Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    143-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    700
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

نحوه تدریس مدرس و تهیه طرح درس در کیفیت آموزش دارای اهمیت است و از آنجایی که ایجاد انگیزه در اساتید برای تدوین طرح درس می تواند در ارتقای سطح کیفی آموزش پزشکی موثر باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد طرح درس بر اساس مدل تضمین آموزش انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی است که در سال 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. در این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و سوالات نگرشی مشتمل بر 14 سوال استفاده شد. در نهایت داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 توسط آزمون های T مستقل و ANOVA، در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره کل نگرش اعضای هیات علمی شرکت کننده در مطالعه 59/7± 9/33به دست آمد. یافته ها نشان داد که میانگین نمره نمره نگرش نسبت به طرح درس در میان دو گروه آموزشی بالینی و علوم پایه اختلاف معناداری داشت (01/0P=). همچنین میانگین نمره نگرش در میان افرادی که سابقه شرکت در کارگاه های طرح درس داشتند به طور معناداری بیشتر از افرادی بود که سابقه گذراندن کارگاه طرح درس نداشتند (04/0P=). نتایج حاکی از آن بود که اساتید دانشگاه از نظر نگرش نسبت به طرح درس در قالب اجزای مدل تضمین آموزش در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. بنابراین لزوم برنامه ریزی های دقیق و مستمر برای بهبود این مساله حائز اهمیت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 700

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    150-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1153
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

دانشجویان هر جامعه، نیروی انسانی و سازندگان فردای آن جامعه هستند. از این رو سلامت جسم و روان آنان از اهمیت زیادی برخوردار است و هوش هیجانی به عنوان عامل پیش بینی کننده سلامت روانی، اجتماعی، موفقیت تحصیلی و شغلی از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین مقایسه ای هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1393 انجام شد. مطالعه بصورت توصیفی_تحلیلی انجام شد. روش نمونه گیری بصورت تصادفی_سهمیه ای بود. در این مطالعه 126 دانشجوی پسر و 108 دانشجوی دختر شرکت کردند. ابزار گرد آوری داده ها فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی بار آن بود. جهت اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار محتوا و روش همسانی درونی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ هوش هیجانی کل 0. 93 گزارش گردید. در این پژوهش، میانگین هوش هیجانی کلی و نیز مولفه های آن در دختران بیشتر از پسران بود(P<0. 05). اکثریت دانشجویان(23/69%) میزان هوش هیجانی کلی در سطح خوب داشتند. در مجموع بررسی ارتباط بین عوامل هوش هیجانی با مشخصات فردی نشان داد که بین دو مولفه انعطاف پذیری و کنترل تکانش با سن در دختران و خود شکوفایی و استقلال با سطح تحصیلات در پسران رابطه معنی داری وجود دارد(05/0P<). با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد توجه به هوش هیجانی برای بهداشت روانی و موفقیت در دانشجویان و لزوم ارتقاء سایر مهارت های این هوش در دانشجویان(خصوصاً پسران) توجه لازم به عمل آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    159-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

این مطالعه نیمه تجربی یک سوکور با هدف تاثیر بکارگیری مدل همکارآموزش بالینی بر یادگیری شناختی و مهارت-های بالینی دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری آبادان در سال 1392 انجام شد. جامعه آماری کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 8 به تعداد 31 نفر بودند که به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله15 نفر و کنترل16 نفر تقسیم شدند. گروه کنترل به روش متداول توسط مربی دانشکده و گروه مداخله با روش همکارآموزش بالینی تحت نظر پرستار بالینی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی حیطه یادگیری شناختی بود که در اولین و آخرین روزکارآموزی توسط دانشجویان و چک لیست یادگیری مهارت های بالینی که در آخرین روزکارآموزی توسط مربیان تکمیل گردید. روایی به روش محتوایی با استفاده از نظر 7 نفر از مربیان هیات علمی و دو نفر از پرستاران بخش تالاسمی تعیین شد. پایایی پرسشنامه با روش test-retest و چک لیست با روشinter-reter به مقدار 98 درصد برآورد گردید. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش بالینی در حیطه یادگیری شناختی در هر دو گروه با استفاده از آزمون آماری تی تست زوجی معنادار نبود (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    166-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    521
  • دانلود: 

    475
چکیده: 

با توجه به اهمیت انگیزه بعنوان عامل مهم در یادگیری و کسب مهارت و نهایتاً موفقیت دانشجویان، این تحقیق بمنظور بررسی گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل به انتخاب رشته های پرتوپزشکی در سال 1393 صورت گرفت. در این مطالعه توصیفی-مقطعی کلیه دانشجویان جدیدالورود رشته های پرتوپزشکی شرکت داده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای پایا (α =0. 86) و محقق ساخته در خصوص مشخصات دموگرافیک، سوالاتی پیرامون انگیزه های فردی، محیطی و حرفه ای ورود به رشته های مذکور جمع آوری شد و داده ها با استفاده از تست های آماری t-test و chi-square با سطح معناداری0. 05 p< مورد آنالیز قرار گرفت. مهم ترین علل گرایش دانشجویان، اشتیاق کمک به مردم(6/42٪ )، کسب جایگاه اجتماعی(3/44٪ ) و علاقمندی به کار در بخش درمانی(9/54٪ ) بود، درحالی که کم ترین تاثیر در اشتیاق ورود به دانشگاه(3/3٪ )، اجبار توسط والدین(3/3٪ ) و وجود رشته مذکور در شهر محل زندگی(6/6٪ ) مشاهده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل محیطی تاثیر نسبتاً کم و عوامل حرفه ای، تاثیری بیشتر از سایر عوامل بر ایجاد انگیزه در بین دانشجویان داشته است. مقایسه نمرات این دو حیطه میان دانشجویان پسر و دختر اختلاف معنادرای داشته است. (p= 0. 001)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 475 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    174-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1094
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد؛ دکتری) دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از نحوه ی هدایت و راهنمایی پایان نامه توسط اساتید راهنما و مشاور در سال 1394-1393 صورت گرفت. این مطالعه به صورت توصیفی انجام گردید. ابتدا اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه توسط11 نفر از اعضا هیات علمی ارزیابی شد. CVR برای کلیه ی سوالات پرسشنامه بیشتر از 59/0 بود که تایید کننده ی روایی محتوایی پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامه ازطریق محاسبه ضریب α کرونباخ صورت گرفت که ضریب 97/0 به دست آمد. در مجموع 382 نفر پرسشنامه ی پژوهش را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از استادان راهنما، مشاور خود درسطح بالا بود و به ترتیب 8/86 درصد و 9/84 درصد رضایت داشتند. بین متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان رضایت آنان از استاد راهنما، مشاور ارتباط معنی داری وجود نداشت(05/0p>). همچنین بین متغیرهای سن، نوع مطالعه و وضعیت پایان نامه با میزان رضایت آنان از اساتید راهنما، مشاور ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0p<). یافته ها بیانگر این بود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران رضایت مطلوبی از نحوه ی هدایت پایان نامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور داشتند. پیشنهاد می شود به توانمندسازی دانشجویان دراجرای پایان نامه توجه بیشتری گردد و مطالعات بیشتری در سطح دانشگاه صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    184-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

اطلاعات و دانش یکی از ارزشمندترین دارائی های یک سازمان است و به عنوان منبعی برای بقای سازمان ها ضرورت دارد. امروزه برای اینکه سازمان ها بتوانند در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. از این رو برای استفاده صحیح از این منبع پرمایه موضوع مدیریت دانش در دستور کار سازمان های پیشرو قرار گرفته است. این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی با هدف بررسی تاثیر مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مهر تا آبان 1394 انجام شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 377 نفر تخمین زده شد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0. 61± 3. 39و 0. 76 ± 3. 14 بود. همبستگی مستقیم متوسط بین مولفه های مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد(p-value≤ 0. 001، r=0. 436). در بین مولفه های مورد بررسی بیشترین همبستگی مثبت مربوط به مولفه ذخیره و نگهداری دانش است p-value≤ 0. 001، r=0. 472)). لذا ضروری است تا مدیران سازمان های درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود به ارتقاء و به روز نمودن دانش کارکنان و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    192-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    766
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

تحولات سریع در عرصه ی علم و دانش به گونه ای است که برنامه ریزان آموزشی باید به صورت پویا در تعامل با محیط قرار داشته باشند و برای پیشبرد اهداف آموزشی، تدوین برنامه ی راهبردی را در دستور کار خود قرار دهند. این مطالعه به منظور ارزیابی عوامل درونی و برونی اثرگذار بر تدوین راهبردها و طراحی برنامه ی راهبردی(1394-1398) دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی با استفاده از تکنیک SWOT نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای دانشکده بهداشت شناسایی و براساس آن ها راهبردهایی تدوین گردید. با توجه به یافته های این پژوهش، بیانیه رسالت، دورنما، ارزش ها و 10 راهبرد اصلی شناسایی شد. مهم ترین راهبردهایی که در اولویت اجرا قرار گرفتند عبارتند از: تامین کادر تخصصی مورد نیاز، تجهیز آزمایشگاه های دانشکده، توسعه ی تحصیلات تکمیلی، تقویت ارتباط با سازمان های خارج از دانشگاه. براساس نتایج حاصل شده از این پژوهش ضرورت دارد دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، راهبردهای های فوق را در دستور کار خود قرار داده و برای هر کدام از آنها برنامه ی اجرایی طراحی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    198-205
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1129
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

انتظارات افراد از شغل یکی از فاکتور های اصلی تعیین کننده ی ارتباط بین افراد و سازمان است. ایجاد انگیزه در کار، پاسخ دهی به نیازهای افراد از شغل و همچنین تامین مسیرهای شغلی مطلوب، نیازمند بررسی سطوح نیاز و شناسایی انتظارات افراد از شغل است. لذا شناسایی نیازها و انتظارات دانشجویان هر حرفه از شغل ضروری بنظر می رسد. برای کسب این مهم و با توجه به مطالعات اندک در این زمینه خصوصاً در ایران، در این پژوهش سعی گردید که سطوح نیاز و انتظارات دانشجویان کاردرمانی از شغل مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی در سال 1393 انجام گرفته است. جامعه ی آماری شامل دانشجویان کاردرمانی دانشگاه های شهر تهران می باشد. برای بررسی انتظارات و سطوح نیاز دانشجویان کاردرمانی، از پرسشنامه ی نیازها طراحی شده توسط گوردن و پرسشنامه ی انتظار از شغل طراحی شده توسط لازیر استفاده گردید. دادهها با استفاده از برنامهی SPSS ورژن 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه 107 نفر شرکت نمودند. بالاترین میانگین امتیاز در پرسشنامه نیاز گوردن، مربوط به نیاز به امنیت(72/0 ± 61/4) و کمترین امتیاز مربوط به نیاز اجتماعی(62/0 ± 08/4) می باشد. در پرسشنامه ی لازیر، میانگین امتیازات عوامل بهداشتی 20/2 ± 76/27 و عوامل انگیزشی 68/2 ± 14/26 بدست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که از نظر دانشجویان، عوامل بهداشتی نسبت به عوامل انگیزشی در اولویت است. ترتیب اهمیت ابعاد نیاز از دید آنان شامل نیاز امنیت(بیشترین)، نیاز احترام، نیاز استقلال، نیاز خودشکوفایی و نیاز اجتماعی(کمترین) می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شمخی مینا | ساکی نانسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    206-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1749
  • دانلود: 

    1069
چکیده: 

مساله ی اخلاق جایگاه ویژه ای در آموزش دارد که متناسب با هر مجموعه ی سازمانی بر اساس فاکتورهای اخلاقی خاصی تعریف شده است. آموزش عالی نیز یکی از مجموعه های بزرگ سازمانی است که نیازمند توجه به همین فاکتورهای اخلاقی تعریف شده در حوزه ی تعلیم و تربیت است که بر اساس آموزه های دینی بنا شده باشند. از این رو، اخلاق به عنوان نظام کاربردی همواره به دنبال راه کارهای جدید برای رفع مشکلات اخلاقی و ایجاد رابطه ی سالم و انسانی بوده است. این نوشتار به شیوه ی کتابخانه ای به تبیین جایگاه اخلاق و استانداردهای اخلاقی در دو نقش آموزشی-پژوهشی و تربیتی می پردازد که نتایج متقنی دربرداشته است و مویدی محکم بر اهمیت این رابطه در آموزه های دینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1069 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    208-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1606
  • دانلود: 

    982
چکیده: 

دانشجویان در طی تحصیل با استرس های گوناگون روبرو هستند بخصوص دانشجویانی که دور از خانواده به تحصیل مشغولند. در برخی موارد منبع ذاتی که ممکن است به آنها کمک کند معنویت است. هدف از این پژوهش یافتن تاثیر معنویت و تقویت هوش معنوی فرد در کاهش اضطراب های موجود و نیز کیفیت زندگی بالاتر می باشد. در این پژوهش که از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران بودند که بصورت سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش شامل سه پرسشنامه بود که پرسشنامه اول خودسنجی هوش معنوی کینگ که 24 گویه بوده، پرسشنامه دوم اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر که 40 گویه بوده و پرسشنامه سوم کیفیت زندگی SF-36 که 36 گویه طراحی شده می باشد. اعتبار پرسشنامه هوش معنوی از طریق آلفای کرونباخ برابر 92/0 ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش معنوی با اضطراب آشکار (001/0p< و312/0-r= )، با اضطراب پنهان (001/0p< و254/0-r= ) و با کیفیت زندگی دانشجویان (001/0p< و234/0r= ) همبستگی دارد. همچنین بین مولفه های هوش معنوی شامل تفکر انتقادی وجودی (001/0p< و223/0r=)، تولید معنای شخصی (001/0p< و269/0r=)، بسط حالت هوشیاری (001/0p< و168/0r=) و آگاهی متعالی(001/0p< و208/0r= ) با کیفیت زندگی همبستگی وجود دارد. هوش معنوی با اضطراب ( پنهان و آشکار ) و همچنین با کیفیت زندگی دانشجویان همبستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1606

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 982 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    217-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1137
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

آموزش بالینی فرآیندی پویاست که درطی آن دانشجویان، با حضور بر بالین بیمار به تدریج، تجربیاتی کسب می کنند و در تعامل با استاد و بیمار، مفاهیم آموخته شده را در عمل بکار می گیرند. دانشجویان به عنوان گروه هدف اصلی در آموزش بالینی، یکی از بهترین گزینه ها برای ارزشیابی این فرآیند و برنامه ریزی های آتی جهت بهبود آن هستند، لذا هدف از این مطالعه ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی اهواز بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن دانشجویان سال ششم بود. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه و شیوه گردآوری آن، به صورت میدانی بود. داده های حاصل از پرسشنامه با بکارگیری آمار توصیفی و تست کروسکال والیس با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 تجزیه و تحلیل شد. در این بررسی30 نفردانشجو (17 مرد و 13 زن) با میانگین سنی 442/0± 30/26 سال شرکت داشتند. ارزشیابی اساتید در بخش های مختلف تقریباً در حد قابل قبول و متوسط قرار داشت اما برنامه های آموزشی و امکانات آموزشی ضعیف ارزیابی شدند. از نظر دانشجویان بخش های بیماری های دهان و اطفال دارای بهترین عملکرد و بخش های پروتز ثابت و جراحی دارای ضعیف ترین عملکرد بودند. بطور کلی برنامه های آموزشی دانشکده نی ز به بازبینی مجدد دارد و امکانات آموزشی باید افزایش یابند تا به حد مطلوب برسند. اساتید نیز نیاز به بازآموزی مجدد داشته، تا به سطح خوب برسند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    226-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1418
  • دانلود: 

    1125
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرسختی روانشناختی، جرأت ورزی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 270 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی(94-93)، با روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به ﭘ ﺮ ﺳ ﺸ ﻨ ﺎ ﻣ ﻪ ﺳ ﺮ ﺳ ﺨ ﺘ ﯽ روانشناختی اﻫ ﻮ از و پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل و ریچی پاسخ دهند و معدل ترم گذشته تحصیلی خود را نیز یادداشت نمایند. تجزیه و تحلیل آماری در این تحقیق به روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نتایج نشان داد که اثرات سرسختی روانشناختی بر روی پیشرفت تحصیلی به صورت مستقیم 243/. و اثرات سرسختی روانشناختی به صورت غیر مستقیم و به واسطه جرأت ورزی بر روی پیشرفت تحصیلی 069/. بود. خصوصیات افراد با ویژگی های سرسختی روانشناختی (تعهد، مبارزه جویی وکنترل) با میزان جرأت ورزی شان همپوشی دارد، همچنین حضور ویژگی سرسختی روانشناختی در دانشجویان، فرآیند یادگیری را تسریع می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    234-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    670
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

در نتیجه عدم اطلاع کافی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت در موارد خاص اورژانسی، ممکن است حقوق بیمار نادیده گرفته شود یا کادر پزشکی درمانگر در مداخلات انجام داده شده متهم به سهل انگاری حرفه ای شوند. تحقیق حاضر با هدف بررسی ضرورت آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی به روش تحقیق کمی (Quantitative Method) با رویکردکیفی با استفاده از پرسشنامه خود ساخته انجام شد. نمونه گیری از شهریور 1395تا اردیبهشت 1396 انجام شد. 22 پاسخ ناقص حذف و 186 پاسخ کامل مورد آنالیز واقع شد. نتایج آزمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده بترتیب 5. 895 ( 0. 049 p<) و 6. 032 ( 0. 019 p<) ثبت شد. نتایج ازمون chi square پیرسون در سه گروه پاسخ دانشجویان دختر و پسر نسبت ضرورت اخذ رضایت در موارد اورژانس و غیر آورژانس بترتیب 537/15 (02/0 p<) و 775/15 ( 014/0 p<) ثبت شد. 68/59 درصد کل دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه هیچگونه آگاهی نسبت به اهلیت و شخصیت رضایت دهنده نداشته اند(p<0. 05). بطور معنی داری غالب دانشجویان دختر و پسر (بیش از 80%) اخذ رضایت نامه در موارد اورژانس را غیرضروری دانستند(p<0. 05). پاسخ های منفی در هر دو گروه از ضریب همبستگی بسیار قوی برخوردارست ( 173/0 و p =0. 018 ) نتایج حاکی از آگاهی بسیار کم و معنی دار دانشجویان پزشکی از اهلیت رضایت دهنده و ضرورت اخذ رضایت نامه در موارد خاص اورژانسی بوده(p<0. 05) و تعریف واحد آموزش اخذ رضایت آگاهانه از منظر حقوقی برای دانشجویان پزشکی و همچنین پرستاری ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button