مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل: 89-88

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه و هدف: دگرگونی های شگرف آموزش عالی تحت تاثیر فناوری های اطلاعاتی, منجر به افزوده شدن وجهی جدید به منشور آموزش عالی شده که توسعه سواد اطلاعاتی مدرسین نظام آموزش عالی از ضروریات آن است. از آنجایی که سواد اطلاعاتی نقش بسیار موثری در فعالیت های آموزشی و پژوهشی دارد, هدف این پژوهش این است تا دریابد که وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل در چه حدی است.مواد و روش ها: روش این پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی است, که در نیمه دوم سال تحصیلی 89-88 انجام گرفته است. یک پرسشنامه که روایی آن را چند نفر از صاحب نظران حوزه سواد اطلاعاتی تایید کرده اند و پایایی آن نیز با روش آزمون - آزمون مجدد محاسبه شده و 0.85=r به دست آمده, ابزار جمع آوری داده ها بوده است. جامعه این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی زابل, (مجموعا 48 نفر) می باشد که همگی با رضایت کامل به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. برای آنالیز داده ها نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد استفاده قرارگرفته است.یافته ها: 64.6 درصد جامعه پژوهش را مردان, و 35.4 درصد را زنان شامل می شوند که از این تعداد, رتبه علمی 77.1 درصد مربی, و 22.9 درصد استادیار می باشد. بیشترین درصد فراوانی مربوط به دانشکده بهداشت با 39.6 درصد افراد جامعه و کمترین درصد مربوط به دانشکده پیراپزشکی با 4.2 درصد از افراد جامعه می باشد. با توجه به نتایج حاصل از توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب میزان تحصیلات, مقطع کارشناسی ارشد با 77.1 درصد فراوانی بیشترین, و فوق تخصص با 2.1 درصد فراوانی کمترین توزیع را دارد. توزیع فراوانی میزان تحصیلات در مقاطع دکتری و تخصص نیز با 10.4 درصد فراوانی, یکسان می باشد. با توجه به نتایج حاصل از مقایسه سنوات تدریس و سن جامعه پژوهش, کمترین سابقه تدریس 6 ماه و بیشترین 19 سال, با میانگین 5.4 سال و کمترین سن 27 و بیشترین سن 52 سال با میانگین 34.8 سال گزارش شده است. و نتیجه نهایی این که میزان شناخت و میزان استفاده جامعه مورد پژوهش از منابع اطلاعاتی در حد متوسط می باشد و نتیجه اینکه وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد مطالعه در حد متوسط ارزیابی گردید.نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر, جامعه مورد پژوهش از نظر مهارت های سواد اطلاعاتی, در وضعیت متوسطی قرار دارند و با توجه به اینکه جامعه مورد پژوهش از نظر دو متغیر سن و سابقه تدریس در زمره نیروهای جوان به شمار می آیند و هنوز در سال های اولیه تدریس در دانشگاه قرار دارند, تسلط به مهارت های سواد اطلاعاتی به منظور استفاده در امر آموزش و پژوهش برای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین برگزاری کارگاه های توانمندسازی پژوهشی و آموزشی و ارتقای سواد اطلاعاتی برای اعضای هیات علمی این دانشگاه توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیخا، بتول، تهمتن، ایمان، و محمدی، محمدحسن. (1389). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل: 89-88. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، 2(3)، 20-33. SID. https://sid.ir/paper/203526/fa

Vancouver: کپی

کیخا بتول، تهمتن ایمان، محمدی محمدحسن. بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل: 89-88. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)[Internet]. 1389؛2(3):20-33. Available from: https://sid.ir/paper/203526/fa

IEEE: کپی

بتول کیخا، ایمان تهمتن، و محمدحسن محمدی، “بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل: 89-88،” دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، vol. 2، no. 3، pp. 20–33، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203526/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button