مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 86

چکیده

 مقدمه: ذهن آگاهی, هشیاری غیر قضاوتی, غیر قابل توصیف و مبتنی بر زمان حال نسبت به تجربه ایست که در یک لحظه خاص در محدوده ی توجه یک فرد قرار دارد و در کاهش تنیدگی و افزایش کیفیت زندگی افراد نتایج مثبتی داشته است. هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در بین دانشجویان کارشناسی (دختر و پسر) دانشگاه آزاد زنجان بود. روش: در این مطالعه علّی-همبستگی, جامعه آماری کل دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد زنجان بودند که نمونه پژوهش شامل 200 دانشجو (99 دختر و 101 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش, ابزارهای ذهن آگاهی براون و رایان, تنیدگی ادراک شده کوهن, پرسشنامه خودکارآمدی شرر و هوش هیجانی شات و همکاران استفاده شدند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرم افزار (ایموس-20) انجام گرفت. نتایج: بر اساس نتایج این پژوهش, مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور, از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی, در مدل پیشنهادی پژوهش, نتایج نشان دادند که ذهن آگاهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق خودکارآمدی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده رابطه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، مهرنوش، مروتی، ذکراله، و خان بابایی، رقیه. (1397). رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 16(2 (پیاپی 31) )، 75-86. SID. https://sid.ir/paper/208600/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری مهرنوش، مروتی ذکراله، خان بابایی رقیه. رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1397؛16(2 (پیاپی 31) ):75-86. Available from: https://sid.ir/paper/208600/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش حیدری، ذکراله مروتی، و رقیه خان بابایی، “رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 31) ، pp. 75–86، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button