Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

مرتضایی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    572
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

اگرچه داده های آزمایشگاهی اطلاعات ارزشمندی را در خصوص رفتار اعضای بتن آرمه و پاسخ پسماند آنها ارائه می دهند، اما این آزمایشات چه به صورت مقیاس شده و چه در مقیاس واقعی از یک سو پرهزینه و وقت گیر بوده و از سوی دیگر، روندهای ارائه شده در طراحی و بررسی رفتار اعضا تحت اثر انفجار در دسترس نمی باشد. در حال حاضر، با استفاده از روش تحلیل اجزاء محدود غیرخطی، با یک زمان و هزینه کمتر، می توان پاسخ کامل اعضای بتن آرمه را تحت هرگونه شرایط بارگذاری از جمله انفجار بدست آورد. ظرفیت باربری یک عضو بتن آرمه وابسته به اندازه المان و نوع مش بندی گفته می شود هنگامی که مقادیر تخمینی وابسته به اندازه عضو باشند. در حقیقت وابستگی مقدار بار گسیختگی به اندازه المان به آزاد شدن انرژی الاستیک ذخیره شده به سبب انتشار ترک که نهایتا منجر به گسیختگی برشی تیر بتن آرمه می گردد، نسبت داده می شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی اثر اندازه المان در تحلیل غیرخطی اعضای بتن آرمه و دستیابی به پاسخ این سئوال می باشد که رفتار اعضای بتن آرمه تحت اثر انفجار آیا وابسته به اثرات ابعاد المان می باشد یا خیر. این هدف با مقایسه مقادیر آزمایشگاهی و نتایج مدلسازی عددی و پیش بینی شده دنبال می شود. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان می دهند که اجزاء مربعی منجر به نتایج نزدیک تر به واقعیت می شوند. بطور مثال، شبکه بندی مربعی با 7 درصد خطا در مقاومت نهایی و شکل پذیری در قیاس با نمونه آزمایشگاهی نزدیک ترین پاسخها را ارائه نموده است. همچنین بررسی در مورد ابعاد بهینه شبکه بیانگر آن است که یک اندازه مشخصه 25 میلیمتر برای اعضای بتن آرمه، مناسب ترین گزینه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    597
چکیده: 

قاب های خمشی فلزی جزء متداول ترین سازه های ساختمانی هستند. این سیستم سازه ای به سبب عواملی نظیر نقصان در ساخت و خصوصا فراهم نشدن صلبیت کامل در اتصالات، ویژگی های مصالح و یا اعمال بارهای پیش بینی نشده تحت تاثیر عدم قطعیت هایی است که می تواند ایمنی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهند. تئوری قابلیت اطمینان سازه با در نظر گرفتن این عدم قطعیت ها و ترکیب آن با تئوری احتمالات و سازه به ارزیابی سطح ایمنی سازه می پردازد. در این مقاله، قابلیت اطمینان و آنالیز حساسیت قاب های خمشی فلزی به کمک روش شبیه سازی وزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور یک الگوریتم ترکیبی جهت برآورد احتمال خرابی و جستجوی نقطه طراحی با بکارگیری همزمان الگوریتم کرم شب تاب و روش متا-مدل تابع پایه شعاعی پیشنهاد شده است. کارایی رویکرد مذبور نخست بر روی چندین مثال عددی ارزیابی شده و سپس ایمنی و نیز حساسیت ایمنی نسبت به متغیرهای تصادفی یک قاب سه طبقه فولادی تحت یک شتابنگاشت مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است. سطح ایمنی به دست آمده با نتایج دقیق حاصله از روش شبیه سازی مونت کارلو منطبق بوده است که بیانگر کارایی الگوریتم پیشنهادی است. نتایج برآورد ایمنی و آنالیز حساسیت بیانگر آن است که نقصان در ساخت اتصال های گیردار در قاب های خمشی به شکل قابل توجهی احتمال خرابی قاب را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1419
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

عوامل گوناگونی همچون مقدار بار، سرعت، اثر چرخ، زمان (نرخ بارگذاری)، تناوب استراحت، دما، وضعیت تنش، مد بارگذاری، پیر شدگی و رطوبت می تواند بر رفتار آسفالت در برابر تغییر شکل و کارایی تاثیرگذار باشد. یکی از مهم ترین این عوامل نقش سرعت بر کرنش کششی انتهای لایه آسفالتی می باشد، که منجر به شایع ترین نوع خرابی (خستگی) می گردد. در این مطالعه، با استفاده از نرم افزارهای آباکوس، انسیس و تری دی موو، خروجی مورد نظر استخراج شده، سپس مقایسه ای بین این سه نرم افزار صورت می گیرد. مدل سازی دینامیکی با تکیه بر رفتار الاستیک لایه ها انجام می شود. این تحقیق همچنین شامل تاثیر سرعت بارگذاری بر کرنش کششی زیر لایه آسفالتی است. نتایج نشان می دهد که نرم افزار اباکوس نسبت به انسیس، سریع تر و جامع تر برای تحلیل روسازی می باشد. همچنین تری دی موو، نسبت به آباکوس و انسیس در مدل های مختلف ویسکو سریعتر عمل کرده، ولی آباکوس تحلیل دینامیک متنوع تر و قوی تری دارد. مقایسه بین سرعت های مختلف نشان داد سرعت های مختلف نشان می دهد سرعت های بالا، خرابی کمتری را در بر دارد. به طور کلی تاثیر سرعت بر کرنش کششی زیر لایه آسفالتی در سرعت های پایین چشمگیرتر است. در سرعت های پایین به دلیل نزدیک شدن به حالت استاتیک این تغییرات به وجود می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دهقان شهاب | امجدی نیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

در این مقاله ‏ یک مدل غیرقطعی جدید جهت برنامه ریزی چندساله ی توسعه ی هماهنگ تولید و انتقال، با در نظر گرفتن نفوذ سطح بالایی ازمزرعه های ‏بادی در سیستم قدرت، ارائه شده است. در رویکرد پیشنهادی، عدم قطعیت های مربوط به تقاضای بار و توان بادی با بهره گیری از روش برنامه ریزی ‏تصادفی دوسطحی مدل سازی و سپس طرح توسعه ی بهینه ی ‏سیستم قدرت از میان واحدهای تولیدی و خطوط انتقال نامزد بر اساس ‏تحلیل حداقل-حداکثر پشیمانی انتخاب می گردد. در نهایت مدل پیشنهادی ‏بر روی شبکه ی نمونه ی 24 باس قابلیت اطمینان پیاده سازی شده است و ‏اثر تعداد سناریو ها بر روی بار محاسباتی مساله ی برنامه ریزی و پاسخ بهینه ی نهایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    51-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    771
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

هدف این مقاله، مقایسه عملکرد شبکه عصبی مصنوعی و مدل ریاضی انتقال جرم در پیش بینی غلظت دی اکسید کربن در هوای خروجی از ماژول غشایی ساخته شده با استفاده از غشای مایع گلایکول آمین است. برای حل مساله با شبکه عصبی از توابع خط فرمان، داده های مساله شامل بردارهای ورودی و هدف در فضای کاری نرم افزار مطلب بارگذاری شده و یک شبکه پیش خور با تابع انتقال تانژانت-سیگموئید در لایه های مخفی و تابع انتقال خطی در لایه خروجی استفاده شد. سپس شبکه آموزش داده شده و از الگوریتم لونبرگ-مارکوارت به عنوان تابع آموزش استفاده شد. در این کار از تعداد 74 داده ورودی شامل فشار هوای ورودی، شدت جریان هوای ورودی و میزان بازیابی دی اکسید کربن در طول فرآیند استفاده شد. داده هدف هم کسر مولی دی اکسید کربن در هوای خروجی بود. داده های تجربی مورد استفاده در سه بخش به صورت 70 درصد داده ها برای آموزش، 15 درصد برای اعتبار سنجی و 15 درصد به تست شبکه اختصاص یافت. تعداد نورون های بهینه لایه مخفی شبکه نیز با استفاده از سعی و خطا محاسبه شده و با 4 نورون در لایه مخفی، بهترین عملکرد شبکه بدست آمد. همچنین با استفاده از بهترین مدل موجود در پیش بینی انتقال جرم غشاهای مایع، میزان دی اکسید کربن عبوری از غشا مدل سازی شد که رفتاری نمایی را از خود نشان داد. نتایج حاصل از مدل و شبکه عصبی به صورت جداگانه با نتایج تجربی مقایسه گردید و نشان داده شد که شبکه های عصبی توانایی بالایی در پیش بینی مقادیر دارند. مقدار R-Value برای مدل ریاضی انتقال جرم برابر با 0.9839 بدست آمد. همچنین، این مقدار برای آموزش شبکه برابر با 0.9899، اعتبار سنجی شبکه 0.9910، تست داده ها 0.9975 و در حالت کلی برابر با 0.9899 شد که نشان دهنده تقریب بسیار خوب داده های تجربی با نتایج پیش بینی شده توسط شبکه عصبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    61-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

هدف اصلی تمام بانک های تجاری جمع آوری پس- اندازهای افراد حقیقی و حقوقی و تخصیص آن ها به صورت تسهیلات به شرکت های صنعتی، خدماتی و تولیدی است . عدم بازپرداخت تسهیلات از جانب این مشتریان، بانک ها را دچار مشکلات عدیده ای از جمله ناتوانی در بازپرداخت وام های بانک مرکزی، بیشتر شدن مقدار تسهیلات از مقدار بازپرداختی های مشتریان و عدم توانایی اعطای تسهیلات می کند. با افزایش مطالبات معوق و تاخیر در بازپرداخت وام ها ضرورت تخصیص بهینه تسهیلات و بررسی رفتار پرتفوی اعتباری بانک ها، بیش از پیش نمایان می شود . از این رو در پژوهش حاضر به مدل سازی پیش بینی رفتار پرتفوی وام بانکی با استفاده از زنجیره های مارکوف با حالت (وضعیت) های محدود پرداخته شد. مدل مارکوف پیشنهادی، دارای سه حالت (وضعیت) مشخص برای وام هاست که عبارتند از (1) وام فعال یا زنده (2) وام با تاخیر یک تا سه ماهه در بازپرداخت (3) وام معوق. ماتریس انتقال بین حالت های مختلف، توسط اطلاعات تاریخی از پرتفوی وام مسکن بانک ملی به دست آمد و سپس پیش بینی از تعدادپرداخت های به موقع، تاخیر در بازپرداخت و عدم بازپرداخت برای پرتفوی مشخصی از تسهیلات اعطائی، انجام گردید . نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدل مارکوف پیشنهادی با دقت خوبی توانایی پیش بینی رفتار پرتفوی اعتباری بانک را داراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    77-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1003
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

مدل سازی و شبیه سازی پاسخ دینامیکی پل در حین عبور خودرو از روی آن، همواره از اهمیت زیادی در طراحی سازه پل برخوردار است. تحقیقات زیادی در این زمینه موجود است که قسمتی شامل بررسی تاثیرات نامعینی های مختلف در سازه و وسیله نقلیه عبوری بر روی پاسخ دینامیکی سیستم کوپل شده پل- وسیله نقلیه می باشد. با وجود تحقیقات فراوان، بررسی آماری دقیق و جامعی روی پاسخ دینامیکی سیستم مذکور انجام گرفته نشده است. بنابراین در این مقاله بعد از مدل سازی مناسب پل-وسیله نقلیه، تمامی نامعینی های موجود در وسیله نقلیه با استفاده از تابع توزیع احتمال گاوسی تولید و با استفاده از روش مونت کارلو، پارامترهای آماری پاسخ دینامیکی سیستم استخراج می شود.. با مطالعه روی میانگین خیز، سرعت و شتاب یک نقطه از پل و همچنین در نظر گرفتن حدود بالا و پایین (بازه قابلیت اطمینان) متناظر و بعلاوه بررسی واریانس موارد مذکور، نتایج جامعی از تاثیرات نامعینی های بیان شده مورد بحث و بررسی قرار داده می شود. از مهم ترین نتایج این مقاله، معرفی پارامترهایی از خودرو (مانند سرعت) می باشد که بیش ترین تاثیر در بالا بردن نامعینی در پاسخ را دارا می باشند. همچنین با ناهموارتر شدن سطح جاده، میزان نامعینی در پاسخ دینامیکی پل افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    95-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1445
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

بسیاری از ساختمان های موجود در کشور براساس ضوابط ویرایش اول استاندارد 2800 طراحی و ساخته شده اند. افزایش دانش مهندسی زلزله و اعمال تغییرات در ضوابط آیین نامه های طراحی و ارزیابی لرزه ای در سال های اخیر باعث گردیده است که سازه های موجود در تامین نیازهای لرزه ای دارای ضعف های موضعی یا کلی باشند؛ بنابراین شناسایی و بکارگیری روش های مناسب برای بهسازی لرزه ای سازه های موجود و تامین سطوح عملکرد طراحی سازه ها ضروری است. در این پژوهش، رفتار لرزه ای غیرخطی 6 مدل ساختمان فولادی با سیستم قاب خمشی 4، 8 و 12 طبقه طراحی شده بر اساس ضوابط ویرایش اول استاندارد 2800 و نشریه 519، با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی بررسی شده است. نتایج ارزیابی نشان می دهد که قاب های خمشی فولادی موجود که بر اساس ویرایش اول استاندارد2800 طراحی و ساخته شده اند نیازهای سختی و شکل پذیری ضوابط ویرایش سوم استاندارد 2800 و FEMA356 را تامین نمی نمایند و نیازمند بهسازی هستند. بهسازی این قاب ها با مهاربندهای فولادی همگرا باعث افزایش سختی و کاهش تغییر مکان های جانبی شده ولی به دلیل کمانش مهاربند فشاری، سازه ها دچار افت ناگهانی مقاومت گردیده و رفتار شکل پذیری نداشته اند. در استفاده از مهاربندهای واگرا به علت تمرکز تغییر شکل های پلاستیک در تیرهای پیوند و حالت الاستیک مهاربند ها رفتار سازه در مقایسه با روش بهسازی با مهاربند های همگرا، دارای شکل پذیری بیشتری است. کاربرد مهاربندهای کمانش گریز فولادی به علت عدم کمانش مهاربندهای فشاری و تسلیم در کشش باعث افزایش سختی، مقاومت و شکل پذیری سازه نسبت به مهاربندهای همگرا شده است و سطح عمکلرد سازه بهبود یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    115-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1435
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

در توربین ها، وجود نامیزانی در روتور می تواند سبب کاهش بازدهی، فرسایش زودهنگام قطعات و ایجاد خسارات شود. نابالانس بودن روتور ممکن است ناشی از اختلاف جرم و مکان مرکز جرم پره ها نسبت به حالت ایده آل، نامیزانی خود دیسک و همچنین ناشی از تفاوت جرم و توزیع غیر یکنواخت سایر قطعات سوار بر روتور نظیر شیم ها باشد. پیش از بالانس دینامیکی روتور، ابتدا پره ها و سایر قطعات به گونه ای چیده می شوند که مجموعه دیسک و قطعات سوار بر آن کمترین نامیزانی استاتیکی ممکن را داشته باشند. بدین منظور، ابتدا ممان پره ها و سایر قطعات اندازه گیری شده و چینشی تعیین می گردد که کمترین نامیزانی هر ردیف از روتور را در پی داشته باشد. الگوریتم هایی برای یافتن چینشی از پره ها که نامیزانی کمی داشته باشند پیشنهاد شده است. با این حال چون در این الگوریتم ها وجود نامیزانی اولیه خود دیسک و تفاوت جرم و توزیع غیریکنواخت سایر قطعات نظیر شیم ها در نظر گرفته نمی شود ممکن است مجموعه روتور همچنان نامیزانی قابل توجهی داشته باشد. در این مقاله روشی ارائه شده است که در آن چینشی برای پره ها و شیم ها (در صورت وجود) به دست می آید که نامیزانی دیسک را نیز خثنی کرده و سبب می شود که هر ردیف از روتور نامیزانی بسیار کمی داشته باشد. نتایج این الگوریتم با دیگر روش های موجود و همچنین با دو مورد پره چینی دو شرکت معتبر مقایسه شده است. نامیزانی چینش به دست آمده از الگوریتم ارائه شده 10 برابر کمتر از کمترین نامیزانی قابل دستیابی با روش های دیگر بوده، برای دو مورد مذکور تا حد زیادی بهبود یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    127-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1156
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1156

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    141-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    696
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

زمانی که حرکت سریع یک روبات متحرک مورد نیاز باشد، مسائل متعددی از جمله پایداری و تعادل دینامیکی روبات مطرح می گردد. در نظر گرفتن سیگنال های کنترلی پایدار، باعث هزینه مصرفی بسیار زیادی با توجه به معادلات غیرخطی می شوند. بنابراین با ارائه مفهوم بالانسینگ روبات متحرک، می توان هزینه مصرفی بهینه رابرای حرکت روبات بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد. در این مقاله روشی برای اعمال پایداری روبات، با استفاده از تکنیک نقطه ثابت، برای بدست آوردن مقادیر مناسب برای پایداری روبات در طراحی مسیر بهینه ارائه می گردد. روش ارائه شده روش جدیدی است که با نام بالانسینگ تکراری روبات متحرک شناخته می شود و هزینه مصرفی بسیار کمتری نسبت به حرکت مقید روبات خواهد داشت. با اضافه کردن مکانیزم جرم-لغزنده به ساختار روبات، قابلیت اعمال بالانسینگ تکراری به ازای هر شرط مرزی امکان پذیر می شود. این موضوع با شبیه سازی و طراحی حرکت با استفاده از کنترل بهینه نشان داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    155-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1000
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

به منظور کنترل عدد ماخ در محفظه آزمایش یک تونل باد فراصوت دمشی، کنترل فشار در محفظه آرامش توسط یک یا چند شیر کنترل جریان صورت می پذیرد. در این مقاله، ابتدا با بررسی روابط دقیق ریاضی حاکم بر اجزای مختلف یک تونل باد فراصوت دمشی خاص و بهره گیری از اطلاعات سازندگان معتبر تجهیزات و شیرآلات کنترلی، مدل ریاضی غیر خطی سیستم در محیط نرم افزار متلب/سیمولینک برپا شده است. در گام بعد با معرفی الگوریتم کنترلی مناسب، یک کنترل کلاسیک تناسبی- انتگرالی (PI) برای کنترل فشار محفظه آرامش به مدل تونل باد اضافه گردیده است. در مرحله بعد با استفاده از نتایج تجربی مربوط به تونل باد دانشگاه تگزاس، صحه گذاری مدل برپا شده صورت گرفته است. در گام نهایی به منظور بهینه سازی پارامترهای کنترل کننده PI، از یک فرآیند تکاملی مانند الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. بهینه سازی کنترل کننده توسط الگوریتم ژنتیک، منجر به کمینه شدن مقادیر خطای حالت ماندگار، حداکثر جهش و زمان نشست پاسخ کنترلی گردید. نتایج ارائه شده به همراه کنترل کننده بهینه برای عدد ماخ 3 نشان از دقت قابل ملاحظه سیستم و کنترل آن می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1000

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    171-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    662
  • دانلود: 

    794
چکیده: 

در این مقاله مدلی چند هدفه ارائه شده است که در آن همزمان جریان رو به جلو و عقب در زنجیره تامین در نظر گرفته شده و اهداف شامل هزینه و تاثیرات محیطی مانند میزان کربن دی اکسید و میزان مصرف آب و همچنین تاثیرات اجتماعی مانند میزان مشاغل ایجاد شده و عدالت در ایجاد مشاغل در نقاط مختلف می باشد. به علاوه در این تحقیق میزان تقاضا به صورت غیر قطعی بوده و با استفاده از روش برنامه ریزی استوار این عدم قطعیت وارد مدل سازی شده است. همچنین در مدل مورد نظر علاوه بر تعیین مکان بهینه تسهیلات و جریان بین آنها انتخاب نوع تکنولوژی و ظرفیت برای هر کارخانه تولیدی انجام می گیرد. در نهایت از صنعت فولاد برای پیاده سازی مدل ارائه شده استفاده شده است و نتایج نشان دهنده کارایی مدل استوار نسبت به مدل قطعی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 794 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    187-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    977
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

در این مقاله به معرفی مدل مساله مکان یابی مرکز (P-Center) با در نظر گرفتن سلسله مراتب و حل آن به وسیله الگوریتم بهینه سازی گروهی ذرات پرداخته می شود. در این مدل دو سطح در نظر گرفته شده است که برای رسیدن به سطح دو حتما باید از سطح یک گذر کرد. خدمات سطح یک و دو با هم در ارتباط بوده و سطح دو ضمن ارائه خدمات سطح یک، خدماتی بالاتر از آن سطح را نیز ارائه می کند. این مدل به صورت مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح می باشد. بمنظور ارائه کاربردی از مساله، چند مثال موردی شبیه سازی شده بررسی و حل شده است، نتایج بررسی نشان می دهد که استفاده از این مدل باعث کاهش هزینه های اولیه احداث با توجه به تغییر اندک تابع هدف نسبت به حالت کلاسیک خواهد شد. از سوی دیگر برای مسائل بزرگ، نرم افزارهای بهینه سازی قادر به حل مدل در یک زمان قابل قبول نیستند و لذا در ادامه الگوریتم بهینه سازی گروهی ذرات استفاده و نتایج آن ارائه شده است که نتایج به دست آمده حاکی از کارایی الگوریتم پیشنهادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 977

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    199-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    400
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

در این مقاله، جریان سیال، انتقال حرارت و تولید انتروپی در جابه جایی توام نانوسیال آب-اکسید آلومینیم با خواص متغیر در محفظه ای با دو منبع گرم دایره ای به صورت عددی بررسی می شود. دیواره های عمودی محفظه و دیواره بالایی که متحرک است در دمای Tc و منابع گرم در دمای (Th>Tc) Th و دیواره پایینی عایق است. برای تحلیل جابه جایی توام از یک برنامه کامپیوتری به زبان فرترن بر اساس روش حجم محدود و الگوریتم سیمپلر استفاده شده است. مطالعه برای کسر حجمی نانوذرات بین صفر تا 0.04، اعداد ریچاردسون 0.01، 0.1، 1، 10 و 100 و عدد گراشف 104 انجام شده است. در تمامی اعداد ریچاردسون، عدد ناسلت متوسط با افزایش کسر حجمی افزایش می یابد. همچنین در تمامی اعداد ریچاردسون، انتروپی کل با افزایش کسر حجمی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 400

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    213-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    824
چکیده: 

امروزه مهمترین ریسک و چالش مورد توجه در تجارت و بانکدارای الکترونیک، خطر کلاهبرداری آنلاین و حملات فیشینگ است. حملات فیشینگ همواره به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد برای مهاجمان، به منظور سرقت کلمه های عبور و رمزهای الکترونیک کاربران در مبادلات الکترونیک بوده است. در این نوع کلاهبرداری، مهاجمان نامه های الکترونیک با ادعاهای مختلف به قربانی ارسال می کند و با تکنیکهای مختلفی قربانی را به صفحه های جعلی خود هدایت می کند سپس اقدام به سرقت اطلاعات حساس کاربران مانند رمزهای عبور می نماید. صفحات وب، نامه های الکترونیک و آدرسهای فیشینگ دارای ویژگی هایی هستند که از آنها می توان برای شناسایی این حملات استفاده کرد. در این مقاله رویکردی جهت شناسایی و پیش بینی وب سایتهای فیشینگ با استفاده از الگوریتمهای کلاس بندی بر اساس مشخصه های صفحات وب ارائه خواهد شد که نرخ خطای کمتری نسبت به سایر تکنیکهای مقابله با حملات فیشینگ، به خصوص تکنیکهای مشابه میتنی بر الگوریتمهای داده کاوی دارد. در رویکرد ارائه شده، ویژگی های قابل استفاده در شناسایی صفحات فیشینگ بر اساس میزان تاثیر در شناسایی این حملات وزن بندی شده سپس با اعمال الگوریتم های کلاس بندی بر روی مجموعه داده های مرتبط، الگویی به منظور شناسایی این حملات استخراج می گردد که قادر به شناسایی حملات ژورنال فیشینگ بوده و نرخ خطای کمتری را نسبت به سایر روشهای مشابه پیشین نیز دارا می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 824 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    229-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2243
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

یکی از پارامترهای موثر در طراحی معادن روباز، پراکندگی داده ها و عدم قطعیت آنها در برآورد ارزش اقتصادی بلوک های استخراجی است. از آنجا که هدف از هر فعالیت اقتصادی دستیابی به سود حداکثر می باشد، عدم قطعیت به عنوان یک ارزش منفی، هم ارز تحمیل هزینه قلمداد می شود بطوریکه سایر پارامترهای معدن کاری را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این مقاله به منظور بررسی تاثیر عدم قطعیت عیار در طراحی پیشروی های معدن چادرملو ابتدا الگوریتم ابتکاری غلام نژاد (2005)، تشریح شده و سپس با تصحیح این رابطه پارامتر فاصله داری عیار میانگین هر بلوک از عیار حد معدنکاری در روابط اقتصادی برآورد ارزش اقتصادی بلوک وارد شده است. بطوریکه علاوه بر در نظر داشتن عدم قطعیت عیار بعنوان یک پارامتر منفی، ارزش اقتصادی بلوک ها به شکل منطقی تر محاسبه گردد. در ادامه با استفاده از نرم افزار PLP و بر پایه محاسبات مخروط شناور سه بعدی، نتایج برآوردهای اقتصادی ارزش خالص کاواک معدن محاسبه و دو دسته طراحی پیشروی برای کاواک نهایی معدن پیشنهاد شده است. بر اساس نتایج این مقاله برای سطوح اطمینان بالاتر از 81 درصد یک دسته از پیشروی ها و برای مقادیر اطمینان کمتر از آن دسته ای دیگر طراحی و پیشنهاد می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که طراحی کاواک معدن با استفاده از رابطه جدید، علاوه بر در نظر گرفتن تاثیر منفی پراکندگی داده ها در برآورد ارزش اقتصادی هر بلوک، تاثیر مثبت فاصله داری عیار میانگین بلوک از عیار حد معدنکاری را در محاسبات اقتصادی منظور کرده و پیشروی ها و ارزش اقتصادی کاواک نهایی را ارتقاء می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    243-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    935
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

بسط پرس وجو به عنوان یکی از روش های انطباق پرس وجو، اثربخشی جستجو را در بازیابی اطلاعات افزایش می دهد. بازخورد شبه مرتبط (PRF) روشی برای بسط پرس وجو است که فرض می کند اسناد رتبه بالا از نتایج اولیه مرتبط به موضوع پرس وجو هستند و کلمات بسط را از این اسناد انتخاب می کند. درحالی که ممکن است اسناد نامرتبط به پرس وجو در اسناد رتبه بالا وجود داشته باشد. روش هایی برای انتخاب اسناد مرتبط و نادیده گرفتن اسناد خطا از اسناد رتبه بالا ارائه شده است که از خوشه بندی و یا طبقه بندی اسناد استفاده کرده اند. مهم ترین موضوع در بسط پرس وجو، انتخاب کلمات بسط از مرتبط-ترین اسناد است. در این مقاله ما خوشه بندی اسناد شبه بازخورد را بر اساس شباهت حساس به پرس وجو ارائه می کنیم که در قرار دادن شبیه ترین اسناد در کنار هم موثر است. شباهت حساس به پرس وجو که نسبت به شباهت مبتنی بر کلمه نتایج بهتری را در بازیابی اسناد بدست آورده است، دلیل استفاده در این مقاله است. خوشه ها را مطابق با شباهت درونی شان رتبه بندی کرده و تعدادی از خوشه های رتبه بالا را برای بسط انتخاب می کنیم. کلمات بسط را از اسناد خوشه های انتخاب شده، بر اساس تابع رتبه بندی TF-IDF استخراج می کنیم. آزمایش های انجام شده روی مجموعه داده پزشکی MED نشان می دهد که نتایج جستجو برای پرس وجوهای بسط داده شده با اسناد انتخاب شده از خوشه ها، نسبت به روش بازخورد شبه مرتبط (PRF) و بازیابی اولیه (VSM) بهتر است و اثربخشی جستجو را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    255-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1259
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

از آنجا که حمل و نقل ریلی یکی از امن ترین و پاک ترین شیوه های حمل بار و مسافر است لذا تحقیق بر روی بهبود عملکرد زیر سیستم های آن می تواند موضوعی در راستای نیاز صنعت باشد. یکی از مهم ترین زیر سیستم های هر وسیله نقلیه ای بخش محرکه آن است. حرکت بر روی ریل به دلیل صیقلی بودن چرخ و ریل، به میزان بسیار کمتری از انرژی نسبت به حرکت خودرو بر روی سطح آسفالت نیاز دارد. لیکن کم بودن اصطکاک سبب در جا چرخیدن چرخ قطار بر روی ریل خواهد شد. اگر میزان درجا چرخیدن چرخ قطار از یک حدی بالاتر برود سبب کاهش شتاب قطار و کاهش عمر چرخ و ریل می گردد، لذا کنترل این میزان درجا چرخیدن چرخ دارای اهمیت ویژه ای است. از این رو داشتن مدلی جهت سیستم کنترل سرعت قطار الکتریکی با لحاظ لغزش چرخ بر روی ریل، می تواند مفید واقع گردد. در این مقاله پس از بیان تاریخچه کنترل لغزش، با کنار هم قرار دادن معادلات حرکت و استفاده از یک رویتگر چسبندگی قسمت مکانیکی سیستم مدل شده است. در زیر سیستم کنترل سرعت، جهت کنترل سرعت موتور قطار، که از نوع موتور القایی است، روش کنترل برداری پیشنهاد گردیده است. با کنار هم قرار دادن اجزا مکانیکی، موتور الکتریکی و روش کنترل سرعت موتور، مدل مورد نظر بصورت کامل ارائه گشته است. سپس با انجام شبیه سازی در نقاط مختلف کاری صحت عملکرد مدل ارائه شده مورد ارزیابی و تائید قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    267-278
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    680
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

فیلترهای فیبری از جمله رایج ترین سیستم های جمع آوری ذرات معلق در هوا هستند، یکی از کمیت های مهمی که در برآورد عملکرد فیلترها حائز اهمیت است، افت فشار می باشد. در این مقاله تاثیر نحوه چیدمان فیبرها در محیط فیلتر بر ضریب افت فشار بررسی شده است. سه آرایش موازی، جابجاشده و تصادفی برای مدل ساده شده فیلتر فیبری با کسر حجمی جامد متفاوت بررسی و تحلیل شده است. از آنجایی که روش شبکه بولتزمن در شبیه سازی هندسه های پیچیده بسیار تواناست، مدل سازی محیط فیلتر فیبری با استفاده از روش شبکه بولتزمن انجام شده است. نتایج حاصله با مراجع موجود مقایسه شده و مورد بحث قرار گرفته است. مشاهده می شود که مخصوصا در کسر حجمی جامدهای پایین، استفاده از آرایش منظم به ضریب افت فشار بزرگتری نسبت به آنچه از آزمایشات تجربی به دست آمده و همچنین نسبت به آرایش تصادفی منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 680

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button