Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    7-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    509
چکیده: 

مقدمه: ناکارآمدی ارتباطات بین دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی وابسته آن، می تواند در مدیریت بیمارستان و کارکردهای مختلف آن مانند ارائه خدمات، آموزش و پژوهش مشکلاتی ایجاد کند. این مطالعه به منظور درک دقیق این ارتباطات و نیز چالش های موجود از دیدگاه ذی نفعان مختلف در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران، انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه کیفی، برای جمع آوری داده ها، 33 مصاحبه حضوری نیمه ساختارمند و یک بحث گروهی متمرکز انجام شد. شرکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، از بیمارستان های آموزشی و واحدهای ستادی انتخاب شدند. برای تحلیل داده های مصاحبه ها از روش تحلیل محتوای قراردادی و نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA استفاده شد. کدزنی و طبقه بندی کدها توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل انجام شد. یافته ها: از چالش های موجود در ارتباطات بیمارستان ها و واحدهای مختلف ستادی دانشگاه، 1275کد به دست آمد که پس از دسته بندی های مفهومی، به 14 ساب تم و 4 تم اصلی «تصمیم گیری و سیاست گذاری»، «تأمین منابع»، «نظارت و ارزیابی» و «جریان اطلاعات» طبقه بندی شدند که همه این تم ها زیرمجموعه ی یک تم محوری به نام «یکپارچگی» قرار گرفتند. نتیجه گیری: تحلیل وضعیت موجود و چالش های ناشی از آن، لزوم بازنگری ارتباطات بین بیمارستان های آموزشی با واحدهای ستادی دانشگاه را نشان داد. این بازنگری باید به سمت کاهش تمرکزگرایی و افزایش قدرت تصمیم گیری در بیمارستان ها در ابعاد مختلف باشد. بدیهی است با توجه به مسئولیت اجتماعی و لزوم پاسخگویی دانشگاه و بیمارستان ها به انتظارات آموزشی و نیازهای درمانی جامعه، باید نقش حاکمیتی و نظارتی ستاد دانشگاه به خوبی مشخص و به درستی اجرا گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 509 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    19-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری و وفاداری مشتریان، ایجاد اعتماد به برند سازمان در آنهاست. همچنین اصالت برند نیز یکی از مباحث مطرح درباره برند می باشد که سازمان ها در دهه های گذشته کمتر به آن توجه نشان داده اند. از این رو هدف این تحقیق شناخت عوامل مؤثر بر این انتخاب یک برند بیمارستانی از منظر مدیریت برند می باشد. روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعین بیمارستان چمران قزوین است. از این رو با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، از 385 نفر داده از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS تجزیه وتحلیل صورت گرفت. جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامه در این تحقیق از روش اعتبار سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی همسانی درونی (الفای کرونباخ) استفاده گردید و که نتایج نشان از اعتبار و پایایی مناسب دارد. یافته ها: نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که سازگاری (0/58)، مشتری مداری (0/79)، تجانس (0/62) تاثیر معنی داری بر اعتماد دارند و هم چنین اعتماد تاثیر معنی داری بر ارزش ویژه برند (0/91) و تمایل به انتخاب برند (0/96) دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق می توان بیان داشت که از منظر مدیریت برند از عوامل تاثیرگذار بر تمایل به انتخاب یک برند بیمارستانی سازگاری، مشتری مداری، تجانس و اعتماد می باشد. بیمارستان ها می توانند با ارائه خدمات باکیفیت، متمایز و فراتر از انتظار بیماران، ضمن توجه بسیار به اصول بازاریابی در زمینه مورد خدمت خود لازم است به طور همزمان به اصالت برند، اعتماد و ارزش ویژه برند به طور همزمان توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    35-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    497
چکیده: 

مقدمه: آگاهی از رضایت مندی بیمار از کیفیت خدمات جهت پیشبرد استراتژی های بهبود عملکرد حیاتی است. هدف اصلی ارزیابی کیفیت خدمات در سیستم سلامت و درمان، اندازه گیری عملکرد خدمات، تشخیص مشکلات، ارتقای کارایی و در نهایت ارائه خدمات مطلوب برای جامعه وسیع مشتریان است. روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و نظرخواهی از خبرگان، هفت بعد کلیدی جهت ارزیابی کیفیت خدمات درمانی تعیین و با استفاده از روش توسعه یافته بهترین-بدترین فازی وزن دهی شده اند. در ادامه با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، نظرات مراجعه کنندگان به بخش های مختلف مراکز درمانی منتخب به عنوان نمونه آماری در مورد کیفیت خدمات بررسی شده است. درنهایت مجموعه مراکز درمانی و بخش های بستری و ابعاد کیفیت با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره ویکور فازی و آزمون های آماری مرتبط تحلیل و رتبه بندی شده اند. یافته ها: توسعه مدل ارزیابی رضایت مندی جامع توانسته است گستره مطلوبی از معیارهای اثرگذار بر رضایت مندی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را در برگیرد. علاوه بر آن، استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی توسعه داده شده فازی توانسته است عدم قطعیت فرایند ارزیابی معیارهای کیفی مدنظر ارزیابی شوندگان را لحاظ نماید. یافته های کلیدی تحقیق حاکی از آن است که اوزان نهایی به ترتیب اولویت عبارت اند از ابعاد بیمارمحوری (0/198)، زمان (0/188)، اثربخشی (0/178)، پاسخگوی (0/123)، تضمین (0/112)، مالی (0/108) و ارتباطات سلامت (0/09). نتیجه گیری: مراکز درمانی با تمرکز برنامه های بهبود عملکرد مبتنی بر اولویت های حاصل می توانند به سطح مطلوب تری از کیفیت خدمات و در نهایت رضایت مندی مراجعه کنندگان دست یابند. ازاین رو خواهند توانست به مزیت رقابتی پایدار نیز دست یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 497 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    47-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    566
چکیده: 

مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی و ارتقای عملکرد شبکه های دامپزشکی استان گیلان است. روش پژوهش: به این منظور 175 نفر از کارکنان ارشد و مدیران شبکه های دامپزشکی استان گیلان انتخاب شدند. جمع اوری داده ها توسط پرسشنامه استاندارد یونیس و همکاران (2018) صورت گرفت. ارزیابی و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری SEM و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS نسخه 3 انجام پذیرفت. یافته ها: مطابق با نتایج میزان تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت منابع انسانی، 4/72 و ضریب تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی، 2/89 می باشد که با توجه به این که آماری تی بزرگتر از 1/96 است، معنادار می باشد. پس نقش میانجی متغیر مدیریت منابع انسانی در تأثیرگذاری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی تأیید می شود. هم چنینمیزان تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت منابع انسانی، 3/6 و ضریب تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کارآفرینی، 2/89 می باشد، بنابراین نقش میانجی متغیر مدیریت منابع انسانی در تأثیرگذاری پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی سازمانی تأیید می شود. نتیجه گیری: پذیرش ICT به تنهایی نمی تواند بر کارآفرینی سازمانی و عملکرد تاثیرگذار باشد و درصورتی ICT می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار تاثیرگذار باشد که کارکنان آن را از راه ابزاری بشناسند و در فرآیندهای سازمان به کارگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 566 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    57-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

مقدمه: سرمایه فکری به عنوان یک مجموعه از دارایی های نامشهود مانند منابع، شایستگی ها و توانایی ها مشخص گردیده است که نه تنها عملکرد سازمان را افزایش می دهد بلکه در تولید ارزش سازمانی هم مؤثر است. هدف اصلی این مقاله شناسایی وضعیت سرمایه فکری اعضاء هیات علمی یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی است. هم چنین از نظر دسته بندی برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش توصیفی-پیمایشی محسوب می شود. کلیه اساتید یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند، که شامل 1017 نفر عضو هیات علمی می باشند. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان 285 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش با توجه به گستره جغرافیایی بصورت تصادفی ساده انتخاب گردید. به منظور سنجش و تجزیه وتحلیل دیدگاه های پاسخگویان در جهت سنجش سرمایه فکری از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. پرسشنامه استاندارد سنجش سرمایه فکری بونتیس (2004) که شامل 37 سؤال در سه بعد سرمایه فیزیکی (گویه های شماره 1-13) سرمایه ساختاری (گویه های 14-25) و سرمایه انسانی (گویه های 26-37) می باشد، با طیف لیکرت (پنج گزینه ای) استفاده گردید. جهت اجرای آزمون های آماری این پژوهش از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون مدل اندازه گیری نشان داد، پارامترهای مدل در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار دارند. در ضمن نتایج حاصل از جمع آوری داده های پژوهش و مدل خروجی نشان می دهد بالاترین ضرایب تاثیر مربوط به مولفه سرمایه انسانی و جایگاه دوم مولفه سرمایه ساختاری و در نهایت در جایگاه سوم مولفه سرمایه کالبدی قرار دارند. در ضمن نتایج آزمون تاییدی نشان داد بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه انسانی با ضریب 0. 66 و در جایگاه دوم سرمایه ساختاری با ضریب مسیر 0. 62 و سرمایه کالبدی با ضریب مسیر 0. 59 می باشد. نتیجه گیری: وضعیت مولفه های سرمایه کالبدی، سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی از مولفه های اصلی سرمایه فکری در دانشگاه علوم پزشکی بالاتر از متوسط قرار دارد. لذا با توجه به یافته پژوهش و جایگاه ویژه حوزه علوم پزشکی در توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای، پیشنهاد می شود نسبت به ارتقاء و بهبود بیشتر مولفه های فیزیکی، ساختاری و انسانی توجه ویژه ای شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    71-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    448
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهمترین پارامترهای مؤثر در جهت ارتقای سطح تولید و رشد اقتصادی ایران نقش بخش خدمات بهداشتی و درمانی و شاخص های مربوط به آن است، در این زمینه بررسی های زیادی انجام شده است ولی تاثیر تفکیک همزمان انواع خدمات بهداشتی و درمانی بر رشد اقتصادی ایران بررسی صورت نگرفته است. لذا ﺷ ﻨ ﺎ ﺧ ﺖ اثرات شاخص های بهداشتی و درمانی ﻭ ﻧ ﻴ ﺎ ﺯ ﻫ ﺎ ﻱ ﻣ ﺮ ﺑ ﻮ ﻁ به آن، به سیاست گذاران حوزه بهداشت کمک می کند تا بدانند اثر کدام شاخص خدمات بهداشتی و درمانی بر رشد بیشتر است تا آن را جهت سرمایه گذاری در اولویت قرار دهند. هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر انواع خدمات بهداشتی و درمانی بر رشد اقتصادی ایران است. روش پژوهش: این مطالعه از لحاظ روش علّی-تحلیلی و از نظر هدف؛ کاربردی بوده و روش جمع آوری اطلاعات نیز از نوع اسنادی – کتابخانه ای است. برای تحلیل موضوع از الگوی خودتوضیح برداری، روش یوهانسن-جوسیلیوس و روش تصحیح خطا استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار Eviews در طی دوره 1396-1360مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. . یافتهها: یافته ها بر اساس ضریب جمله تصحیح خطا، حاکی از آن است که در هر دوره حدود 0/86 از عدم تعادل کوتاه مدت، برای رسیدن به تعادل بلندمدت، تعدیل می شود و می توان بیان داشت که در بلندمدت، یک درصد افزایش در متغیرهای نیروی کار، بهره وری نیروی کار، نرخ رشد جمعیت، نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی و انواع خدمات بهداشتی و درمانی (هزینه بهداشت، هزینه درمان، هزینه آموزش و نسبت بیمه)، به ترتیب باعث افزایش0/67، 1/77، 0/88، 1/12، 5/43، 3/02، 4/85 و 2/09 درصد در رشد اقتصادی می شوند. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج بدست آمده از پژوهش، از آنجا که هزینه بهداشت در مقایسه با سایرخدمات بهداشتی و درمانی بیشترین اثر را بر رشد اقتصادی دارد؛ می تواند به برنامه ریزان و سیاست گذاران کلان کشور کمک نماید تا نگاه خود را به نحوه تخصیص هزینه ها در بخش بهداشت کشور تغییر دهند و بهداشت را نوعی کالای سرمایه ای به حساب آورند و در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کنند تا باعث رشد اقتصادی و توسعه کشور درآینده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    87-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    593
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

مقدمه: توجه ناکافی به بهداشت و درمان به عنوان یک کالای ضروری می تواند زیان هایی بر سطح سلامت جامعه داشته باشد و منابع عظیمی که در این بخش صرف می شود به هدر رود. محدودیت منابع مالی، تحریم کشور، کاهش درآمدهای بودجه ای، پایین بودن سهم اعتبارات تخصیصی از بودجه عمومی دولت و پایین بودن سهم هزینه های بهداشت و درمان از مجموع هزینه های ناخالص ملی از عوامل محدودکننده در تأمین مالی هزینه های بهداشت و درمان محسوب می شود که نیاز است الگویی متناسب با اقتضائات، الزامات، قوانین و فرهنگ کشور ارایه شود. به همین منظور در این مقاله سعی شد عوامل مؤثر و کارکردی بر تحقق نظام تأمین مالی سلامت در کشور شناسایی و در قالب الگویی ارایه شود. روش پژوهش: این تحقیق توصیفی، به روش زمینه یابی پیمایشی است و از نظر فرآیند اجرا، به صورت کیفی و کمی می باشد. در این تحقیق ابتدا با رویکرد کیفی و توسط مطالعات نظری و کتابخانه ای، الگوی تأمین مالی در نظام سلامت در جهان مورد بررسی قرار گرفت و سپس با ارایه مقایسه و شرح نقاط افتراق و اشتراک، طراحی مدل اولیه انجام شد. سپس با استفاده از نظر خبرگان، محقق نسبت به طراحی مدل اولیه اقدام نمود و در مرحله بعد جهت معتبرسازی مدل ارایه شده نظام سلامت از الگوریتم تحلیل مدل ها در روش Smart-PLS-SEM استفاده شد. یافته ها: برای بررسی فرضیه های تحقیق و بطور کلی آزمون مدل مفهومی پژوهش، چون ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر تأمین مالی سلامت رتبه های یکسانی نداشتند، در نتیجه اولویت بندی انجام شد و در بخش عوامل زمینه ای، به ترتیب ابعاد نظام بودجه ریزی، خدمات سلامت محور، نظام مالیات محوری، در بخش عوامل ابزاری صندوق بیماری، مشارکت مالی و بیمارستان اجتماعی، در بخش عوامل محتوایی تدوین طرح های تأمین مالی و قانون گذاری و در بخش عوامل ساختاری ابعاد ساختار کیفیت خدمات، ساختار ریسک و ساختار مالی قرار گرفتند و سپس تحلیل های لازم در سه بخش برازش مدل های اندازه گیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل انجام گرفت و سپس به بررسی و تفسیر روابط موجود در بخش ساختاری پرداخته شد و در مرحله پایایی نیز برازش کلی الگوی تحقیق بررسی شد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد ایجاد یک ساز و کار در بخش نظام مالیاتی، نظام بودجه ریزی با توجه به تحریم های صورت گرفته و ایجاد محدودیت ها در سیستم سرمایه گذاری در بخش سلامت و شیوع بیماری های مزمن و ناگهانی از بیشترین اهمیت و رتبه در ایجاد الگوی نظام تأمین مالی سلامت در کشور برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    101-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

مقدمه: درقرن جدید اعتقاد براین است که مدیران برای کسب موفقیت در سازمانها نیازمند هوش هیبریدی هستند. بالا بودن هوش هیبریدی مدیران می تواند برروی تعهد سازمانی کارکنان تاثیرگذار باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین ارتباط هوش هیبریدی مدیران با تعهدسازمانی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنوع توصیفی-تحلیلی بود که درسال 97-1396 در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تعداد 112 نفر از مدیران سطوح ارشد و میانی بود که بصورت سرشماری و همچنین تعداد 181 نفر از کارکنان براساس جدول کرجسی و مورگان بعنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته هوش هیبریدی مشتمل بر 174 گویه و پرسشنامه تعهدسازمانی Allen و Mayer بود که روایی صوری و محتوی و پایایی آن به تائید رسید. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS، استفاده شد و نتایج توصیفی بصورت میانگین و انحراف معیار و نتایج تحلیلی با استفاده از آزمونهای استنباطی ارائه گردید. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد هوش هیبریدی مدیران با امتیاز 651/91 در سطح مطلوب و تعهد سازمانی کارکنان با امتیاز 76/12 در سطح متوسط روبه بالا قرار دارد. بین هوش هیبریدی مدیران با بعد هنجاری تعهد سازمانی کارکنان همبستگی معنی داری مشاهده شد(0/005=P). با استفاده از تحلیل رگرسیون مشخص شد هوش هیبریدی مدیران بمیزان 97% برروی تعهد سازمانی کارکنان تاثیرگذار است. نتیجهگیری: انجام آزمون هوش هیبریدی در انتخاب و انتصاب مدیران و هم چنین تقویت و توسعه آن ازطریق آموزشهای توانمندسازی می تواند به افزایش تعهدسازمانی کارکنان کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button