مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: برتری طرفی یکی از شاخص های تحول طبیعی مغز است. ارتباط بین برتری طرفی و اختلال نقص توجه_ بیش فعالی کانون توجه برخی مطالعات قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برتری طرفی در دانش آموزان با و بدون اختلال نقص توجه_ بیش فعالی انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش از بین 130 دانش آموز (57 دختر و 73پسر) 6 تا 12 ساله شهر تهران, ایران انتخاب شد. و با غربالگری اولیه توسط معلم, دانش آموزان مشکوک انتخاب و به وسیله مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین و فرم معلم (1999) و مصاحبه بالینی براساس ملاک های ویرایش پنجم DSM, 65 نفر با اختلال نقص توجه-بیش فعالی انتخاب شدند. همچنین 65 دانش آموز عادی از همان پایه و مدارس به صورت تصادفی در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها در 4 گروه بهنجار, با نقص توجه, با بیش فعالی و با نوع ترکیبی نقص توجه و بیش فعالی قرارگرفته و برتری طرفی آن ها با پرسشنامه های دست برتری ادینبورگ (1970) و چاپمن (1987), پابرتری واترلو (1998) و چشم برتری توسط چند آزمایش بررسی شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو حاکی از آن بود که بین گروه نقص توجه/ بیش فعالی و عادی در هر سه مولفه دست, چشم و پا برتری, تفاوت معناداری مشاهده شد. به علاوه بین گروه نقص توجه و عادی و همچنین بین گروه بیش فعال و عادی در مولفه های دست و چشم برتری تفاوت معنی دار مشاهده گردید, اما در مولفه پا برتری این تفاوت معنی دار نبود. نتیجه گیری: از تحلیل یافته های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بین برتری طرفی در دانش آموزان با اختلال نقص توجه_ بیش فعالی و همسالان عادی آن ها تفاوت معنی داری وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصلانی مقدم، نیوشا، حسن زاده، سعید، و قاسم زاده، سوگند. (1400). مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه-بیش فعالی. علوم اعصاب شفای خاتم، 10(1 )، 34-44. SID. https://sid.ir/paper/984881/fa

    Vancouver: کپی

    اصلانی مقدم نیوشا، حسن زاده سعید، قاسم زاده سوگند. مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه-بیش فعالی. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1400؛10(1 ):34-44. Available from: https://sid.ir/paper/984881/fa

    IEEE: کپی

    نیوشا اصلانی مقدم، سعید حسن زاده، و سوگند قاسم زاده، “مقایسه برتری طرفی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه-بیش فعالی،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 10، no. 1 ، pp. 34–44، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/984881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button