مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عوامل فرهنگی اجتماعی بر میزان برخورداری زنان از حقوق شهروندی است و سوالات کلی آن عبارت است از: آیا عوامل فرهنگی (آموزش های اجتماعی، دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، مشارکت عمومی، طبقه، سن و تحصیلات می توانند در میزان برخورداری زنان از حقوق شهروندی تغییر ایجاد کند؟).روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی و میدانی استفاده شده است.یافته های پژوهش: یافته های آماری و تجزیه و تحلیل آنها حاکی از تایید پنج فرضیه و رد یک فرضیه می باشد در پایان نتایج زیر بدست آمده است: بین میزان دسترسی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی، میزان مشارکت در عرصه های عمومی، تحصیلات، طبقات اجتماعی با میزان برخورداری حقوق شهروندی زنان شاغل در ادارات وزارت آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گرفت که آگاهی و شناخت از حقوق شهروندی، از مراحل اساسی و پیش نیاز تحقق شهروندی به معنای کامل آن می باشد بنابراین با آگاهی از شهروندی و مسائل پیرامون آن آگاهی موثر به سوی تحقق شهروندی برداشته می شود و راه ها برای رسیدن به جامعه ای با کمترین ناهنجاری های اجتماعی فرهنگی هموار می شود.