هدف پژوهش، مقایسه ویژگی های روان شناختی دانش آموزان پرورشگاهی و ساکن در خانواده بر اساس آزمون اندریافت کودکان بود. پژوهش، علی - مقایسه ای و جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول تا چهارم ابتدایی (سال تحصیلی 88-87) مدارس مناطق محروم و دانش آموزان دختر و پسر 7 تا 10 ساله ساکن در پرورشگاه شهر رشت است. نمونه شامل 13 دختر و 4 پسر (7 تا 10 سال) در هر گروه است. دانش آموزان پرورشگاهی به شیوه در دسترس و دانش آموزان عادی به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون اندریافت کودکان بود. تحلیل آماری بر اساس آزمون آماری مجذور خی انجام شد. یافته ها نشان داد بین کودکان دو گروه در مولفه های نگرش نسبت به والدین، به ویژه پدر، همانندسازی با خواهر یا برادر، وجود اضطراب، موضوع ترس، روش والدین در آموزش مفاهیم اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. زندگی در پرورشگاه، تاثیر منفی بر رشد برخی جنبه های روان شناختی کودکان دارد.