نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    9-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی در ایران است. برای این منظور شاخص های کلیدی تخصیص منابع آموزش عالی در سه گروه مؤلفه های سیاسی، عملکردی و رویکردی طبقه بندی شدند. پرسش نامه ی طراحی شده بر مبنای شاخص های مؤثر بر الگوی تخصیص منابع، میان مدیران و کارشناسان ارشد دانشگاه ها و سازمان برنامه و بودجه ی کشور، توزیع و داده های مورد نیاز برای بررسی و تحلیل شاخص های تخصیص منابع در وضعیت موجود و بهینه گردآوری شد. روش پژوهش به لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کمی و کیفی) می باشد. براساس یافته های پژوهش، ایجاد تغییر و ارتقای الگوی تخصیص منابع آموزش عالی، مستلزم توجه بیشتر و عمیق تر به مؤلفه عملکردی و در نظر گرفتن اهمیت مؤلفه رویکردی است. نتایج آزمون فرضیه ها در وضعیت موجود نشان می دهد، الگوی تخصیص منابع به دانشگاه ها تحت تأثیر مؤلفه ها ی عملکردی و سیاسی قرار دارد در صورتی که در وضعیت بهینه الگوی تخصیص منابع آموزش عالی تحت تأثیر مؤلفه های عملکردی و رویکردی قرار می گیرد و مؤلفه سیاسی بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی تأثیری ندارد. براساس یافته های پژوهش، مهم ترین شاخص های مؤثر بر الگوی تخصیص منابع آموزش عالی به شرح ذیل شناسایی شدند: "تحقق اهداف آموزشی برنامه ی راهبردی دانشگاه"، "تحقق اهداف پژوهشی برنامه راهبردی دانشگاه"، "اثربخشی فعالیت های آموزشی"، "هزینه یابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه"، "منزلت و اعتبار دانشگاه"، "فرآیند مدیریت اثربخش و شفاف در دانشگاه ها"، "قابلیت پیش بینی روش و پارامترهای مورد استفاده تخصیص منابع" و هم چنین "شفافیت، عدالت و کارآمدی تخصیص منابع".

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    33-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1163
  • دانلود: 

    911
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودتوسعه ای بر آمادگی برای تغییر کارکنان دانشگاه خوارزمی و با میانجی گری بهسازی سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان ستاد و دانشکده های واقع در شهر تهران به تعداد 477 نفر بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب، 172 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه خودتوسعه ای محقق ساخته مبتنی بر نظرات ابیلی و مزاری (1393) با پایایی (91/0)، بهسازی سازمانی لاک و کرافورد (2000) با پایایی (90/0) و آمادگی برای تغییر فرزانه (1393) با پایایی (89/0) استفاده شده است. به منظور تحلیل داده ها از رگرسیون گام به گام و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد، از میان مؤلفه های خودتوسعه ای، خودرهبری و خودمدیریتی 20 درصد از تغییرات بهسازی سازمانی و 29 درصد از تغییرات آمادگی برای تغییر را پیش بینی می کنند. مدل معادلات ساختاری نیز با شاخص های برازش مدل تأیید شد و نشان داد خودتوسعه ای به طور مستقیم بر بهسازی سازمانی (26/0=γ ) و با میانجی گری بهسازی سازمانی بر آمادگی برای تغییر (52/0=β ) تأثیر می گذارد. هم چنین بهسازی سازمانی به طور مستقیم بر آمادگی برای تغییر (63/0=β ) تأثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 911 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    61-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2079
  • دانلود: 

    1217
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی نقش سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) با استفاده از مؤلفه های مهارت های هفت گانه رایانه (ICDL) در افزایش اثر بخشی آموزش و یادگیری کارکنان دانشگاه های پیام نور استان ایلام می باشد. در پژوهش حاضر با توجه به نوع فرضیات و اهداف تحقیق از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاه های پیام نور استان ایلام شامل 176 نفر بودند که براساس جدول مورگان و جرسی (1985)، تعداد123 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. مدل نظری تحقیق، الگوی ساختارگرای کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی (ICTE) در فرآیند یادگیری و آموزش می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 34 سؤال با طیف لیکرت می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، 83/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح آمار استنباطی از آزمون های T تک متغیره، T مستقل و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد؛ که استفاده از سیستم اطلاعات مدیرت و ICDL موجب اثربخشی آموزش و یادگیری در دانشگاه می شوند، بین میزان آشنایی کارکنان دانشگاه های پیام نور با سیستم اطلاعات مدیریت با توجه به جنسیت آن ها تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. هم چنین بین زمینه آشنایی با میزان توجه به سیستم اطلاعات مدیریت و بین سابقه و محل خدمت با میزان آشنایی با سیستم اطلاعات مدیریت رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2079

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    87-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    593
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفی نیازهای آموزشی اساتید جدیدالاستخدام دانشگاه خوارزمی تهران و اولویت بندی آن ها در سال تحصیلی 93-92 انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی از نوع کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول (شناسایی نیازها) روش پژوهش کیفی بود و جامعه آماری آن را متخصصان حوزه های برنامه درسی و مدیریت و برنامه ریزی آموزشی تشکیل می دادند که به کمک روش نمونه گیری هدفمند (غیرتصادفی) تعداد نه نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. دیدگاه های افراد از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش کدگذاری اسمیت استفاده گردید. در مرحله دوم (اولویت بندی نیازها) 1500 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 10 دانشکده دانشگاه خوارزمی جامعه آماری را تشکیل داده بودند که با استفاده از جدول تخمین نمونه کرجسی و مورگان 306 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این بخش از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک نمونه ای و آنوا) استفاده شد. نتایج تحلیل مصاحبه ها در مرحله اول پژوهش نشان داد که مهم ترین نیازهای آموزشی اساتید در حیطه های ششگانه مدیریت کلاس داری، روش شناسی پژوهش، راهبردهای یاددهی-یادگیری، مهارت های ارتباطی و مهارت های روان شناختی تجلی می یابد. در مرحله دوم نیز نیازهای فرعی 29 گانه براساس نظرات دانشجویان دانشکده های مختلف اولویت بندی گردید. نتایج این مرحله نشان داد که بین نظرات پاسخگویان به جز در حیطه مدیریت کلاس داری تفاوت معنی داری در سطح (P<0/05) مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    107-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1256
  • دانلود: 

    1242
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد آنان در دبیرستان های شهر یاسوج بود. روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، معلمان دبیرستان های شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 شامل 410 نفر بودند. نمونه آماری 201 نفر از معلمان (111 مرد، 90 زن) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آن ها مقیاس های کیفیت عملکرد و توانمندسازی را تکمیل کردند. داده ها با مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که سه تابع کاننی معنادار بین توانمندسازی معلمان و کیفیت عملکرد آنان وجود داشت. نخست بین احساس شایستگی، مؤثر بودن و استقلال با مدیریت کلاس رابطه وجود داشت. دوم بین احساس استقلال و معنادار بودن با کیفیت بازخورد رابطه مشاهده شد. در نهایت بین احساس اعتماد، مؤثر بودن و معنادار بودن با ارتباطات رابطه معناداری به دست آمد. بحث: احساس شایستگی، اعتماد، مؤثر بودن، استقلال و معنادار بودن معلمان با کیفیت مدیریت کلاس، کیفیت بازخورد و ارتباطات همراه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1256

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1242 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    123-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

نظام آموزش عالی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان هر جامعه به منظور توسعه و پیشرفت شناخته می شود. دانشجویان به عنوان مهم ترین ورودی این نظام، نقش ویژه ای را در دگرگون ساختن سرنوشت کشور ایفا می کنند. امروزه با افزایش تعداد دانشگاه ها و وضعیت خاص کشور در مواجهه با بحران های داخلی و خارجی، توجه به رضایت دانشجویان و جذب و نگهداشت آن ها بیش از پیش مورد توجه محققان و مدیران سطوح عالی قرار گرفته است. با وجود تلاش های انجام شده، تا کنون به طور جدی به این موضوع نگریسته نشده است، به طوری که کشور ایران سالانه هزینه ی هنگفتی را به علت خروج دانشجویان نخبه ی خود متحمل می شود. بنابراین، نیاز به نقشه ای جامع، که بتواند مدیران و استراتژیست های سازمان را در این راستا راهنمایی کند احساس می شود. هدف از این تحقیق ارائه مدلی جامع از نحوه ی ارتباط میان شاخص ها تشکیل دهنده ی رضایت دانشجو و در نهایت ایجاد وفاداری است. به این منظور در این پژوهش با ترکیب روش های کیفی و کمی ضمن ارائه ی روشی نو در ساخت مدل، مدل شاخص رضایت دانشجویان ایرانی تدوین شد. در این راستا 384 پرسشنامه در میان دانشجویان پنج دانشگاه مادر منطقه هفت وزارت علوم توزیع شد. براساس نتایج تحقیق "کیفیت درک شده" و سپس "تصویر سازمان" و "مدیریت ارتباط با مشتری" بیشترین تأثیرمسقیم را بر رضایت دانشجو دارا می باشند. هم چنین "تصویر سازمان"، "رضایت دانشجویان"و "اعتماد"به عنوان تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد وفاداری در دانشجویان شناخته شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    159-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    645
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه عملکرد درونی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در12 حیطه اثربخشی، راهنمایی تحصیلی، جو دانشگاه، زندگی در مجتمع دانشگاهی، خدمات حمایتی دانشگاه، میزان اهمیت به دانشجو، اثربخشی آموزشی، کمک های مالی و حمایتی، اثربخشی پذیرش دانشجو، سلامت و امنیت دانشکده ها، خدمات برتر، دانشجو محوری و پاسخگویی به جمعیت های گوناگون انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و در مجموع تعداد 328 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر مبنای پرسشنامه بین المللی رضایت سنجی نوئل لویتس تهیه گردید. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون های t وابسته، t گروه های مستقل، t تک نمونه ای و آزمون فریدمن، تحلیل شد. نتایج نشان داد که، تمامی مؤلفه ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند. بیشترین میزان رضایت نسبی مربوط به سه مولفه، خدمات برتر، اثربخشی پذیرش دانشجو و اثربخشی آموزشی بوده و در سایر مولفه ها کمترین میزان رضایت مشاهده شده است. همچنین مقایسه دو دانشگاه نشان داد که در بعد پاسخگویی به جمعیتهای گوناگون، رضایت دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حد متوسط به بالا بوده است. در سایر مؤلفه ها علی رغم بالاتر بودن میانگین بدست آمده از نظر دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس نسبت به میانگین بدست آمده در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تفاوت معناداری بین دو دانشگاه مشاهده نشد. و میزان رضایت از عملکرد آموزشی دانشگاه ها در حد پایین ارزیابی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    181-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1849
  • دانلود: 

    1293
چکیده: 

پژوهش حاضر جزو پژوهش­ های توصیفی– پیمایشی است که با هدف بررسی خلاقیت دانش آموزان استعداد درخشان مقطع دبیرستان در محیط کلاس درس انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش 1152 نفر دانش آموزان استعداد درخشان دبیرستان های بروجرد و خرم آباد بود که براساس جدول نمونه گیری مورگان تعداد 288 نفر دانش آموز (144 پسر و 144 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت (روایی 89. 47)، پرسشنامه استاندارد محیط کلاس (روایی 90. 30)، پرسشنامه استاندارد جو مدرسه (روایی 91%) و پرسشنامه محقق ساخته (روایی 87. 90) استفاده گردید. براساس نتایج پژوهش کلیه فرضیات تأیید شد بر این اساس میزان خلاقیت دانش آموزان بالاتر از حد متوسط جامعه مورد بررسی و نگرش آن ها نسبت به محیط کلاس و درس مطلوب بود و میزان خلاقیت دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر و نگرش دانش آموزان پسر نسبت به محیط کلاس و مدرسه مطلوب تر از دانش آموزان دختر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1849

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1293 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button