سابقه و هدف: امروزه قلدری و روش های پیشگیری و کنترل آن مورد توجه عموم پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر بود. روش بررسی: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر 14 تا 17 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل، دانش آموزان ابتدا پرسشنامه های قلدری Harter، عزت نفس روزنبرگ و خودپنداره تحصیلی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی آموزش کنترل قلدری در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پیگیری یک ماهه به اجرا درآمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی کنترل قلدری بر عزت نفس (796/10=F و 002/0=p) و خودپنداره تحصیلی (971/7=F و 008/0=p) بین دو گروه در سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی داری ایجاد کرده است. به این معنی که آموزش کنترل قلدری باعث ارتقای عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و می توان از این آموزش جهت کنترل قلدری و خشم دانش آموزان استفاده کرد. لذا آگاهی والدین، معلمان، مدیران و سایر متخصصان از این آموزش ها حائز اهمیت است.