نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

البرزی پرویز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1101
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

هدف از مقاله حاضر یافتن الگوهای مختلف معنای واژه سازی در واژه های مختوم به -(er)ei در زبان آلمانی می باشد.گرچه چنین الگوی واژه سازی اکنون چندان زایا نیست، اما درک معانی آن با توجه به تنوع واژه های مشتق برای زبان آموز از اهمیت خاصی برخوردار است. داده ها و یافته های اولیه مقاله حاضر از محدوده بررسی منابع شاخص در زمینه واژه سازی زبان آلمانی فراتر نمی رود و آنچه که نگارنده اقتباس نموده است، همین داده ها و یافته های اولیه است. یافته های ثانویه ماحصل تحقیق نگارنده است. توزیع هر یک از گونه های -ei و -erei تابع آخرین واج ستاک فعل یا اسم است. اسم های مختوم به پسوند -(er)ei از میان الگوهای گوناگون معنای واژه سازی، فقط از چهار الگوی اسم مصدر، حاصل مصدر، اسم مکان و اسم جمع بهره می گیرند. گاهی اسم مختوم به پسوند -(er)ei حاوی یک یا چند معنای واژه سازی است. همچنین اسم مصدر علاوه بر معنای اصلی، گاهی به صورت معنای ضمنی ناپسند نیز به کار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

برای بهبود یادگیری توجه به محیط آموزشی رویکردی نوین در آموزش زبان محسوب می شود. این پژوهش می کوشد تاثیر سه محیط آموزشی را بر پیشرفت مهارت نوشتاری زبان آموزان از منظر روانی متن بررسی کند. پژوهشگران، چهار گروه آموزشی نوشتاری طراحی کردند، سه گروه تجربی (گروه رو در روی دو نفری 21 نفر، گروه غیر همزمان رایانه ای 20 نفر و گروه رو در روی فردی 26 نفر) و یک گروه شاهد 16 نفر. بر اساس نمرات آزمون تعیین سطح آکسفورد 83 نفر در این تحقیق شرکت کردند.گروه های تجربی، در معرض آموزش مهارت نوشتن بر اساس شیوه داربست- محور قرار گرفتند.نتایج حاصل از روش تحلیل واریانس یک طرفه موید موفقیت گروه آزمایشی رو در روی دو نفره در پیشرفت مهارت نوشتاری از نظر روانی متن در مقایسه با سایر گروه ها بود که نشانگر اهمیت رویکرد همکوشی است. بنابراین شایسته است معلمان با اتخاذ رویکرد همکوشی، برای افزایش مهارت نوشتاری زبان آموزان برنامه ریزی کنند و برای تغییر شرایط در جهت ارتقاء بهره مندی مناسب در راستای اهداف آموزشی از کارهای گروهی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پورحاجی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    668
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

این پژوهش، بر آن است به صورت تجربی برنامه ای ر ا مبتنی بر چارچوب بسط بافت معنامحور، برای آموزش معلم ان، اجرا کند و تاثیر آن را بر میانگین مدت زمان بافت معنامحور در کلاس های زبان خارجه انگلیسی بررس کند. بدین منظور، 30 معلم و 300 زبان آموز به طور تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. پس از اطمینان از نبود تفاوت معنادار او لیه بین دو گروه، از نظر میانگین مدت زمان بافت معنامحور، برنامه آموزش مورد نظر برای معلمان گروه آزمایشی اجرا شد. سپس، هم کنشی کلاسی همه معلمان به مدت سه جلسه، فیلم برداری شد و میانگین مدت زمان بافت های معنامحور در هر یک از کلاس ها بر مبنای دقیقه محاسبه و بین دو گروه با استفاده از آزمون تی مستقل مقایسه شد. بررسی داده های گردآوری شده نشان داد که چارچوب بسط بافت معنامحور تاثیر معناداری بر مدت زمان این نو ع بافت در گفتمان کلاسی زبان خارجه انگلیسی داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 668

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    79-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1179
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

زبان آموزانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی می آموزند، ممکن است در حین یادگیری زبان مقصد دچار نوعی بحران هویت شوند. مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ زدایی و هوش هیجانی در میان زبان آموزان ایرانی می پردازد و بر آن است که دریابد آیا فرایند رویارویی زبان آموزان با زبان انگلیسی منجر به بیگانگی فرهنگی در آنان می شود. به این منظور 80 دانشجوی زبان انگلیسی دانشگاه زنجان در پژوهش شرکت داده شدند و از آن ها خواسته شد که به تست وابستگی فرهنگ بومی (پیشقدم، 2012) و نیز تست هوش هیجانی (شات و همکاران، 1998) پاسخ دهند. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین هوش هیجانی و فرهنگ زدایی وجود دارد. از آنجایی که مساله آموزش زبان انگلیسی در ایران و تاثیرات احتمالی آن بر هویت فرهنگی حائز اهمیت بسیاری است، بررسی تاثیرات احتمالی فرهنگ زبان انگلیسی بر هویت زبان آموزان ایرانی می تواند در مسائل آموزش زبان راهگشا باشد. به ویژه توصیه می شود که برنامه ریزان درسی توجه ویژه ای به بایدها و نبایدهای گنجاندن مقوله فرهنگ در کتب آموزشی زبان انگلیسی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روحانی علی | دیری خدیجه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    661
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

با توجه به نقش تعیین کننده تصاویر در انتقال مفاهیم درسی، پژوهش حاضر تصاویر کتاب های انگلیسی دوره اول متوسطه (پایه های هفتم، هشتم و نهم) را از دیدگاه رشدشناسی مورد بررسی قرار داده است. نوشتار حاضر با استفاده از چارچوب نشانه شناسی اجتماعی کرس و ون لیون (2006)، چگونگی تغییر فرایند رشدی در مفهوم بازنمایی تصاویر، این سه کتاب را به روش کمی و کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج نشان داد که با توجه به روند رشد ذهنی دانش آموزان، الگوی متناسب با چارچوب نشانه شناسی ارائه شده در انتخاب تصاویر وجود ندارد. بررسی سه بعد بازنمایی فرایند، شخصیت و محیط به ترتیب نشان داد که تغییرات رشدی از شیوه روایتی به شیوه مفهومی، از جزء به کل، از کارتون به عکس و از محیط های بومی به محیط های غیربومی در تصاویر این سه کتاب درسی وجود ندارد. نتایج این پژوهش می تواند به افزایش دانش و آگاهی مولفان کتاب های درسی زبان انگلیسی در به کارگیری تصاویر در روند یادگیری دانش آموزان کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 661

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    129-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    766
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

پژوهش حاضر با سنجش انگیزه فراگیران ایرانی به دو سوال زیر پاسخ داده است: اول، آیا انگیزه فراگیران از یادگیری زبان آلمانی در انتخاب موسسه زبان، نقش دارد؟ دوم، انگیزه و اهداف زبان آموزان از یادگیری زبان آلمانی چه پیامدهایی را در فرآیند آموزش دارد؟ در این پژوهش، با رویکرد توصیفی- پیمایشی و با کمک مقیاس «لیکرت»، 150 نفر از فراگیران ایرانی (زبان آلمانی)، در دو گروه هدف- که یکی از آنان در موسسات ایرانی مشغول به تحصیل بودند و گروه دیگری در یک موسسه آلمانی در ایران- شرکت کردند. یافته های اولیه حاکی از تفاوت در انگیزه های یادگیری و علت انتخاب موسسه در دو گروه بوده است؛ بنابراین نقش «تفاوت انگیزه» در انتخاب محل زبان آموزی محرز و همچنین مشخص شد که انگیزه زبان آموزان، صرفا سفر به خارج نیست و از این آموزش، برای کسب فرصت های بومی نیز استفاده می کنند. از دیگر نتایج حاصل، این مهم بود که کتب آموزش زبان آلمانی در ایران، همگی تالیف کشور آلمان اند و مناسب زبان آموزانی هستند که قصد مهاجرت به آن مناطق را دارند؛ بنابراین برای پاسخ به نیاز فراگیران بومی، طراحی و تالیف محتوای بومی نیز لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    153-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    872
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین کما ل گرایی، اضطراب نگارش و عملکرد نهایی نگارش در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی بود. به این منظور 402 نفر از دانشجویان سال دوم مقطع کارشناسی گرایش های مختلف رشته زبان انگلیسی پرسشنامه های مربوط به کمال گرایی و اضطراب نگارش را پر کردند. نمرات پایان ترم درس مقاله نویسی شرکت کنندگان نیز از مدرسان مربوط جمع آوری شد. داده ها در مرحله اول با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین سه بعد کمال گرایی فقط کمال گرایی جامعه مدار است که می تواند پیش بینی کننده خوبی برای اضطراب نگارش باشد. اضطراب نگارش، کمال گرایی خودمدار و کمال گرایی جامعه مدار نیز به ترتیب پیش بینی کننده های معناداری برای عملکرد نگارش بودند؛ در مرحله دوم از تحلیل داده ها، ما بر اساس یافته های بخش اول مدلی فرضی از ارتباط بین متغیرها عرضه کردیم. در این مدل، کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار به دو متغیر اضطراب و عملکرد در نگارش زبان انگلیسی مرتبط بودند و اضطراب نگارش نیز با عملکرد نگارش ارتباط داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به رغم وجود روابط معنادار بین هر جفت از متغیرها، مدل عرضه شده ما به صورت یکجا از برازش قابل قبولی برخوردار نیست. در انتها، توجیهاتی برای یافته های این پژوهش و کاربرد آنها در برنامه ریزی آموزش زبان خارجی عرضه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    179-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

پژوهش های بی شماری در زمینه مهارت نوشتن این واقعیت را نشان می دهد که هنگام ساخت گفتمان نوشتاری، نویسنده از همان ابتدا به یک انشای درخور دست نمی یابد، بلکه وی هنگام نگارش از فرایندهای نهان مختلفی عبور می کند تا این امر تحقق می یابد. از میان فرایندهای مختلف دخیل در نگارش، مانند پیش نگارش، نگارش نسخه اولیه و بازخوانی، فرایندهای ویراست و بازبینی به علت تاثیری که روی انشای نهایی اثر می نهند، در میان افراد مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار شدند؛ به طوری که برخی پژوهشگران ویرایش نهایی نوشته های تحقیقاتی خود را به عهده ویراستاران می سپارند. هدف این تحقیق کیفی، مقایسه این دو فرایند هنگام نگارش چهار گونه نوشتار دانشگاهی است تا مشخص شود زبان آموزان تا چه میزان با نحوه صحیح ویراستاری و بازنگری آشنایی دارند. بدین منظور، پژوهشگران سه پرسش تحقیق بیان کردند و رویه نمای بلنداندیشی را که در آن، مشارکین افکار خود را هنگام انجام در سکارهای نگارش به طور شفاهی بیان می کردند، برای جمع آوری داده برگزیدند. شانزده نفر از میان دانش آموختگان کارشناسی ارشد زبان انگلیسی به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده ها سپس به طریق رویه سه مرحله ای نظریه داده- بنیاد مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفتند. نتایج بررسی ها دو فرایند ویراست و بازبینی را به پیش فرایندهای مختلفی طبقه بندی کرد که شامل درج گذاری، خط زدگی، جایگزینی، فراگذاری، دگرنویسی و غلط گیری بود. این پژوهش بر اهمیت بهره گیری از نمونه های مختلف متون ویراسته برای آشناسازی زبان آموزان با فرایندهای ویراست و بازبینی به عنوان مهم ترین استنتاج آموزشی خود تاکید می ورزد؛ همچنین، بهره گیری از نتایج تحقیق در باب مهارت های تولیدی در کلاس، از یادگیرندگان، فراگیران کنشگر میسازد و نه زبان آموزان منفعل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    203-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1597
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

سواد ارزیابی معلمان تاثیر بسزایی در کیفیت ارزیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. در راستای تبیین این موضوع، این پژوهش با هدف بررسی سطح سواد ارزیابی مدرسان ایرانی آموزش زبان انگلیسی و مدرسان زبان انگلیسی رشته های خاص از نظر میزان تطابق آنان به روش ترکیبی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را 80 مدرس دانشگاهی تشکیل می دهند که به روش غیرتصادفی (در دسترس بودن) انتخاب شده اند. شرکت کنندگان در ابتدا به پرسشنامه سواد ارزیابی پاسخ داده و سپس 10 نفر از آنان در یک مصاحبه باز نیمه ساختاری مشارکت جستند. تجزیه و تحلیل داده های کمی با استفاده از آزمون تک نمونه ای تی و بررسی واریانس چند متغیره نشان می دهد که نخست آن که مدرسان ایرانی زبان انگلیسی و مدرسان ایرانی زبان تخصصی دانشگاهی از سطح سواد ارزیابی قابل قبولی برخوردار نبوده و دیگر اینکه تفاوت معناداری در سطوح سواد آن ها در خصوص 9 زیرسنجه سواد ارزیابی وجود دارد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مضمون نیز موید این است که اگرچه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در مقایسه با مدرسان رشته هایی که دست اندرکار تدریس زبان تخصصی نیز بودند، از سطح سواد ارزیابی بالاتری برخوردارند، لیکن هر دو گروه مورد مطالعه از ضعف چشمگیری در این زمینه رنج می برند که نه تنها نشان دهنده ضعف برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسان زبان انگلیسی در گستره هایی مانند آزمون های زبانی و ارزیابی است، بلکه بیانگر احتیاط جدی و حتی امتناع کارشناسان رشته ای در تدریس زبان تخصصی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    233-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1074
  • دانلود: 

    872
چکیده: 

این پژوهش، تلاش اولیه ای برای بررسی شناخت دانشجویان رشته مترجمی و ارتباط آن با توانایی ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی است. ابتدا، با کارشناسان و مدرسان دانشگاه مصاحبه شد، و مضمون های مشترک در زمینه شناخت دانشجویان رشته مطالعات ترجمه مقوله بندی شد. اعتبارسنجی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل و بررسی آزمایشی شامل دو مرحله انجام شد. هم چنین، با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، اعتبار مدل های اندازه گیری از طریق شاخص های درستی تناسب گویه ها بررسی شد. پرسشنامه استاندارد شده «شناخت دانشجویان رشته مترجمی» (TSC) نامیده شد که شامل چهار زیرساختار است. در مرحله بعدی پژوهش، محققان رابطه بین نمره دانشجویان در پرسشنامه و توانایی ترجمه را بررسی کردند، و نتایج، همبستگی مثبت و زیادی را نشان داد [r=-.65, n=42, p<.05]. از کاربردهای این بررسی برای دانشجویان ترجمه است تا بر جنبه هایی از زندگی ذهنی خود متمرکز شوند که باعث ایجاد انگیزه و یا انگیزش دوباره ترجمه در آنها شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1074

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 872 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    251-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    653
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

در این پژوهش، روند بهره گیری مثبت از یک فعالیت روایت- محور با عنوان "روی داد نویس دیالکتیکی" یا محاوره ای بر عملکرد زبانی 67 دانشجوی بزرگ سال ایرانی (دختر و پسر) ب ه صورت پیمایشی با هدف انطباق سنجی سازه های روان سنج دانشجو یان در گستره هوش هیجانی آنان با ابزارهای کارپوشه، صورت گرفت. پنج زیرسنجه از متغیرهای هوش هیجانی، شامل مقیاس های حل مساله، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خود ابرازی (قاطعیت) و واقعیت سنجی با استفاده از شیوه رگرسیون چندگانه مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج حاصل حاکی از آن بود که مدل کل به دست آمده توانست موفقیت تحصیلی را به طور موازی با تداخل رویداد نویسی در میان افراد بزرگ سال مورد آزمون پیش بینی کند (P<0.05)، اما مقیاس حل مساله در مقایسه با چهار مقیاس دیگر، پیش بینی موفقیت بیشتری را در آزمون های ارزیابی پیشرفت زبانی در گروه هدف داشت. دلایل ضمنی نتیجه به دست آمده، به همراه کاربردهای تقویت مهارت های ارتباطی میان دانشجویان در نهایت تحلیل شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 653

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    271-297
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    587
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از تکنیکهای خود کنترلی کپی- پوشش- مقایسه و خود اصلاحی فوری، بر یادگیری دیکته لغات روی دانش آموزان پایه نهم بوده است. در این پژوهش، محقق با یک طرح شبه تجربی، تاثیراستفاده از این تکنیک ها را روی 94 دانش آموز دخترپایه نهم، در دو گروه تجربی بررسی کرد و آنها را با گروه کنترل مقایسه نمود. پس از برگزاری آزمون سطح مبتدی نلسون، تست پیش آزمون اجرا شد. بعد از هشت جلسه تدریس 35 لغت جدید ماخوذ ازدو درس اول کتاب درسی آنها، پس آزمون اول انجام شد. به منظور بررسی تاثیراستفاده از این تکنیکها بر میزان بیادآوری لغات، پس آزمون دوم بعد از 25 روز اجرا شد. نتایج تحلیل آماری آنکوا نشان داد تکنیک کپی، پوشش و مقایسه، بیشترین تاثیررا در یادگیری دیکته لغات و به خاطرسپاری آنها دارد. دبیران می توانند کلاس های سنتی خود را با استفاده از این تکنیک پویاتر کنند و دیکته دانش آموزان را تقویت نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button