فراهم شدن محیط اجتماعی سالم در گرو ایجاد مدارس ایمن و حمایت کننده می باشد. در این پژوهش از شاخص های تعیین کننده امنیت مدارس که بیانگر جلوه های بیرونی عوامل مخل امنیت و آسایش در مدارس است استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده است که رویکردهای جوامع مختلف نسبت به موضوع امنیت مدارس مورد بررسی قرار گیرد. همچنین سعی شده است که از شاخص های تعیین کننده امنیت مدارس برای بحث و بررسی استفاده گردد. نتایج به دست آمده از این مطالعه ها حاکی از آن است که تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جوامع مختلف و بالاخص در حال توسعه لزوم بازنگری و تغییر را در سیستم ها و فرایندهای آموزشی و تربیتی و به طور کلی در کلیه ابعاد نظام آموزشی یادآور می شود. برای این تغییرات باید به شاخص هایی از قبیل وضعیت ساختاری، و موقعیت مدارس، مسایل رفتاری و اخلاقی دانش آموزان و ... توجه ویژه ای شود.