربوط به رفتار اطلاع یابی و بخش دوم پرسشهای مربوط به اینترنت را دربر می گیرد. بدین ترتیب دانشجویان کاربر اینترنت موظف به پاسخگویی هر دو بخش و غیر کابرها تنها به بخش اول آن پاسخ دادند. پرسشنامه های دریافتی متعلق به 430 کاربر و 70 غیر کاربر بود. یافته ها نشان داد که تعداد کاربران اینترنت بیش از غیرکاربران است. جنسیت و سطح تحصیلات کاربران در میزان استفاده از اینترنت تاثیر نداشته است. هدف کاربران از انتخاب و استفاده اینترنت «سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات» عنوان شده است. مشکلات موجود بر سر راه استفاده از اینترنت به دو دسته فردی و عوامل ناشی از نظام اطلاعاتی مربوط می شود. بین میزان فعالیتهای پژوهشی در دو گروه کاربر و غیرکاربر تفاوت معنی داری وجود دارد.