مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

350
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش کنترل قُلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قُلدر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 سابقه و هدف: امروزه قلدری و روش های پیشگیری و کنترل آن مورد توجه عموم پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر بود. روش بررسی: جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر 14 تا 17 ساله مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل, دانش آموزان ابتدا پرسشنامه های قلدری Harter, عزت نفس روزنبرگ و خودپنداره تحصیلی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی آموزش کنترل قلدری در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پس آزمون برای هر دو گروه ارائه شد. پس از آن پیگیری یک ماهه به اجرا درآمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی کنترل قلدری بر عزت نفس (796/10=F و 002/0=p) و خودپنداره تحصیلی (971/7=F و 008/0=p) بین دو گروه در سه مرحله ارزیابی تفاوت معنی داری ایجاد کرده است. به این معنی که آموزش کنترل قلدری باعث ارتقای عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قلدر شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج آموزش کنترل قلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان 14 تا 17 ساله اثربخش بوده و می توان از این آموزش جهت کنترل قلدری و خشم دانش آموزان استفاده کرد. لذا آگاهی والدین, معلمان, مدیران و سایر متخصصان از این آموزش ها حائز اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، طالع پسند، سیاوش، رضایی، علی محمد، و رحیمیان بوگر، اسحق. (1399). اثربخشی برنامه آموزش کنترل قُلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قُلدر. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 8(1 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/961979/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد، رحیمیان بوگر اسحق. اثربخشی برنامه آموزش کنترل قُلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قُلدر. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1399؛8(1 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/961979/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، سیاوش طالع پسند، علی محمد رضایی، و اسحق رحیمیان بوگر، “اثربخشی برنامه آموزش کنترل قُلدری بر عزت نفس و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان قُلدر،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 8، no. 1 ، pp. 1–10، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961979/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button