روابط عمومی یکی از مهم ترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و از ارکان جدایی ناپذیر آن است. بوضوح می توان دریافت که یکی از مهم ترین و حساس ترین وظایف روابط عمومی ها در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشمندانه بر پایه عقل و خرد با رسانههای جمعی است. با توجه نقش بسیار حیاتی و مهم روابط عمومی در رساندن پیام سازمان به مخاطبان، هدف این مقاله رتبه بندی ابزارهای روابط عمومی و انتخاب مناسب ترین آنها برای بخش تولیدی صنعت ورزش است، بدین منظور، نظرات 30 مدیر بازاریابی شرکت های تولیدکننده محصولات ورزشی، از طریق پاسخگویی به پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مدل AIDA، جمع آوری شد. روایی (صوری، محتوایی) پرسشنامه توسط متخصصان تایید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها که کمتر از 0.1 بود، تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزارExpert choice 11) ) استفاده شد که نتایج نشان داد در سطح چهارم برگزاری سمینار و کنفرانس، از نظر ایجاد آگاهی، ایجاد علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، بیشترین اهمیت را میان سایر ابزارهای روابط عمومی داشت. نتایج در سطح سوم برمبنای مدلAIDA نشان داد که از نظر ایجاد آگاهی، تبلیغات با ضریب اولویت (0.360) و روابط عمومی با ضریب اولویت (0.334)، از نظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش با ضریب اولویت (0.359)، از نظر سوق دادن مشتریان به خرید، فروش شخصی با ضریب اولویت (0.440) اهمیت بیشتری داشتند.