مقدمه و هدف پژوهش: متغیر فرهنگ عمومی شهروندی از شاخص های (فرهنگ تعامل، کسب وکار، ترافیک و همزیستی) به دست آمده است. در راستای این اهداف و سوالات به شناسایی مفهوم فرهنگ عمومی شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایده های اندیشمندان دوره های مختلف تاریخی و مکاتب مختلف بیان شده است.روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم 44 سوال در نمونه ای به تعداد 384 نفر از شهروندان تهران در شهرداری منطقه 3 در نظر گرفته شده است.یافته ها: به نظر می رسد میزان فرهنگ تعامل، کسب وکار، ترافیک و همزیستی شهروندان منطقه 3 از سطح متوسط بالاتر است. اطلاعات جدول دو بعدی نشان می دهد که مردان در مقابل زنان منطقه 3 از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتری برخوردارند (74.7 فرهنگ تعامل مردان در مقابل 69.6 فرهنگ تعامل زنان) (همچنین 95.1 فرهنگ همزیستی مردان در مقابل 44.8 درصد فرهنگ همزیستی زنان)؛ اما در مقابل زنان فرهنگ ترافیک و کسب وکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند (81.3 فرهنگ کسب وکار مردان در مقابل 84.5 درصد فرهنگ کسب وکار زنان و 88.9 درصد فرهنگ ترافیک مردان منطقه 3 در مقابل 92.1 درصد فرهنگ ترافیک زنان این منطقه).نتیجه گیری: فرهنگ تعامل، کسب وکار، ترافیک و همزیستی در میان شهروندان منطقه سه در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. همچنین مردان در مقابل زنان از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتر و در مقابل زنان؛ فرهنگ ترافیک و کسب وکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند.