هدف این مطالعه شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاری های عاطفی دانش آموزان از دیدگاه والدین دارای فرزندان با و بدون ناهنجاری های عاطفی بود. این مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. در همین راستا، 20 زوج (10 زوج دارای فرزندان با ناهنجاری و 10 زوج دارای فرزندان بدون ناهنجاری) به روش نمونه گیری تغییرات بیشینه انتخاب و از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته بررسی شدند. ناهنجاری های دانش آموزان در دامنه اختلالات عاطفی مانند افسردگی اساسی، افسردگی دیس تایمی، اختلال دوقطبی، فوبی و اضطراب فراگیر قرار داشت. اطلاعات با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. نتایج تحلیل محتوا به شناسایی 7 تم منتهی شد. این موضوع ها شامل "از هم گسیختگی خانوادگی"، " عدم تمایزیافتگی عاطفی والدین و فرزندان"، "نظام عاطفی مغشوش خانواده"، "در هم آمیختگی وظایف"، "کنترل شدید"، " یارگیری والدین برای حفظ موجودیت خود" و" استفاده ابزاری از فرزندان" بود. بر اساس نتایج به دست آمده، شیوه های پرورشی-رفتاری والدین می توانند زمینه ناهنجاری های عاطفی را در فرزندان فراهم کنند یا به تشدید آن کمک نمایند.