مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    655
  • دانلود: 

    290
چکیده: 

گام اول در جهت کاهش سوانح جاده ای شناخت عوامل موثر در وقوع تصادفات است که با مدل سازی متغیرهای موثر در وقوع تصادفات امکان پذیر است. هدف از این پژوهش مدل سازی تاثیر عوامل هندسی، توپوگرافی و دسترسی کاربری های اطراف راه در وقوع تصادفات است. در این پژوهش متغیرهای مختلف طرح هندسی محورها مانند ویژگی های قوس افقی، ویژگی های قوس قائم، شیب طولی راه و شرایط محیطی راه مانند کاربری های اطراف راه به تفکیک نوع منطقه (منطقه مسکونی، مزارع) نوع توپوگرافی (دشت، تپه ماهور و کوهستان)، نوع دسترسی (محافظت شده یا نشده بودن) و تعداد دسترسی (دوربرگردان و دسترسی راه فرعی) همزمان بررسی شدند. بدین منظور از تحلیل عاملی متغیرها استفاده گردید که امکان بررسی همزمان تعداد زیاد متغیر را فراهم می سازد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از نقشه های پلان و پروفیل طولی و نقشه های دسترسی اطراف چهار محور حادثه خیز استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور که دارای رتبه سوم تصادفات جاده ای است، انجام گرفت. در نظر گرفتن این متغیرها برای در نظرگرفتن موقعیت مکانی و مشخصات هندسی راه، در قطعاتی به طول 5 کیلومتر از راه انجام شد. بعد از تحلیل همبستگی، مدل های عاملی رگرسیون خطی و رگرسیون خطی تعمیم یافته پوآسون و دوجمله ای منفی، برروی اطلاعات برازش شدند و مناسب ترین مدل ها شناسایی شدند. در بررسی نتایج مدل ها از شاخص های برازش نسبت به خط y=x و درصد خطای نسبی نتایج مدل استفاده گردیده است. در نهایت مدل خطی تعمیم یافته پوآسون با شاخصبرازش بیشتر و درصد خطای نسبی کمتر نسبت به مدل رگرسیون خطی، انتخاب گردیده است. در مدل خطی تعمیم یافته پوآسون، عامل ویژگی های قوس قائم با متغیرهای (تعداد قوس قائم، متوسط اختلاف شیب قوس قائم و متوسط اختلاف شیب کل) و عامل توپوگرافی با متغیرهای (وجود کوهستان و متوسط شیب طولی زمین و تپه ماهوری منطقه با توجه به متوسط شیب طولی) به عنوان موثرترین متغیرها در افزایش تعداد تصادفات ایفای نقش نموده اند. متغیرهای عامل دسترسی (شامل متغیرهای تعداد دسترسی و دوربرگردان، تعداد دسترسی محافظت نشده و وجود مناطق مسکونی) نیز به تنهایی با تعداد تصادفات همبستگی داشتند ولی در کنار عوامل ویژگی های قوس قائم و نوع منطقه تاثیر معناداری خود را از دست دادند. در طراحی های راه ها در آینده در توپوگرافی کوهستانی، کاهش اختلاف شیب محورهای دو طرف قوس و طراحی صحیح قوس های قائم و اجتناب از شیب طولی زیاد متوالی می تواند گام موثری در کاهش تصادفات باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 290 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شیری پور صابر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    21-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1019
  • دانلود: 

    343
چکیده: 

در هر سیستم آموزشی، انتخاب مکان های مناسب برای احداث مدارس در سطح شهر و تخصیص دانش آموزان هر منطقه به این مدارس جزء تصمیمات اساسی و تاثیرگذار هستند. همچنین، یافتن مسیر بهینه برای حمل ونقل دانش آموزان در کمترین زمان ممکن نیز بسیار ضروری است. به منظور حضور روزانه دانش آموزان در مدارس، تردد جمعیت در خیابان ها به طور فزاینده ای افزایش می یابد. بنابراین، زمان لازم برای پیمودن یک خیابان افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، عوامل تصادفی همچون تصادفات و ترافیک می توانند روی زمان سفر بین دو منطقه موثر باشند. واضح است که با افزایش تردد در هر خیابان احتمال وقوع این حوادث نیز افزایش می یابد. در مدل ارائه شده، بر خلاف مدل های موجود در این زمینه، تاثیر تردد جمعیت و عوامل تصادفی روی مکان یابی مدارس، تخصیص دانش آموزان به مدارس و مسیریابی سرویس مدرسه، بصورت همزمان در نظر گرفته شده است. به طور کلی، هدف انتخاب مکان یا مکان های بهینه برای احداث مدرسه، تخصیص بهینه دانش آموزان یا سرویس های مدرسه موجود در هر منطقه به این مدارس و تعیین مسیر بهینه حمل و نقل دانش آموزان یا سرویس های مدرسه برای رسیدن به مدرسه مربوطه با در نظر گرفتن تاثیر مستقیم عوامل تصادفی و تردد جمعیت روی زمان های سفر احتمالی هر خیابان است به طوری که زمان انتظاری کل کمینه شود. در اینجا، ظرفیت خیابان ها و مدارس برای پذیرش دانش اموزان محدود فرض شده است. ابتدا یک تابع برای محاسبه زمان سفر وابسته به جمعیت معرفی می شود و با در نظر گرفتن عوامل تصادفی، یک مدل برنامه ریزی غیرخطی صحیح-مختلط ارایه می گردد. برای حل مسایل بزرگ، یک الگوریتم ترکیبی با تعامل الگوریتم ژنتیک و الگوریتم شبیه سازی تبرید معرفی شده است. همچنین برای بررسی کارآیی الگوریتم پیشنهادی، مسایل نمونه متعددی حل می شود و نتایج بدست آمده مورد تحلیل قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 343 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    45-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    627
  • دانلود: 

    264
چکیده: 

در چند سال اخیر با پیشرفت های صورت گرفته در تولید محصولات زمین پارچه ای، استفاده از این محصولات در مسلح سازی روسازی افزایش چشم گیری داشته است. در بین این محصولات، ژئوسل به سبب محصور کنندگی مناسب سنگ دانه ها ناشی از هندسه سه بعدی باعث افزایش سختی مصالح سنگدانه ای می شود. به منظور بررسی تاثیر مسلح سازی لایه اساس با ژئوسل، شش هندسه مختلف در حالت اساس مسلح و غیرمسلح در نرم افزار المان محدود ABAQUS مدل سازی گردید و رفتار مصالح سنگدانه ای لایه های اساس و زیراساس با سابروتین نویسی به زبان فرترن به صورت غیرخطی در نظر گرفته شد. در مرحله بعد نتایج حاصل از برنامه ABAQUS با استفاده از نتایج حاصل از دو برنامه KENLAYER و MICHPAVE و همچنین یک مقطع آزمایش تمام مقیاس اعتبار سنجی شد که نتایج نشان دهنده انطباق بسیار خوب نتایج حاصل از برنامه ABAQUS با نتایج سایر برنامه ها و همچنین نتایج آزمایش های میدانی بود. بر اساس نتایج مدل سازی با مسلح سازی لایه اساس سنگدانه ای، پاسخ های افت و خیز سطح 28/10-5 درصد، پاسخ های کرنش کششی تار پایین آسفالت 24/12-15/7 درصد و کرنش فشاری قائم روی خاک بستر 19/9-1/5 درصد کاهش می یابند. همچنین تحلیل خرابی با روابط انستیتو آسفالت بر روی نتایج مدل سازی انجام گرفت و مشخص گردید که مسلح سازی عمر خستگی آسفالت را 94/34-68/21 درصد و عمر شیارشدگی بستر را 35-89/20 درصد افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 264 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    71-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    309
چکیده: 

در این مقاله رویکردی موثر برای کاهش ریسک مسیریابی وسایل نقلیه همراه با پنجره زمانی جهت حمل کالاهای ارزشمند ارائه می شود. مدل در نظر گرفته شده برای حمل این نوع کالا دارای دو تابع هدف کمینه سازی مسافت و ریسک است. تابع هدف کاهش ریسک وابسته به مقدار کالای حمل شده، احتمال حمله مسلحانه تروریستی و احتمال موفقیت سرقت است. احتمال حمله تروریستی با استفاده از نظریه بازی ها و تعیین احتمال انتخاب استراتژی های مختلف آن تخمین زده می شود، به نحوی که یک بازی رقابتی دو نفره با جمع صفر میان تروریست و حمل کننده کالای ارزشمند صورت می گیرد و نقطه تعادل بازی یک استراتژی ترکیبی از مجموعه استراتژی های بازیکن است. همچنین با استفاده از رویکردهای موثر تصمیم گیری چند معیاره، احتمال موفقیت ارزیابی شده و برای افزایش امنیت حمل کالای ارزشمند نسبت به تغییر روزانه مسیرهای توزیع کالا اقدام می شود. برای حل این مدل پیشنهادی، یک الگوریتم ژنتیک ترکیبی چند هدفه موثر طراحی می گردد. کارآیی و اثربخشی الگوریتم روی مسائل آزمایشی استانداد در ادبیات موضوع مورد بررسی قرار می گیرد که نتایج حاصل شده نشانگر موثر بودن راه حل پیشنهادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    97-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

ماتریس تقاضای مبدا-مقصد یکی از مهم ترین ارکان مورد نیاز در برنامه ریزی حمل ونقل است که همواره متخصصان امر سعی بر آن داشته اند که با استفاده از روش های ریاضی و آماری و نیز استفاده از تکنیکهای بهینه سازی آن را تخمین زده بهترین تقریب از آن را به دست آورند. در این مقاله یک مدل ریاضی ارایه شده است که با در نظر گرفتن امکان ردیابی وسایل نقلیه از طریق تشخیص پلاک و نیز حرکت آنها در طول شبکه راه های ایران، بهترین نقاط را برای نصب دوربینهای پلاک خوان وسایل نقلیه به نحوی تعیین نماید که بر اساس تعقیب وسایل نقلیه بتوان ماتریس مبدا-مقصد را تخمین زد. مبنای اصلی مدلسازی صورت گرفته بر حرکت وسایل نقلیه در کوتاهترین مسیر بین مبدا و مقصد بوده است. در دو حالت مد نظر قرار دادن حد بالای تعداد دوربین مورد نیاز برای تعقیب وسایل نقلیه در مسیر و نیز شانس تشخیص وسیله نقلیه در مسیر حرکت، نتایج مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور ارزیابی کارآیی مدل توسعه داده شده، راه های هفت استان شرقی ایران به عنوان مطالعه موردی انتخاب و اطلاعات شبکه ی محدوده مطالعه، در قالب 310 گره و 356 کمان یک طرفه (712 کمان دو طرفه) با 3609 زوج مبدا و مقصدهای مورد استفاده در حمل ونقل جاده ای، در نرم افزار معروف بهینه سازی (GAMS) کدگذاری شده است. نتایج، حاکی از آن است که مدل می تواند با خطیی قابل قبول که مبنای آن تحت پوشش قرار دادن حرکت مبدا به مقصد وسایل نقلیه است، بهترین مکانهای نصب دوربینهای پلاک خوان را تعیین نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    119-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    470
  • دانلود: 

    211
چکیده: 

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت در صنایع تولیدی و سیستم های حمل ونقل، جهان امروز با دو چالش کمبود سوخت و انتشار آلاینده های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مواجه است. از این رو اتخاذ راهکارهایی که می تواند مصرف سوخت را در این سازمان ها کاهش دهد؛ غیر قابل اجتناب است در این مقاله یک مدل ریاضی جدید برای ترکیب دو مسئله زمان بندی و مسیریابی در یک زنجیره تامین دو سطحی ارائه شده است. وسائل نقلیه در سیستم توزیع این زنجیره تامین به صورت چند سفری مد ل سازی شده اند؛ به عبارتی دیگر هر وسیله نقلیه در یک دوره برنامه ریزی می تواند چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مدل ارائه شده اثر سرعت و بار و مشخصات فنی وسیله نقلیه بر میزان مصرف سوخت را نیز در نظر می گیرد. هدف مسئله، تعیین توالی بهینه تولید، مسیریابی و تعیین سرعت انتقال در هر مسیر توزیع توسط وسائل نقلیه به منظور کمینه کردن هزینه های مصرف سوخت و هزینه های دیرکرد و زودکرد می باشد. در پایان با توجه به نمونه مسائل طراحی شده برای این مدل، با مقایسه ی نتایج حاصل از حل دقیق و ابتکاری مدل به ارزیابی کارایی این الگوریتم ابتکاری پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان می دهد توالی تولید، نحوه توزیع سفارش مشتریان و سرعت وسیله نقلیه می تواند تاثیر زیادی در میزان مصرف سوخت داشته باشد. در انتها نتایج حاصل از تحلیل مثالهای عددی و بینش های مدیریتی آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 470

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 211 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    145-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    202
چکیده: 

روش های گوناگونی برای بهبود عملکرد مخلوط آسفالتی در برابر خرابی های مختلف وجود دارد که یکی از متداول ترین آنها استفاده از افزودنی های جایگزین سنگدانه، فیلر یا اصلاح کننده قیر هستند. با توجه به استفاده از فیلرهایی مانند سیمان و اثرات منفی اقتصادی و زیست محیطی آنها، در این پژوهش سعی شده به بررسی تاثیر افزودنی گیلسونایت به عنوان جایگزین بخشی از فیلر سنگدانه ها به میزان 0، 20، 40، 60 و 80 درصد فیلر پرداخته شود. سپس تاثیر این مقدار افزودنی بر پارامترهای عملکردی مخلوط آسفالتی بررسی گردد. در این راستا، ابتدا طرح اختلاط به روش مارشال برای نمونه های کنترل انجام شد. سپس، آزمایش های خستگی به روش مقاومت کششی غیرمستقیم، پتانسیل شیارشدگی به روش خزش دینامیکی و بارگذاری تکراری برای تعیین مدول برجهندگی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که استفاده از گیلسونایت مقدار مدول برجهندگی مخلوط های آسفالتی را افرایش داده است. همچنین، مقدار عمر خستگی نمونه های مخلوط آسفالتی در اثر استفاده از گیلسونایت بهبود یافته است. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نیز نشان می دهد که مقدار تغییرشکل ماندگار نمونه های مخلوط آسفالتی حاوی گیلسونایت در سیکل های مختلف بارگذاری کمترین مقدار را از خود نشان داده اند. به این ترتیب، می توان انتظار داشت که استفاده از افزودنی گیلسونایت می تواند باعث بهبود در خصوصیات مکانیکی مخلوط آسفالتی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 202 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    163-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    240
چکیده: 

امروزه حمل و نقل و لجستیک به دلیل اثراتی که بر متغیرهای اصلی اقتصاد کشور مانند تولید، اشتغال، قیمت و شاخص هزینه زندگی بر جای می گذارد، به عنوان پیشران در توسعه اقتصادی در کشورها محسوب می شود. آمارها نشانگر آن است که مصرف سوخت بخش قابل توجهی از هزینه های حمل و نقل را در بر می گیرد. از سویی دیگر، وضعیت ترافیک نیز یکی از عوامل موثر در تعیین زمان سفر وسایل نقلیه بین نقاط تقاضا در یک زنجیره تامین، افزایش مصرف سوخت و در نتیجه تشدید اثرات مخرب گازهای گلخانه ای محسوب میشود. در این مقاله، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط جدید برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با توجه به شرایط متفاوت ترافیکی (بدون ترافیک، روان، نیمه سنگین، سنگین) و کاهش سوخت مصرفی و با در نظر گرفتن محدودیت بازه های زمانی مختص به توزیع محصولات فاسدشدنی ارائه می شود. برای حل مساله و صحه گذاری مدل پیشنهادی از حل کننده CPLEX نرم افزار GAMS استفاده می شود. در نهایت، به جهت بررسی کاربردی بودن مدل پیشنهادی به حل و تشریح یک مساله مطالعه موردی به همراه آنالیز حساسیت پرداخته می شود و سیاست های بهینه مدیریتی تشریح می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 240 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    181-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    996
  • دانلود: 

    406
چکیده: 

با توجه به شواهد موجود از برهم کنش میان دو حوزه برنامه ریزی شهری و حمل ونقل شهری و هم افزایی بالقوه ناشی از تصمیم گیری یکپارچه این دو حوزه در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری، در این پژوهش مسئله تخصیص بهینه تراکم و کاربری و مکان یابی ایستگاه ها و کریدور حمل ونقل عمومی در قالب یک مسئله بهینه سازی ریاضی یکپارچه با اهداف چندگانه مدل سازی شده است. اهداف مدل با توجه به مبانی توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی، عبارتند از: بیشینه سازی تراکم سکونت و فعالیت تخصیص یافته به نواحی مجاور ایستگاه های حمل ونقل، کمینه سازی فاصله شاخص اختلاط کاربری از مقدار مطلوب و کمینه سازی هزینه های احداث سامانه حمل ونقل عمومی. متغیرهای تصمیم مدل شامل کاربری و تراکم تخصیص یافته و مکان یابی ایستگاه ها و مسیرهای بهینه سامانه حمل ونقل عمومی هستند و محدودیت هایی در قالب الزامات توسعه سامانه حمل ونقل، عدم مغایرت اساسی با طرح های شهری فرادست و محدودیت های زیست محیطی به مدل افزوده شده است. به منظور حل مدل و تبدیل آن به یک مدل بهینه سازی تک هدفه از رویکرد نیل به آرمان استفاده شده است. مدل و رویکرد پیشنهادی در نمونه ای موردی در منطقه 22 تهران پیاده سازی و نتایج آن تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که برنامه ریزی همزمان کاربری و حمل ونقل می تواند به بهبود توام پوشش جمعیت، فعالیت و اختلاط کاربری در عین حفظ رقابت پذیری هزینه ای بیانجامد. گزینه انتخابی از مجموعه پاسخ های پارتویی مدل نشان دهنده بهبود 12. 2 و 20. 6 درصدی پوشش جمعیت و فعالیت و 10. 2 درصدی اختلاط کاربری نسبت به متوسط گزینه های خبرگان در عین افزایش تنها 2. 5 درصدی هزینه به نسبت متوسط هزینه پیاده سازی گزینه های خبرگان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 406 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    199-219
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    523
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

امروزه کاهش همزمان هزینه های مکان یابی و نیز هزینه های حمل و نقل در استقرار امکانات و تسهیلات شهری از اهمیت حساس و قابل توجهی برخوردار است. این موضوع زمانی حساسیت فوق العاده ای پیدا می کند که منطقه مورد بررسی در شرایط بحران قرار گرفته و عبور و مرور وسایل نقلیه و حمل و نقل های اجتناب ناپذیر در آن شرایط بسیار سخت و دشوار بوده و ممکن است خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. در این مقاله، یک مدل یکپارچه مکان یابی-مقاوم سازی معرفی شده که با درنظر گرفتن شرایط بحران و ازکارافتادگی تسهیلات، مکان های مناسب جهت استقرار بیمارستان های جدید را تعیین و به طور همزمان تعدادی از بیمارستان های موجود را جهت مقاوم سازی انتخاب می نماید. با توجه به بودجه در دست، تقاضای نقاط مختلف و پیش بینی های صورت گرفته در مورد شرایط بحران، تصمیمات مکان یابی بیمارستان های جدید و مقاوم سازی بیمارستان های موجود به صورت بهینه تعیین می شود. با توجه به اهمیت زمان در ارائه خدمات بیمارستانی اورژانسی، یکی از اهداف مدل، کمینه سازی بیشترین فاصله های تخصیص یافته است. هدف دیگر کمینه کردن تعداد تقاضاهایی است که در زمان بحران، به مکانی خارج از محدوده مورد نظر مانند شهرهای اطراف انتقال داده می شوند. با توجه به دوهدفه بودن مدل، روش محدودیت اپسیلون و نرم افزار GAMS 24. 1. 2 استفاده شده است. با توجه به امکان به کارگیری مدل در مسائل کاربردی و عملیاتی با ابعاد بزرگ و همچنین NP-Hard بودن مدل، الگوریتم فراابتکاری NSGA-II به کار گرفته شده و کارایی رویکرد پیشنهادی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    221-238
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    522
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

رانندگان درپایان زمان سبزهرفازحرکتی ودرشرایط تغییربه زما ن قرمزباتردیددرخصوص توقف یاادامه مسیرروبرومی شوندواین امکان وجودداردکه درزمان زردفازیاحتی ثانیه های ابتدایی زمان قرمزاقدام به عبورنمایندکه این امرمی تواندهمواره باریسک بالای برخورد درتقاطع همراه گردد. در این مطالعه پس از برداشت داده های واقعی ازچهار تقاطع چراغدار شهرقزوین، با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و نرم افزار چراغ های هوشمند مرکزی در دو زمان اوج و غیر اوج ترافیک و شرایط جوی بارانی و آفتابی و همچنین باتوجه به مفهوم عدم اطمینان تصمیم گیری رانندگان در توقف و عبور از چراغ زرد و چراغ قرمز(2 ثانیه ابتدایی) نسبت به تحلیل ریسک پذیری رانندگان از تقاطع در فاز زرد و قرمز بااستفاده از مدل لوجیت دوتایی و ترکیبی اقدام شد. نتایج مدل ها نشان داد که مدل لوجیت ترکیبی نسبت به مدل لوجیت باینری دقت بالاتری جهت پیش بینی رفتار رانندگان را دارد. همچنین نتایج بدست آمده از مدل ها حاکی از آن است که وجودعابرپیاده در سواره رو و فاصله خودرو از خط ایست در ابتدای فاز زرد و افزایش سرفاصله مکانی خودروهامهم ترین عوامل تاثیرگذار برتوقف رانندگان در فاز زردویاقرمزاست، همین طور افزایش سرعت خودرو و زمان انتظار راننده(مدت زمان قرمز رویکرد) مهمترین عوامل تاثیرگذار برعبور رانندگان در فاز زرد و یا قرمز هستند. یکی از نوآوری های این تحقیق بررسی تاثیر سلیقه رانندگان در عبور ویا توقف از چراغ بااستفاده از مدل لوجیت ترکیبی است. پارامتر تصادفی در این مدل فاصله از تقاطع در ابتدای چراغ زرد است. همچنین نتایج این مدل ناحیه تردید را تصریح می کند و همینطور می توان دریافت که فاصله بلاتکلیفی برای رانندگان دارای یک ضریب تصادفی متناسب با سلیقه فرد است و ضریب متغیر فاصله از چراغ زرد دارای یک توزیع نرمال است و بین رانندگان این ضریب تغییر می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    239-255
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    505
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

مقاله حاضر بر آن است تا با رویکردی تحلیلی-توصیفی و بکارگیری تکنیکهای مربوط به الگوهای خود رگرسیون برداری، به بررسی ارتباط سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل و اقتصاد کشور ایران در دوره زمانی 1338 تا 1395، بپردازد. بر این اساس و در راستای پاسخ به سئوالات تحقیق در دوره زمانی کوتاه مدت و بلند مدت از روش VAR و VECM، آزمون همجمعی و آزمون والد(جهت بررسی معنی داری ضرایب) استفاده و این نتایج حاصل شد که، رشد اقتصادی نسبت به نوسانات سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت، عکس العمل معنی دار نشان می دهد؛ همچنین، سرمایه گذاری در زیر ساختهای حمل و نقل، در بلند مدت و کوتاه مدت به نوسانات رشد اقتصادی تاثیر معنی دار نشان می دهد. بعبارتی؛ نتیجه کلی که از این بخش حاصل می شود این است که میان سرمایه گذاری در زیرساختهای حمل و نقل و رشد اقتصادی، ارتباط علی دو سویه برقرار است و بهبود در هرکدام به رشد دیگری منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    255-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    942
  • دانلود: 

    249
چکیده: 

در طی سال های گذشته، تحقیقات زیادی به جهت کاهش هزینه حمل و نقل با استفاده از مدل های متفاوت مساله مسیریابی وسیله نقلیه صورت گرفت. افزایش هزینه های توزیع کالا و تبعات ناشی از افزایش میزان آلایندگی ناشی از وسائل نقلیه، باعث شد استفاده از مدلهای مسیریابی وسائل نقلیه سبز، رواج بیشتری پیدا کند. . یکی از راهکارهای کاهش آلودگی، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی است. این وسایل دارای آلایندگی ناچیز هستند و نقش بسزایی در کاهش میزان گازهای آلاینده دارند. محدودیت اصلی در استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی حجم پایین انرژی باتری، زمان شارژ مجدد طولانی و محدود بودن جایگاه های سوختگیری آنها است. بنابراین باید محدودیت ایستگاه های شارژ این خودروها نیز در مسیریابی آنها در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، با توجه به محدود بودن میزان انرژی وسائل نقلیه الکتریکی، میزان مصرف سوخت این ناوگان به شدت وابسته به میزان بار آنها بوده و درنظر گرفتن میزان بار آنها در برنامه ریزی های انجام گرفته ضروری می باشد. در این تحقیق تلاش می شود تا با در نظر گرفتن میزان بار جا بجا شده بین گره های تقاضا که تاثیر مستقیمی بر روی مصرف انرژی الکتریکی این وسایل دارد و در نظرگرفتن محدود بودن ایستگاه های شارژ خودرو، به ارائه مدلی بپردازیم که هزینه های سوخت مصرف شده را تا حد امکان کاهش دهد. . برای حل این مسئله، دو الگوریتم مختلف، شامل یک الگوریتم ابتکاری دو مرحله ای و الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید ارائه شده است. نتایج محاسباتی نشان می دهد که الگوریتم ابتکاری دو مرحله ای می تواند جواب های با کیفیت مناسبی را در زمان محدودی ارائه داده و قابلیت فراوانی به منظور استفاده در حل مسائل واقعی در ابعاد بزرگ دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 249 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button