Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

سابقه و هدف: امروزه قلدری و روش های پیشگیری و کنترل آن مورد توجه عموم پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر بود. روش بررسی: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر 14 تا 17 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل، دانش آموزان ابتدا پرسشنامه های قلدری Harter، عزت نفس روزنبرگ و خودپنداره تحصیلی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی آموزش کنترل قلدری در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پیگیری یک ماهه به اجرا درآمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی کنترل قلدری بر عزت نفس (796/10=F و 002/0=p) و خودپنداره تحصیلی (971/7=F و 008/0=p) بین دو گروه در سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی داری ایجاد کرده است. به این معنی که آموزش کنترل قلدری باعث ارتقای عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و می توان از این آموزش جهت کنترل قلدری و خشم دانش آموزان استفاده کرد. لذا آگاهی والدین، معلمان، مدیران و سایر متخصصان از این آموزش ها حائز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    549
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

سابقه و هدف: علل بروز اکثر حوادث در محیط های کاری، رفتارهای ناایمن می باشد. با توسعه صنایع، ارزیابی رفتارهای نا ایمن در محیط کاری به عنوان یه اصل مهم مورد توجه قرار گرفته است. فرهنگ ایمنی با شناخت رفتارهای نا ایمن در جهت کاهش علل بروز حوادث نقشی مهم بر عهده دارد از این رو هدف مطالعه حاضر ارتباط فرهنگ ایمنی و تاثیر آن بر رفتارهای نا ایمن در صنعت فولاد بود. روش بررسی: مطالعه حاضر بصورت توصیفی-تحلیلی در سال 1397 بر روی کلیه پرسنل شرکت فولاد به تعداد 177 نفر که در واحدهای آهنگری-پرس، نوسازی، فاز 4 مشغول به کار هستند صورت گرفت. برای رعایت ملاحظات اخلاقی قبل از شروع پژوهش رضایت تمامی افراد جهت شرکت در مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تعیین نمره فرهنگ ایمنی از پرسشنامه استاندارد HSE و همچنین جهت تعیین رفتارهای نا ایمن از نمونه برداری رفتار ناایمن استفاده شد. داده ها با استفاده از ازمون های آماری و نرم افزار 21 SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیشترین و کمترین اعمال نا ایمن به ترتیب مربوط به عدم استفاده از و وسایل حفاظت فردی و شوخی حین کار بود. بین نمره ایمنی و حادثه در شرکت رابطه معنا دار آماری وجود داشت ( 0. 03P<). بیشترین نمره فرهنگ ایمنی به تفکیک واحد کاری و شغل محوله به ترتیب مربوط به تصفیه خانه و جوشکار بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بیشترین عامل بروز حوادث رفتارهای نا ایمن، عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی ارزیابی شد که باید برنامه های آموزشی منسجم و اصولی تر برگزار شده و همچنین کیفیت وسایل حفاظت فردی مورد توجه مدیران صنایع قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

سابقه و هدف: رانندگان تاکسی به عنوان منبعی امدادی و همچنین اطلاع رسان و آگاهی بخش در افکار عمومی محسوب می گردند که می توانند نقشی اثرگذار و سودمند در مدیریت بحران زلزله ایفا کنند و بنابراین بررسی میزان، چگونگی و ارزیابی این اثرگذاری و نیز راه های ارتقای نقش آن ها در فرایند مدیریت یک سانحه همچون زلزله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روش بررسی: در این مقاله، نقش و اهمیت رانندگان تاکسی (مناطق یک و سه شهر تهران) در برنامه های آمادگی و واکنش اضطراری در برابر زلزله بر اساس پژوهش نمونه گیری به صورت هدفمند و در دسترس و از طریق مصاحبه با تعدادی از رانندگان صورت پذیرفت. یافتهها: بررسی یافته ها نشان می دهد که تنها حدود 20 درصد این رانندگان نسبت به موضوع زلزله و تعریف آن اطلاعات کافی دارند و در هنگام زلزله 3/53 درصد آنان آماده اقدام به پناه گیری صحیح می باشند. بهترین ابزارهای آموزشی برای آنان رادیو، تلویزیون و فیلم می باشد. همینطور بهترین شیوه آموزش مفاهیم زلزله برای این قشر، برگزاری کلاسهای آموزشی حضوری همراه با آموزش عملی و برگزاری مانور بوده و در نهایت آموزش اقدامات پس از وقوع زلزله برای رانندگان الزامی است. نتیجهگیری: در مجموع، نتیجه گیری ها نشان میدهد که رانندگان تاکسی با توجه به نوع شغل آنان، می توانند قبل، حین و پس از وقوع بحران بسیار تأثیرگذار بوده و به ارتقای آمادگی مردم و کاهش خطرپذیری کمک نمایند. به همین دلیل، به آموزش و اطلاعات مناسبی برای آمادگی در برابر زلزله نیاز دارند. البته بیشترین نقشی که رانندگان می توانند ایفا کنند مربوط به مهارت های پس از وقوع سانحه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    24-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    150
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

سابقه و هدف: حوادث ترافیک جاده ای یک مشکل جدید بهداشت عمومی در سراسر جهان است به گونه ای که تصادفات رانندگی یکی از مهم ترین دلیل مرگ، ناتوانی و بستری در بیمارستان را تشکیل می دهند. پیش بینی روند تعداد مصدومین حوادث ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان همدان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی چند لایه هدف این تحقیق بود. روش بررسی: تحقیق حاضر توصیفی و تحلیلی از نوع مقایسه ای بود که با استفاده از اطلاعات گذشته به پیش بینی آینده پرداخت. در این تحقیق با استفاده از آمار مصدومان ترافیکی ارجاعی به پزشکی قانونی استان همدان بین فروردین 1368 تا اسفند 1398 با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی به پیش بینی تعداد مصدومین برای 12 ماهه منتهی به سال 1399 پرداخته شد. ایتدا شبکه عصبی مناسب با داده های مصدومین طراحی گردید و سپس با استفاده از بهترین شبکه طراحی شده، شبکه شروع به آموزش نمود و شبکه مورد اعتبار سنجی با شاخص درصد قدر مطلق میانگین خطا قرار گرفت. ملاحضات اخلاق در پژوهش در تحقیق حاضر رعایت شد و تحقیق دارای کد اخلاق به شماره IR. MEDILAM. REC. 1398. 213 می باشد. نتایج: شبکه عصبی مصنوعی با 12 ورودی، یک خروجی و 5 لایه پنهان مناسب ترین شبکه برای پیش بینی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی همدان بود، شبکه عصبی توانست که با دقت 90 درصد و خطای 10 درصد مقادیر 12 ماهه مصدومان همدان در سال 1399 را به خوبی پیش بینی کند. نتیجه گیری: مقادیر پیش بینی شده نشان داد تعداد مصدومان ترافیکی در استان همدان در حال کاهش است. با توجه به دقت بالا شبکه عصبی مصوعی در این تحقیق می توان این روش را به عنوان مبنایی برای آینده پژوهی در تصادفات قرار داد. روند نزولی تعداد مصدومان ترافیکی استان همدان نشان از موثر بودن برنامه های کاهش تصادفات در این استان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    30-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    191
  • دانلود: 

    513
چکیده: 

سابقه و هدف: عابرین پیاده به عنوان آسیب پذیرترین گروه در میان کاربران حوزه ترافیک محسوب می شوند. حدود 32 درصد از جرح و فوت ناشی از حوادث ترافیکی در شهر یزد در بین عابرین پیاده است. از این رو هدف این مقاله شناسایی اپیدمیولوژیک عوامل موثر در تصادفات عابرین پیاده در سطح شهر یزد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. روش جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی و با بررسی پرونده های موجود در پایگاه داده های اداره ی راهنمایی و رانندگی بود. نتایج: بیشترین حادثه ی منجربه جرح در جوانان (8/24%) مذکر (3/57%) بود. حال آن که بیشترین حادثه فوت مربوط به افراد مسن (1/28%) مذکر (6/65%) بود. اکثر حوادث عابرین پیاده در مهرماه ((4/21%) و درمحل های فاقد امکانات (5/58 %) و خیابان های اصلی (6/58 درصد) رخ داده بود. دراین مطالعه متغیرهای سن، تحصیلات و شغل عابرین ارتباط معناداری با وقوع سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت داشت. نتیجهگیری: با فراهم کردن تسهیلات و امکانات برای عبور عابرین از جاده، آموزش، توسعه و تمرین رفتار ایمن به کاربران، افزایش آگاهی عابرین و بهبود عملکرد آن ها، تغییر نگرش ها و رفتار رانندگان، و کاهش سرعت وسایل نقلیه سبب افزایش ایمنی عابران خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 513 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    737
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

سابقه و هدف: بیمارستان ها نقش بسیار مهمی در طی شرایط بحرانی و اضطرار دارند. تیم های پزشکی با سایر گروه های پاسخ دهنده به شرایط بحرانی و اضطرار اولین کسانی هستند که به شرایط بحرانی و اضطرار رسیدگی می کنند. هدف از مطالعه حاضر سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در برابر شرایط بحرانی و اضطرار و بررسی آگاهی و نگرش کارکنان بخش اورژانس در زمینه مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار بود. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در دو بخش انجام شد. ابتدا سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در شرایط بحرانی و اضطرار با استفاده از پرسشنامه ای حاوی 58 سوال انجام گردید. سپس، سنجش آگاهی و نگرش 102 نفر از کارکنان بخش اورژانس یک بیمارستان در زمینه مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار صورت پذیرفت. دو پرسشنامه خود گزارشی در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت که شامل سنجش آگاهی (11 سوال) و سنجش نگرش (6 سوال) بود. نتایج: یافته های سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در شرایط بحرانی و اضطرار نشان داد که امتیاز بیمارستان در حیطه های سیستم فرماندهی شرایط اضطرار، ارتباطات و همکاری، برنامه های بیمارستان برای شرایط بحرانی، ذخایر شرایط اضطرار و مدیریت تدارکات و توانایی ﮐ ﺎ رﮐ ﻨ ان ﻓ ﻮ رﯾ ﺖ ﻫ ﺎ ی ﭘ ﺰ ﺷ ﮑ ﯽ و اورژاﻧ ﺲ در حد متوسط ارزیابی شد. سطح آگاهی 18% از شاغلین در مورد مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار نسبتا خوب و سطح آگاهی 2% از آن ها ضعیف بود. نگرش کارکنان اورژانس در زمینه مدیریت بحران مثبت ارزیابی گردید. نتیجه گیری: با توجه به تاب آوری متوسط بیمارستان در تعدادی از حیطه های مورد مطالعه و به منظور افزایش سطح آگاهی کارکنان، تدوین و ارائه برنامه های آموزشی مرتبط با آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار با تاکید بر آموزش پرسنل کلیدی سبب افزایش آگاهی و مهارت پرسنل و مدیریت بهتر شرایط بحرانی و اضطرار می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    46-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    205
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

سابقه و هدف: حوادث یکی از مهم ترین علل بروز خسارت در یک سازمان می باشند که به واسطه سلسله ای از خطاهای اغلب جزئی و کم اهمیت یک فرد و یا یک مجموعه رخ می دهند. بنابراین شناخت الگو و ریشه یابی علل بروز خطا یک رویکرد مهم در درک و بهبود مدیریت ایمنی در صنایع می باشد. این مطالعه باهدف شناسایی خطاهای انسانی منجر به حوادث با استفاده از روش تجزیه وتحلیل فاکتورهای انسانی و سیستم طبقه بندی (HFACS) و تئوری تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) از پالایشگاه های گاز انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر برای حادثه توقف تولید استحصال گاز در واحد شیرین سازی پالایشگاه گاز انجام شد. بدین منظور با تشکیل یک تیم از 6 نفر مهندسین ارشد پالایشگاه، ابتدا تحلیل علت های ریشه ای رویدادها با متد نمودار استخوان ماهی تهیه گردید. سپس با ادغام روش تجزیه وتحلیل فاکتورهای انسانی و سیستم طبقه بندی و تئوری تحلیل سلسله مراتب فازی احتمال رخداد هر یک از علت ها تجزیه وتحلیل گردید. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل برگه های کار 128 فعالیت تعمیراتی نشان داد که در سطوح 4گانه روش تجزیه وتحلیل فاکتورهای انسانی و سیستم طبقه بندی، بیشترین خطای رخداد در سطح اول استفاده از قطعه کیفیت پایین (6. 8%=p) و عدم تحلیل صحیح بودجه موردنیاز تعمیرات (2. 6%=p) است، سطح دوم زیرگروه نظارت ناکافی سرپرست تعمیرات (3. 59%=p)، در سطح سوم زیرگروه فاکتورهای انسانی مرتبط با وظیفه (3٫ 25%=p) و در سطح 4 زیرگروه خطای مبتنی بر دانش پیمانکار (3٫ 2%=p) و عدم دقت پیمانکار در تکمیل چک لیست (2٫ 31%=p) بیشترین احتمال تأثیر علت در رخداد رویداد توقف واحد و استحصال گازترش را دارند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد علت های مختلفی از جمله فردی، وابسته به فعالیت (وظیفه) موقعیتی و سازمانی دارند که برای حذف و یا کاهش این خطاها نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح و دقیق می باشد. افزایش اثربخشی آموزش کارکنان و بهبود نظارت بر عملکرد کارکنان به ترتیب بیشترین نقش را در کاهش وقوع رویدادهای ناشی از خطای انسانی در عملیات های تعمیر و نگهداری پالایشگاه دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button