شرکت های کوچک و میانه (SME) که از پایه های رشد اقتصادی کشورها محسوب می شوند، ویژگی های منحصر به فردی دارند که برندسازی آن ها را از سازمان های بزرگ جدا می نماید و تحقیقات برند در این شرکت ها به دنبال بررسی تأثیر ویژگی های آن ها بر فرآیند ایجاد و حفظ برند است. تحقیقات نشان داده که شرکت کوچک و میانه متأثر از شخص کارآفرین است و به همین شکل، برند آن نیز متأثر از ویژگی های کارآفرین و بنیانگذار می باشد [44، 26، 13]. در همین راستا، برند شخصی که مفهومی دربردارنده ی خصوصیات و ارزش های فردی و وابسته به نقش است، به عنوان چارچوبی برای تبیین نقش شخص کارآفرین بر برند شرکت کوچک و میانه به کار گرفته شده است. الگوی مفهومی این تحقیق از بررسی مطالعات، مصاحبه های نیمه ساخت یافته و گروه کانون با تعدادی از کارآفرینان موفق استخراج گشته، از طریق پرسشنامه میان 119 شرکت کارآفرینانه در استان تهران به عنوان یکی از بزرگترین مراکز شرکت های کوچک و میانه و استان یزد به عنوان یکی از مراکز کسب وکارهای خصوصی کوچک، توزیع شده و سپس نتایج با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل گشته است. نتایج تحقیق، نقش برند شخصی کارآفرین بر برند فراگیر شرکت های کوچک و میانه در این دو استان را از طریق متغیر میانجی اثر کارآفرین تأیید نموده است.