هدف از این تحقیق اولویت بندی و مقایسه عوامل موثر در ایجاد تقاضای بازار در لیگ های منتخب ورزشی بود. روش تحقیق استفاده شده برای این تحقیق توصیفی - پیمایشی بود و داده های مورد نیاز به صورت میدانی و با ابزار پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه تماشاچیان بالاتر از 15 سال بود که بلیط مسابقات را خریداری کرده و برای تماشای مسابقات لیگ های برتر فوتبال، والیبال و بسکتبال در ورزشگاه هایی که مسابقات فصل 93-92 در آن برگزار می شد، حضور یافته بودند. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان و به صورت تصادفی - طبقه ای انتخاب شد. تجزیه و تحلیل یافته با استفاده از آزمون های آماری استنباطی فریدمن و آنوا انجام گرفت. یاقته ها نشان داد که رتبه بندی عوامل تاثیرگذار در تقاضای بازار به ترتیب میزان اهمیت شامل تیم خانگی، برنامه ریزی، تیم مقابل، ترویج بازی و ملاحظات اقتصادی است. همچنین مقایسه عوامل پنجگانه موثر بر تقاضای بازار در لیگ های منتخب ورزشی نشان داد که تنها در عامل تیم خانگی بین سه لیگ منتخب تفاوت معناداری وجود ندارد و چهار عامل دیگر با همدیگر تفاوت معناداری دارند.