اهداف: استرس یکی از مهم ترین پدیده های زندگی در قرن حاضر است که می تواند تاثیر مهمی بر سلامت روانی و جسمانی افراد داشته باشد. بر اساس تجارب بالینی، عمده ترین مشکل دانشجویان پرستاری عوامل تنش زای محیطی است. هدف این پژوهش بررسی میزان شناخت دانشجویان پرستاری از عوامل تنش زای محیط کار بالینی بود.روش ها: این پژوهش روی 120 نفر از دانشجویان کارشناسی دو دانشکده پرستاری به اجرا درآمد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای مشتمل بر 114 سوال در خصوص میزان تنش زایی مراقبت جسمانی از بیمار، تماس های فردی با بیمار و خانواده وی، کادر آموزشی و درمانی و برخورد با عوامل محیطی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بیشترین درصد تنیدگی (100%)، مربوط به مراقبت های جسمانی از بیمار در دانشجویان ترم سوم بود که آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری را بین ترم های مختلف نشان داد (p<0.05) .ضمنا برخورد با عوامل محیطی، تماس با کادر درمانی و آموزشی در محیط های کارورزی و تماس های فردی با بیمار و خانواده وی، عوامل تنیدگی زا را تشکیل می داد. البته از این نظر تفاوت معنی داری بین ترم های مختلف وجود نداشت.نتیجه گیری: به منظور آموزش بهتر دانشجویان پرستاری در زمینه برخورد با عوامل تنش زای محیطی، لزوم بازنگری و ارتقای سطح کیفی دروس ارایه شده احساس می شود.