به منظور بازاریابی موثرتر گردشگری پایدار، پژوهش حاضر با هدف طبقه بندی عوامل موثر بر قصد سفر مسیولانه بر اساس نیازهای مازلو، و تفسیر و توضیح روابط علی–, معلولی بین عوامل انجام گرفته است. پژوهش در زمره پژوهش های کیفی و کاربردی قرار دارد. به منظور شناسایی عوامل و دستیابی به طبقه بندی مذکور از تکنیک تحلیل محتوا با بررسی پیشینه پژوهش و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان استفاده شد. پس از آن به منظور رسم الگوی تفسیری روابط علی-معلولی از تفکر سیستمی (به صورت کیفی و اعتبارسنجی با تایید خبرگان) بهره گرفته شد. بر اساس یافته های پژوهش 23 عامل در پنج طبقه نیازهای مازلو بدین شرح جایگذاری شد: نیازهای فیزیولوژیک (کیفیت ادراک شده، قیمت، عادات خرید و کنترل رفتاری ادراک شده)، ایمنی (حفاظت و اعتقادات راجع به سلامت سفر مسیولانه)، عشق/تعلق خاطر (نگرانی زیست محیطی، احساس مسیولیت، اثربخشی ادراک شده، آگاهی زیست محیطی، ارزش زیست محیطی، دلبستگی مکانی و وابستگی عاطفی به ساکنان)، احترام (هنجارهای اجتماعی، بیانگر هویت بودن، رضایتمندی، تبلیغات، محتوای شبکه های اجتماعی، نگرش به سفر مسیولانه، اعتقاد در مورد لوکس بودن سفر مسیولانه و تصویر سفر مسیولانه)، و خودشکوفایی (تعالی خویشتن و هنجارهای شخصی). الگوی مفهومی پیشنهادی نیز حاکی از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری عوامل و طبقات بر/از یکدیگر بود. لذا ضروری است بازاریابان پس از اولویت بندی نیازهای مسیولانه گروه هدف و انتخاب طبقه نیازها، با استفاده از تفکر سیستمی، مداخلات مورد نظر خود را برنامه ریزی نمایند.