مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

904
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش استراتژی های فراشناختی(MCT) بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 453 | صفحه پایان 462

چکیده

 استراتژی های فراشناختی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی هستند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش استراتژی های فراشناختی بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی بود. پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی دانشکده بهداشت در سال تحصیلی 95-96 بودند که به دلیل مشکلات تحصیلی و مشروطی به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع داده شده بودند. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 40 دانشجو انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 دانشجو), و گواه (20 دانشجو) کاربندی شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه مشارکت در کلاس ریو (2013) و معدل دانشجویان به عنوان مولفه پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که میانگین کل نمرات دانشجویان گروه آزمایش در مشارکت در کلاس درس (80/128) در پس آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه گواه (40/80) بیشتر است. این تفاوت در تحلیل کوورایانس نیز معنادار شناخته شد (001/0 P=). همچنین در گروه آزمایش میانگین نمرات پس آزمون در پیشرفت تحصیلی (49/14) پس از آموزش استراتژی های فراشناختی به طور معناداری نسبت به میانگین پیش آزمون (90/13) به طور معناداری بیشتر است که این تفاوت در تحلیل کوواریانس نیز معنادار شناخته شد (001/0 P=). نتایج نشان می دهد که مداخله استراتژی فراشناختی باعث افزایش مشارکت در کلاس درس دانشجویان و پیشرفت تحصیلی در آنان می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم زاده، عزیزرضا، ثناگوی محرر، غلامرضا، جعفری، سالم، و قوام، علی. (1396). اثربخشی آموزش استراتژی های فراشناختی(MCT) بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 8(4 )، 453-462. SID. https://sid.ir/paper/228715/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم زاده عزیزرضا، ثناگوی محرر غلامرضا، جعفری سالم، قوام علی. اثربخشی آموزش استراتژی های فراشناختی(MCT) بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1396؛8(4 ):453-462. Available from: https://sid.ir/paper/228715/fa

    IEEE: کپی

    عزیزرضا قاسم زاده، غلامرضا ثناگوی محرر، سالم جعفری، و علی قوام، “اثربخشی آموزش استراتژی های فراشناختی(MCT) بر مشارکت در کلاس درس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 8، no. 4 ، pp. 453–462، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/228715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button