Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1208
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، دارای علائم ناخوشایند و غیرقابل پیش بینی و همراه با افزایش سطح ناتوانی جسمی است. بنابراین نیاز به برنامه های ارتقای سلامت می باشد. گروه های همتا از جمله گروه هایی هستند که در ارتقای سلامتی نقش دارند و پژوهش حاضر تاثیر گروه همتایان در ارتقای سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس را بررسی می کند.روش بررسی: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه تجربی قبل و بعد می باشد که در محل انجمن ام اس شهر تهران در سال 89 انجام شد. این پژوهش بر روی 33 بیمار مبتلا به ام اس، در سه گروه حمایتی همتا (10 نفر در گروه مردان، 11 نفر در گروه زنان و 12 نفر در گروه مختلط زن و مرد) به مدت 8 جلسه به صورت هفتگی 2 ساعت انجام شده است. ابزار پژوهش بخش سلامت جسمی «سیاهه کیفیت زندگی در بیماری ام اس» با 78 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 0.93 بود که در چهار مرحله قبل از مداخله، یک هفته بعد، پایان مداخله و یک ماه بعد از تشکیل گروه توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید.یافته ها: نتایج نشان داد شرکت در گروه همتایان، سبب ارتقای وضعیت سلامت جسمی در زمان پایان مداخله شده (P£0.001) و در هر سه گروه همتای بیماران مبتلا به ام اس، اختلاف وضعیت سلامت جسمی در زمان های مختلف، قبل از تشکیل گروه تا یک ماه بعد از پایان آن به لحاظ آماری معنی دار بود (P£0.001). این اختلاف به صورت افزایش میانگین نمرات سلامت جسمی از زمان شروع مداخله تا پایان مداخله و سپس کاهش آن تا یک ماه بعد از پایان مداخله است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد گروه همتایان می تواند سبب ارتقای سطح سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس گردد. بنابراین می توان با بهره بردن از گروه همتایان، سطح کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به ام اس در جامعه را ارتقا داد که در نهایت ارتقای کیفیت زندگی بیماران را به دنبال دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1250
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

زمینه و هدف: افت فشار خون و کرامپ های عضلانی از عوارض شایع همودیالیز است. یکی از روش هایی که به تازگی برای پیشگیری از این عوارض مطرح شده، ترکیب پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون بر برخی از عوارض شایع حین همودیالیز بود.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 22 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان، در سال 1390 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. برای هر گروه، دو پروتکل درمانی همودیالیز به روش متقاطع به اجرا در آمد. در پروتکل مداخله، سدیم مایع دیالیز خطی و اولترافیلتراسیون نیز خطی و در پروتکل روتین، سدیم ثابت و اولترافیلتراسیون نیز ثابت در نظر گرفته شده بود. به ازای هر پروتکل، 6 جلسه همودیالیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و محاسبه خطر نسبی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری برای تمامی آزمون ها 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین سنی بیماران 54.73±11.21 سال و 59.1 درصد زن بودند. میزان بروز افت فشار خون و کرامپ عضلانی در پروتکل مداخله در مقایسه با روش روتین به طور معنی داری کاهش یافت (p<0.05)، ولی میزان بروز سردرد و استفراغ در پروتکل مداخله در مقایسه با روش روتین تفاوت معنی داری نداشت.نتیجه گیری: از آنجا که استفاده از پروفایل های سدیم و اولترافیلتراسیون روشی ساده و بدون هزینه است و میزان بروز عوارض حین دیالیز را کاهش می دهد، لذا به منظور کاهش بروز این عوارض، استفاده همزمان از پروفایل سدیم و اولترافیلتراسیون را نسبت به روش روتین توصیه می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    20-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5609
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

زمینه و هدف: آنژیوگرافی قلبی، یک روش تشخیصی و تصمیم گیری درمانی بیماری قلبی می باشد که به صورت شایع در ایران انجام می گیرد. بیماران به علت استراحت مطلق داشتن در تخت بعد از آنژیوگرافی، از کمر درد شکایت دارند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط بر شدت کمر درد بیماران بعد از آنژیوگرافی قلبی در بیمارستان دکتر گنجویان دزفول در سال 1390 صورت گرفت.روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی، تعداد 140 بیماری که کاندیدای آنژیوگرافی قلبی بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از چک لیست، مشخصات دموگرافیک شامل سن، جنس، شاخص توده بدنی، سیگاری بودن، سابقه فشار خون، دیابتی بودن و مدت زمان آنژیوگرافی به عنوان متغیرهای بالقوه بر شدت کمر درد ثبت گردید و سپس در ساعات اول، دوم، چهارم و ششم بعد از آنژیوگرافی با استفاده از مقیاس عددی درد میزان شدت کمر درد بیماران اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تست های آماری من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از مجموع 140 بیمار، 67 نفر مرد، 64 نفر زن و 12 درصد سیگاری بودند. میانگین سنی نمونه ها 55.7±7.7 سال و میانگین توده بدنی 27.6±3.07 بود. هیچ کدام از نمونه ها سابقه کمر درد و آنژیوگرافی قبلی نداشتند . شدت کمر درد در ساعات اول، دوم، چهارم و ششم با سن، شاخص توده بدنی و مدت زمان آنژیوگرافی ارتباط سنجش شد و در هیچ کدام از ساعات مورد بررسی، تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت، ولی بین جنس با میزان کمر درد پس از آنژیوگرافی در ساعت اول (p=0.014) و در ساعت ششم (p=0.030) اختلاف معنی دار بود، ولی در ساعات دوم، چهارم و ششم این اختلاف معنی دار نبود. بین مصرف سیگار و سابقه دیابت و فشار خون با کمر درد نیز اختلاف معنی دار وجود نداشت.نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که پرستاران با آگاهی از عوامل مرتبط بر شدت کمر درد پس از آنژیوگرافی می توانند در کاهش درد و ارتقای راحتی بیماران کوشا باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1545
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

زمینه و هدف: پارکینسون نوعی اختلال نورودژنراتیو شایع مزمن با سیر پیش رونده است. برای دسترسی بهتر و آسان تر در مراقبت این بیماران به پرستار متخصص نیاز می باشد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران، پیرامون مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون بود.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 102 پرستار دانشگاه های علوم پزشکی کرمان در سال 1388، در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خودساخته بود. پس از انجام آزمون اولیه برنامه های آموزشی به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی اجرا گردید. 3 هفته بعد، آزمون نهایی به عمل آمد. اطلاعات با نرم افزار SPSS-15 و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: مقایسه قبل و بعد از آموزش نسبت به ماهیت بیماری و نقش های گروه مورد بین آگاهی کلی با میانگین (7.51±3.17) و نگرش کلی با میانگین (8.35±5.22) اختلاف معنی دار آماری نشان داد (P<0.000). بین میانگین آگاهی و نگرش نوبت اول و دوم گروه شاهد اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مقایسه کلی تاثیر آموزش گروه مورد و نتایج نوبت اول و دوم گروه شاهد، اختلاف معنی دار آماری را نشان داد (P<0.000).نتیجه گیری: آموزش بر آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش نسبت به ماهیت بیماری پارکینسون و نقش های آموزشی، مراقبتی و حمایتی تاثیر داشته است، بنابراین وجود مداخلات آموزشی مربوط به نقش های پرستاری در مراقبت از بیماران پارکینسون ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    36-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1533
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

زمینه و هدف: مفاهیم بر اساس فلسفه ها و عقاید حاکم بر هر جامعه دارای تعاریف متفاوتی می گردند. بنابراین لزوم تعریف مفاهیم عمده پرستاری بر اساس مبانی فلسفی و عقیدتی جامعه ی ایران، یعنی اسلام وجود دارد. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف تعریف مفهوم انسان بر اساس متون اسلامی و مقایسه این تعریف با نظریه های مراقبتی پرستاری انجام پذیرفت.روش بررسی: در این مقاله از روش اقتباس مفهوم واکر و اوانت در نظریه پردازی استفاده شد. در این شیوه با مطالعه نظریه های موجود در مورد مفهوم مورد نظر، پژوهشگران بهترین نظریه ها را با توجه به حیطه حرفه ای خود انتخاب کرده و سپس نظریه ها را با توجه به مقتضیات حرفه ای خود باز تعریف نمودند که مفهوم انسان از نظریه های آیت اله جوادی آملی، مصباح یزدی و محمد تقی جعفری استخراج شد.یافته ها: انسان متشکل از روح و جسم است که بر مبنای فطرت الهی آفریده شده است. حرکت بر اساس فطرت با کمک عقل، اختیار و ایمان انجام می پذیرد تا به نهایت سلامت روح که قلب سلیم است دست یابد. انسان برای رسیدن به قلب سلیم باید ساحات وجودی اش که شامل نباتی، حیوانی و عقلانی است را طی کند. بنابراین وظیفه پرستار، کمک به مددجویان برای دستیابی به فطرت واقعی وجودی خود بر اساس ساحات انسانی است.نتیجه گیری: بر اساس تعریف موجود به نوعی به برتری روح بر جسم معتقد هستیم. بنابراین در این دیدگاه بر خلاف نظریه های موجود، برتری توجهات پرستاری به مسائل روحی است. همچنین بر خلاف تعاریف نظریه پردازان مراقبتی آنچه هدایتگر طراحی برنامه های پرستاری است، فطرت انسان است نه نیاز ها و تجربیات فرد. بنابراین در این دیدگاه وظیفه پرستار کمک به انسان است بر اساس فطرت الهی، برای رسیدن به نهایت سلامت که همان قلب سلیم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1389
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری های مزمن نرولوژیک به علت ناتوانی های همراه و هزینه های بالای خدمات پزشکی، برای بیمار و خانواده یک بحران محسوب می گردد و استرس ناشی از این مشکلات می تواند سلامت مراقبین را به خطر بیاندازد. هدف ازاین مطالعه، تعیین وضعیت سلامت عمومی روان مراقبین بیماران نرولوژیک در منزل و رابطه آن با برخی عوامل می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1388 انجام شد، 200 نفر از مراقبین بیماران نورولوژیک مزمن به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (28-GHQ) بود که توسط مراقبین تکمیل می شد. داده ها در محیط نرم افزار آماری 16- SPSS با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و کای اسکوئر تحلیل شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن مراقبین 31.78±9.94 بود و 59.5 درصد از نمونه ها مردان بودند. 72.5 درصد از مراقبین دچار اختلال در سلامت عمومی بودند (نمره بیش از 23 بر اساس نقطه برش GHQ-28). سلامت عمومی مراقبین مرد و زن از نظر آماری اختلاف معنی دار داشت (P<0.05). در بین خرده مقیاس های پرسشنامه سلامت عمومی، زنان در مقایسه با مردان نمره افسردگی بالاتری داشتند و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(P<0.05). میزان وابستگی مراقبتی بیمار و وضعیت درآمدی خانواده با سلامت عمومی مراقبین ارتباط معنی دار داشت (P<0.05). بین متغیرهای دموگرافیک از قبیل تاهل، تحصیلات، سابقه بیماری و سلامت عمومی ارتباط معنی داری یافت نشد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، درصد قابل توجهی از مراقبین بیماران نورولوژیک دچار اختلال در وضعیت سلامت عمومی هستند و به همین دلیل وجود منابع حمایتی و آموزش مهارت های مقابله موثر می تواند در ارتقای سلامت این افراد موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    868
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی اساتید به عنوان یکی از استراتژی های مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه دانشگاههاست. این مطالعه با هدف تعیین ملاک های سنجش عملکرد اساتید در دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1387 بر روی 330 دانشجوی رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که از طریق تصادفی (طبقه ای) نمونه گیری شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر 63 سوال بسته، در حیطه های عوامل حرفه ای، علمی و فردی بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS و از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.یافته ها: نمونه ها 73.3 درصد (242نفر) دختر و 26.7 درصد پسر بودند. ویژگی های حرفه ای اساتید با میانگین 4.22±0.42، مهم ترین عامل در ارزشیابی بود و ویژگی های علمی و فردی آنان به ترتیب با میانگین 4.14±0.55 و 3.86±0.52 در اولویت بعدی قرار داشتند. در بخش ویژگی های حرفه ای «توانایی اساتید در تفهیم درس» با میانگین 4.64±0.96، در بخش ویژگی های علمی « توان علمی و دانش اساتید» با میانگین 4.65±0.57 و در بخش ویژگی های فردی«صبر و حوصله و اخلاق خوب اساتید» با میانگین 4.61±0.68 بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند. 62.4 درصد معتقد بودند که در بیان نظراتشان صداقت دارند و 59.4 درصد نیز ارزیابی شان را قابل اعتماد دانستند.نتیجه گیری: علی رغم مهم بودن ویژگی های علمی اساتید، توانایی وی در تفهیم درس و بیان شیوا از اهمیت بالایی در نزد دانشجویان برخوردار است. می توان از نظرات دانشجویان به عنوان یک بخش مهم از ارزشیابی اساتید استفاده کرد و همراه با آن نواقص و کاستی های موجود را شناسایی و مرتفع کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1275
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

زمینه و هدف: با پیشرفت جوامع بشری، نیاز به انواع و حجم خدمات بهداشتی در حال افزایش است. در حالی که منابع ملی اختصاص یافته به بخش بهداشت و درمان محدود است، هنر مدیران در آگاهی از کارآیی این منابع و چگونگی استفاده بهینه از آن هاست. لذا تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان بار کاری و کارآیی پرستاران طراحی و اجرا شد.روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در بیمارستان پنجم آذر گرگان به مدت یک ماه اجرا و به روش سرشماری بر روی کلیه فعالیت های پرستاری انجام شده توسط 10 پرستار شاغل بر روی 94 بیمار انجام شد. برای انجام مطالعه از چک لیستی که توسط پژوهشگران ساخته و اعتباریابی شد استفاده گردید، سپس چک لیست توسط پرستاران کلیه شیفت ها تکمیل گردید. همزمان حضورکارکنان با کارت تایمکس تعیین و کارآیی آنان محاسبه و با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل صورت گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که 20.3 درصد از کل زمان حضور کارکنان صرف انجام کارهای نوشتاری می شود، در حالی که تنها 0.49 درصد از زمان صرف آموزش به بیمار می شد. در مجموع 46.46 درصد از زمان صرف مراقبت مستقیم و 53.54 درصد صرف مراقبت غیر مستقیم پرستاری می شد. در مجموع کارآیی کارکنان 62 درصد بوده که بیشترین آن (66.6 درصد) مربوط به شیفت صبح و کمترین آن با (58.33 درصد) مربوط به شیفت شب بوده است و علی رغم وجود تفاوت در میزان کارآیی درشیفت های مختلف، آزمون آماری بین آن ها اختلاف معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: علی رغم وجود کارآیی بالای 50 درصد پرستاران در شیفت های مختلف، لزوم توجه به اجرای برنامه های آموزشی درباره مدیریت زمان، مدیریت منابع انسانی و پرستاری الکترونیک برای افزایش کارآیی پرستاران در کنار توجه به کیفیت خدمات ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    74-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1360
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه و هدف: الگوی بین نظریه ای، یکی از الگوهایی است که برای تبیین فعالیت فیزیکی منظم به کار می رود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت فعالیت فیزیکی منظم بر اساس سازه های الگوی بین نظریه ای در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 295 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های مراحل تغییر مارکوس و همکاران و پرسشنامه تعادل تصمیم گیری نیگ و همکاران بود. روایی ابزارهای فوق از طریق اعتبار محتوا و روایی صوری و پایایی آن ها از طریق آزمون مجدد مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کای- اسکوئر، رگرسیون لوجستیک و آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی توکی انجام گرفت.یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار افراد مورد بررسی 21.89±3.05 سال بود. 89.5 درصد مجرد و 67.5 درصد زن بودند. 60.3 درصد در مرحله پیش تفکر، 8.8 درصد در مرحله تفکر، 11.9 درصد در مرحله آمادگی، 9.5 درصد در مرحله عمل و 9.5 درصد دیگر در مرحله نگهداری بودند. بین مراحل تغییر با فواید درک شده و موانع درک شده ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05). متغیرهای جنسیت پسر و سازه موانع درک شده، بیشترین اثر پیشگویی کنندگی به منظور انجام فعالیت منظم فیزیکی را داشتند (P<0.05).نتیجه گیری: اکثر دانشجویان مورد بررسی، زندگی بدون تحرکی دارند. مداخلات برنامه ریزی شده در جهت حرکت آن ها به مرحله نگهداری محسوس است. افزایش منافع درک شده و کاهش موانع درک شده می تواند سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    82-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    15716
  • دانلود: 

    2895
چکیده: 

زمینه و هدف: سوء مصرف مواد مخدر، یک مشکل فراگیر جهانی است که منبع نگرانی بسیاری از جوامع بشری شده است. شیوع این پدیده با سرعت در جهان و کشورمان در حال افزایش است و دگرگونی های سریع و وسیع در نوع و الگوی های سوء مصرف مواد مخدر، بررسی های همه جانبه برای شناخت دقیق این پدیده را ضروری می سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسی سوء مصرف مواد و ارتباط روش مصرف مواد مخدر با عوامل سنی معتادان به مواد مخدر طراحی و اجرا گردیده است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی (1387)، تعداد 120 نفر از مراجعه کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد مرکز آموزشی- درمانی پنجم آذر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه توام با مصاحبه بود. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آنالیز واریانس و تعقیبی LSD صورت پذیرفت. سطح معنی داری برای آزمون ها در این مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه ها 34.2±10.96 و دامنه سنی شرکت کنندگان 16 تا 66 سال بود. 107 نفر (89.2 درصد) از شرکت کنندگان مرد و 78 نفر (65 درصد) متاهل بودند. شروع سوء مصرف 87 نفر (72.5 درصد) از افراد با تریاک و معمول ترین ماده مصرفی قبل از اقدام به ترک، تریاک (64.2 درصد) بود. کسب لذت (38.3 درصد)، رفع مشکلات روانی (23.3 درصد) و کنجکاوی (14.2 درصد) از علل عمده اولین مصرف و 60 نفر (50 درصد) مصرف اولین ماده را در منزل گزارش نمودند. بین سن معتادان و روش سوء استفاده مواد ارتباط معنی داری (P£0.025) مشاهده شد.نتیجه گیری: با توجه به تغییر الگوی های سوءمصرف و ویژگی های معتادان به مواد مخدر، بایستی بررسی های دوره ای برای شناخت این عوامل انجام شود تا برنامه های پیشگیری مبتنی بر شواهد دقیق باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2895 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسام مسلم | ثناگو اکرم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    90-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2291
  • دانلود: 

    1530
چکیده: 

زمینه و هدف: افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کلیه کشورها مشاهده شده و تبعات روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را برای دانشجویان به همراه دارد. این مطالعه با هدف تعیین رضایت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال های 89-1387 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، در دانشجویان ورودی 89-1387 دانشگاه علوم پزشکی گلستان ازطریق سرشماری 1393 پرونده مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، 80 نفر از دانشجویان که معیارهای افت تحصیلی در این مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه برگرفته شده از مطالعه مشابه که روایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0.87) تایید شده بود، با مشخصات دموگرافیک، تحصیلی و رضایت از تحصیل جمع آوری گردید. تحلیل های آماری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو صورت گرفت.یافته ها: محدوده سنی دانشجویان 39-19 سال بود. بیشترین فراوانی افت تحصیلی به ترتیب در دانشجویان پزشکی با 45.3 درصد و پرستاری 17.3 درصد و بهداشت محیط با 10.7 درصد بود. از نظر رضایت 20 درصد رضایت خوب، 8 درصد متوسط و 72 درصد دانشجویان رضایت آموزشی ضعیف داشتند. بین میزان رضایت آموزشی دانشجویان با متغیر شغل پدر (P£0.019) و میزان حمایت خانواده (P£0.010) و تعامل با مشاوره و استاد مشاور (P£0.010) ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.نتیجه گیری: داد ه های این مطالعه نشان داد که متغیرهای رشته، شغل پدر، حمایت خانواده، تعامل با استاد مشاور و داشتن رضایت تحصیلی از عواملی هستند که بر افت تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بوده است. به نظر می رسد که در بهبود وضعیت آموزشی دانشجویان، حمایت های خانوادگی به همراه تعاملات مناسب استاد و دانشجو، در کنار امکانات، تسهیلات و فرصت های آموزشی دانشگاه بتوانند باعث پیشرفت یادگیری و رضایت از تحصیلی در دانشجویان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آقاجانی محمدجواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    97-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1850
  • دانلود: 

    946
چکیده: 

زمینه و هدف: فرسودگی شغلی یکی از عوامل موثر در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمانی و روانی پرستاران است. با توجه به اهمیت نقش پرستاران در سیستم بهداشتی- درمانی، این مطالعه با هدف مقایسه میزان فرسودگی شغلی در بخش های مختلف پرستاری بیمارستان شهید انصاری رودسر انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در 7 بخش پرستاری بود (داخلی زنان، سی سی یو، اطفال، داخلی مردان، مامایی، اتاق عمل و اورژانس) که با کمک جدول مورگان، 100 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار 18- spss تجزیه تحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه پرستاران از نظر میزان فرسودگی شغلی در سه بعد خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کفایت شخصی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پرستاران بخش اورژانس دچار فرسودگی شغلی بیشتری در ابعاد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت (P£0.001) شده و در مقابل از کفایت شخصی بیشتری برخوردار هستند (P£0.001).نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای فرسودگی شغلی پرستاران بخش اورژانس نسبت به سایر بخش ها، پیشنهاد می شود که آموزش های لازم و امکانات مناسب به منظور ارتقای بخش اورژانس فراهم شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1850

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 946 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button