هدف پژوهش حاضر، مقایسه بهزیستی روان شناختی و مکانیزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان است. طرح پژوهش، پس رویدادی از نوع مورد - شاهدی بوده است. جامعه مورد نظر دانش آموزان با و بدون لکنت زبان دوره راهنمایی شهرستان گرمی بود. نمونه آماری مشتمل بر 30 آزمودنی پسر (15 نفر لکنتی و 15 نفر عادی) بود. در راستای هدف این پژوهش ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف و مکانیرم های دفاعی بود. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح P<0.01 تفاوت معناداری بین دانش آموزان لکنتی و عادی در هر دو متغیر بهزیستی روان شناختی و مکانیزم های دفاعی وجود دارد. این یافته ها حاکی است که دانش آموزان لکنتی، بهزیستی روان شناختی پایین تری داشته و از مکانیزم های دفاعی ناپخته تری نسبت به دانش آموزان عادی استفاده می کنند.