مقدمه و هدف: انگیزه، موتور محرکه یادگیری در انسان است و برای تغییر رفتار در فراگیران باید به عوامل مرتبط با انگیزه و میزان تاثیر آنها پی برد. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در نیمسال اول تحصیلی 89-88 بودند. تعداد 400 نفر از ایشان که حداقل یک ترم تحصیلی را گذرانده بودند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده های مربوط به انگیزش تحصیلی از مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS)، ترجمه نمونه انگلیسی دارای 27 پرسش هفت گزینه ای از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم است استفاده گردید. برای تعیین عوامل مرتبط از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه بخش رفاه دانشجویی دانشگاه، آموزش دانشکده و آینده شغلی حاوی 27 سوال 5 گزینه ای (هر بخش 9 سوال) که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود، استفاده گردید. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنی داری 0.05>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین انگیزه تحصیلی افراد مورد مطالعه 131.32±17.57 (از مجموع حداکثر 189 امتیاز) بود و 17.8 درصد (71 نفر) دارای انگیزه تحصیلی ضعیف، 68.5 درصد (274 نفر) دارای انگیزه تحصیلی در حد متوسط و 13.7 درصد (55 نفر) دارای انگیزه تحصیلی خوب بودند. بین انگیزه تحصیلی و هریک از متغیرهای آینده شغلی ودانشکده محل تحصیل اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0.05) ولی بین انگیزه تحصیلی دانشجویان و هر یک از متغیر های امور رفاهی، امور آموزشی و دموگرافیک (جنس، سن، وضعیت تاهل، وضعیت محل سکونت مقطع، رشته و ترم تحصیلی) اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید (p>0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه دانشجویان از وضعیت انگیزش متوسطی برخوردار بودند. لذا توجه بیشتر مسوولین دانشگاه به عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی دانشجویان احساس می شود تا ضمن بررسی این عوامل و رفع موانع با افزایش انگیزه دانشجویان زمینه رشد و شکوفایی آنها فراهم گردد.