مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    9-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    81
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا راهبردهای شناختی و فراشناختی خودنظم بخشی می تواند توانایی بازیابی نوشتاری واژگان را در زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پیش بینی کند یا خیر. شرکت کنندگان در این پژوهش، 93 زبان آموز ایرانی با سطح زبانی متوسط بودند و این مطالعه برمبنای مدل یادگیری خودنظم یافته پینتریچ انجام شد. در این مدل، خودنظم بخشی شامل عوامل شناختی، فراشناختی، انگیزشی، عاطفی، محیطی و اجتماعی است. داده ها از طریق تمرین ترجمه تولیدی-نوشتاری واژگان (WPTT) و پرسش نامه خودنظم بخشی (MSLQ) جمع آوری شد. با این حال، صرفا داده های حاصل از مقیاس کاربرد راهبرد یادگیری (شناختی و فراشناختی) آن مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر دو راهبرد شناختی و فراشناختی خودنظم بخشی می توانند به طور معناداری توانایی شرکت کنندگان را در بازیابی نوشتاری واژگان انگلیسی پیش بینی کنند، هرچند نقش راهبرد های فراشناختی بیشتر بود. این یافته ها می تواند به مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی کمک کند از طریق آموزش صریح راهبردهای شناختی و به ویژه فراشناختی به زبان آموزان خود، یادگیری، حفظ و بازیابی واژگان را در آنها تقویت کنند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 81

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    27-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از آنجا که اطلاعات کمی در مورد تجربه و درک فراگیران از کلاس های موثر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی وجود دارد، این مطالعه با هدف آگاهی از تجربه زبان آموزان ایرانی از کلاس زبان موثر در سطح دانشگاهی انجام شد. پژوهش حاضر به شکل یک مطالعه پدیدار شناختی طراحی گردید و در آن تجربه زیسته فراگیران زبان انگلیسی در ارتباط با کلاس زبان موثر مورد بررسی قرار گرفت. داده های اولیه از طریق مصاحبه عمیق با هفت شرکت کننده (دو زن و پنج مرد) که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. هر هفت نفر دانشجوی مقطع دکتری با تجربه چندین ساله یادگیری زبان انگلیسی بودند. داده ها با استفاده از راهبرد کدگذاری هفت مرحله ای کولایتسی کدگذاری گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. سه موضوع اصلی به دست آمده عبارت بودند از: الف) ویژگی های مدرس، ب) تعامل در کلاس، و ج) عملکرد در کلاس. علاوه بر این، یافته های کلیدی این تحقیق نشان داد که از دیدگاه زبان آموزان ایرانی، تجربه و باورهای شخصی فراگیران، دو عنصر تشکیل دهنده یک کلاس زبان موثر است. در پایان، براساس یافته های این پژوهش پیشنهادهایی برای پژوهشگران ارایه شده است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    59-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    154
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دانش محتوایی آموزشی فناورانه (TPACK) نظریه ای است در باب دانش مدرسان برای تدریس موثر و خلاق که فرصت هایی برای پژوهش در زمینه توسعه حرفه ای مدرسان پدید آورده است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی توصیفی متوالی و بهره گیری از نظریه مورد اشاره، با هدف بررسی تاثیر یک دوره توسعه حرفه ای برخط (آنلاین) با محوریت دانش محتوایی آموزشی فناورانه مدرسان زبان انگلیسی انجام شد و در آن نظر شرکت کنندگان درمورد تجربه شرکت در این دوره مورد بررسی قرارگرفت. در مرحله کمی پژوهش، 30 مدرس زبان انگلیسی (15 نفر تازه کار و 15 نفر باتجربه) از طریق نمونه گیری داوطلبی انتخاب و در دوره شرکت کردند. شرکت کنندگان پیش از شروع دوره و پس از پایان آن پرسش نامه دانش محتوایی آموزشی فناورانه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. در مرحله کیفی پژوهش، 12 نفر از شرکت کنندگان به طور داوطلبانه در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نتایج آزمون ویلکاکسون و تی زوجی نشان داد دوره برخط، به جز دانش محتوایی آموزشی (PCK) گروه تازه کار و دانش محتوایی (PK) هر دو گروه تازه کار و باتجربه، تاثیر قابل توجهی بر دانش محتوایی آموزشی فناورانه مدرسان زبان انگلیسی دارد. از نظر دانش محتوایی آموزشی فناورانه و دانش محتوایی آموزشی، مدرسان باتجربه توانستند بیش از سایر مدرسان از این دوره بهره مند شوند. باتوجه به نتایج کیفی مشخص شد کلیه مصاحبه شوندگان نسبت به دوره نگرش مثبت داشتند. همچنین این افراد در پاسخ های خود به مواردی ازجمله، ویژگی های متمایزکننده این دوره، چالش هایی که با آن روبه رو بودند و جنبه هایی از دانش محتوایی آموزشی فناورانه شان که طی این دوره ارتقا یافت اشاره کردند. نتایج این مطالعه برای مربیان دوره های تربیت مدرس، طراحان دوره های آموزشی، مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، مدیران، سرپرستان، سیاست گذاران و ذینفعان پیامدهای ارزشمند آموزشی دربردارد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    87-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    130
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

گرچه تمام انسان ها ویژگی های زیستی و روان شناختی یکسانی در فرایند یادگیری دارند، الویت های آنها در معنادادن به اشیا و کسب اطلاعات به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است. هرچقدر بیشتر این تفاوت ها را بشناسیم، بهتر می توانیم فرایند یادگیری را تحلیل کنیم. به منظور تعیین این امر که آیا افرادی که به لحاظ دانشگاهی موفق تر هستند، از سبک یادگیری ویژه ای بهره برده و یا خودکارآمدی بالایی داشته اند یا خیر، از بین تمام ویژگی های فردی، سبک یادگیری و خودکارآمدی در این پژوهش به بررسی گذاشته شد. تعداد 110 زبان آموز سطح پیشرفته که زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی در یک موسسه زبان انگلیسی در شهر تهران فرامی گرفتند در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان براساس نتایج آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند. سپس از آنها خواسته شد پرسش نامه سبک یادگیری کلب (1984) و خودکارآمدی شوارزر و جروسلم (1995) را تکمیل و سپس در آزمون پیشرفت تحصیلی شرکت کنند. نتایج تحقیق نشان داد همبستگی معناداری بین خودکارآمدی و نمره آزمون پیشرفت فراگیران وجود دارد. با این وجود، هیچ ارتباط معناداری بین نمره واژگان و خودکارآمدی زبان آموزان به دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 15درصد خطا در نمرات خواندن و درک مطلب و 27 درصد خطا در نمرات گرامر توسط خودکارآمدی زبان آموزان قابل پیش بینی بود. نتایج تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد هیچ ارتباطی بین سبک یادگیری و نمره آزمون پیشرفت زبان آموزان وجود ندارد. در پایان، کاربرد این پژوهش و پیشنهادهایی برای مطالعات آینده نیز ارایه گردیده است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    105-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ادب نقش بسزایی در درخواست های الکترونیکی ارسالی ازسوی دانشجویان به دانشگاه ایفا می کند. یکی از ویژگی های درخواست ها که بر ادب تاثیرگذار است، درجه تحمیل است که از متغیرهای مهم در تولید کنش گفتاری است. اگرچه پژوهش های مربوط به درخواست فراوان است، به طورکلی، مطالعات کمی در رابطه با درخواست های با درجه تحمیل کم و زیاد و به ویژه، درمورد درخواست های فراگیران ایرانی زبان دوم با درجه تحمیل متفاوت انجام شده است. در این مطالعه با تحلیل درخواست های زبان آموزان تلاش شده تا توزیع ابزارهای کاربرد شناختی زبان در نوشتار درخواست های الکترونیکی انگلیسی با درجه تحمیل کم و زیاد مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، 208 درخواست الکترونیکی برای تحلیل دقیق کیفی جمع آوری شد. این درخواست ها به چهار دسته اطلاع، تایید، بازخورد و انجام کار طبقه بندی و سپس کدگذاری و تحلیل شدند. به نظر می رسد اگرچه درخواست ها از بسیاری جهات مشابه بودند، توزیع نوع درخواست، بخش اول، راهبرد های کنش اصلی و تعدیل کننده های داخلی و خارجی رابطه نسبتا مستقیمی با درجه تحمیل داشته باشند. یافته های این مطالعه می تواند منبع ارزشمندی برای مطالعات کاربردشناختی بین زبانی آینده باشد که عملکرد و توانش فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم را مدنظر دارند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    127-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یادگیری واژگان همواره یکی از مهم ترین دغدغه های آموزش و یادگیری زبان خارجی بوده است. در بین جنبه های مختلف یادگیری و آموزش واژگان، روابط معنایی نقش مهمی ایفا می کنند. این روابط را می توان در دو بعد یافت، چنان که محور افقی نمایانگر روابط هم نشینی است، مانند کلمات همایند، عبارت ها و اصطلاحات و محور عمودی نشانگر روابط جانشینی است، مانند هم معنایی، تضاد و شمول معنایی. پژوهش حاضر نتیجه تلاشی است که برای مشخص کردن تاثیر محورهای افقی و عمودی بر یادگیری واژه در میان زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن سطوح حوزه شناختی صورت گرفت. به این منظور، 84 زبان آموز سال دوم دبیرستان از طریق آزمون توانش زبانی (PET) انتخاب شدند و با پیش آزمون واژگان که توسط پژوهشگر تدوین شده بود، به سه گروه همگن به نام های محور افقی (HAG)، عمودی (VAG) و کنترل تقسیم شدند. سپس، مراحل آموزش و پس آزمون یکی پس از دیگری به اجرا درآمد. نتیجه تحلیل آماری (تحلیل واریانس چند طرفه و آزمون تی مستقل) نشان داد که گروه افقی به طور چشمگیری، در مرحله پس آزمون واژگان از گروه عمودی و هر دو گروه از گروه کنترل پیشی گرفتند. همچنین مشخص شد سطوح مختلف شناختی ازقبیل، سطوح درک، کاربرد، تحلیل و ارزیابی به طور قابل توجهی از شیوه آموزش افقی تاثیر می پذیرند، بنابراین، محور همنشینی یا افقی را می توان در کمک به بهبود دانش واژگانی زبان آموزان موفق دانست. یافته های این پژوهش می تواند همچون چراغی فراروی مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و طراحان برنامه های آموزشی به منظور تدوین روال های کارآمد برای آموزش واژگان قرارگیرد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    149-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یادگیری مبتنی بر حل مساله اخیرا به دلیل توانایی درگیر کردن فراگیران در فرایند یادگیری و ترغیب به یادگیری عمیق و معنادار اهمیت فراوانی یافته است. این تحقیق شبه آزمایشی، با هدف به کارگیری روش حل مساله در یک کلاس آموزش زبان انگلیسی عمومی انجام شد تا تاثیر این روش را بر میزان درگیری تحصیلی و توانایی خواندن و درک مطلب فراگیران بررسی کند. یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هرکدام متشکل از 40 نفر که دانش زبانی آنها با توجه به آزمون کت (KET) در سطح ابتدایی تعیین شده بود در این تحقیق شرکت کردند. در گروه آزمایش، روش حل مساله و در گروه کنترل، روش سخنرانی به کار گرفته شد. برای پیش و پس آزمون، از هر دو گروه، آزمون درگیری پتالز (PETALS) و خواندن و درک مطلب به عمل آمد. نتایج تحلیل چند متغیره و نیز یک طرفه کوواریانس نشان داد که میزان درگیری و توانایی خواندن و درک مطلب در گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل بود. برای داشتن فراگیرانی فعال و موفق در کلاس های خواندن و درک مطلب، فعالان حوزه آموزش زبان باید به شیوه های تدریس دانش آموز-محور، مانند روش حل مساله توجه خاصی داشته باشند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    175-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان فرسودگی شغلی، ویژگی های شخصیتی و پریشانی روان شناختی در میان مدرسان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام گرفت. علاوه بر آن، سعی بر این بود تا اثرگذاری پنج عامل شخصیتی معلم در پیش بینی ابعاد فرسودگی شغلی مدرسان زبان انگلیسی بررسی گردد. برای رسیدن به این منظور، از روش پژوهش ترکیبی متوالی استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسش نامه های فرسودگی شغلی ماسلاک، مقیاس ویژگی های شخصیتی و مقیاس پریشانی روان شناختی بود که در اختیار 110 مدرس در آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی در شهر تهران قرار گرفت. علاوه بر آن، مصاحبه نیمه ساختاریافته ای نیز با تعدادی از مدرسان انجام شد تا نظر آنان در مورد دلایل و پیامدهای فرسودگی معلم مشخص شود. یافته های پژوهش نشان داد ابعاد مختلف فرسودگی معلم با پریشانی روان شناختی و ویژگی های شخصیتی معلم همبسته است. نتایج همچنین حاکی از آن بود که میان خستگی عاطفی و مسخ شخصیت از عوامل فرسودگی و چهار ویژگی شخصیتی شامل پذیرش تجربیات جدید، برون گرایی، وظیفه شناسی و توافق پذیری رابطه همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد افزایش روان رنجوری موجب افزایش دو بعد از فرسودگی، یعنی خستگی عاطفی و مسخ شخصیت می گردد. نتایج آزمون تی نمونه های مستقل نیز نشان داد که میزان تجربه تدریس موجب کاهش فرسودگی معلم می شود. نتایج این پژوهش می تواند از این نظر برای مدرسان آگاهی بخش باشد که پریشانی روان شناختی و ویژگی های شخصیتی معلم تا چه اندازه می تواند میزان فرسودگی معلم را پیش بینی کند و از این رهگذار می توان برنامه های تربیت معلم را به سوی توجه بیشتر به سلامت ذهن و آمادگی کارورزان تدریس سوق داد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    201-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    170
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش کیفی پیش رو به نقل چالش ها و تغییرات هویتی یک مدرس ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته که نخستین گام های خود را در تهیه و تدوین متون خواندن زبان دوم ازطریق بازآفرینی داستان های یک شاعر کلاسیک فارسی برداشته است. یادداشت های توصیفی و تحلیلی در مراحل طراحی متون درسی، بازخوردهای دریافتی از دو مشاور و شش معلم زبان انگلیسی و پیش نویس های متعدد مواد آموزشی دردست تهیه، اسنادی بودند که داده های این خودپژوهی را تشکیل دادند. بررسی موشکافانه داده ها نشان داد که مدرس همگام با کسب نگاهی نو به تهیه و تدوین مطالب درسی همچون یک هنر و تمرین خودکفایی، خلاقیت، احترام و مالکیت، به بازنگری برخی از مفروضات ذهنی نهادینه شده خود پرداخت. نظر به کمبود پژوهش های روایی با محور ساخت و بازساخت هویت تهیه کنندگان مطالب درسی، امید می رود پژوهش کنونی به درک عمیق تر فرایند خلق مواد آموزشی یاری رساند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    227-247
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی چگونگی انتقال معنا توسط کودکان ازطریق توانش سواد دیداری با رویکرد قوم نگاری انجام شد. به این منظور 32 کودک پسر ایرانی 6 و 7 ساله، طی شش جلسه کلاسی و حین فعالیت های یادگیری شان که شامل نقاشی بود، مورد مشاهده قرارگرفتند. نقاشی های کودکان براساس چارچوب نظری دستور دیداری کرس و ون لیوون (1996) مورد بررسی قرارگرفت. به منظور توصیف تجربیات و مشاهدات پژوهشگر هنگام شرکت در کلاس ها، یادداشت های میدانی او مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر آن، از توصیف کودکان از نقاشی های خودشان به عنوان مدارک تکمیلی در تحلیل استفاده شد. نتیجه بررسی ها نشان داد کودکان با استفاده از انواع منابع دیداری مانند گفتگو، متون نوشتاری، ژست ها و اشیا، به خلق معنی اندیشگانی، بینافردی و متنی پرداختند. علاوه بر این، هرچند هر نقاشی به گونه ای منحصر به فرد و براساس علایق گوناگون خلق شده بود و بافت خاصی را برای ساختارها و فرم های دیداری فراهم آورده بود، برخی ویژگی ها ازجمله استفاده از فضا و قاب بندی خطی، خط های مورب، شکل های منحنی، فرم نمایه و وضعیت مایل بدن، در معناسازی اکثر کودکان قابل مشاهده بود. یافته های این پژوهش ضمن آنکه کاربرد آموزشی و عملی دارد، می تواند معلمان و کارورزان را در جهت ارتقای سواد دیداری کودکان یاری کند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    247-271
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    63
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف پی بردن به باور مدرسان ایرانی زبان انگلیسی با تجربه کم و زیاد در تصحیح خطاهای نوشتاری زبان آموزان، انواع بازخورد اصلاحی نوشتاری ترجیحی شان، مفیدترین نوع بازخورد اصلاحی خطاهای نوشتاری و نیز تفاوت بین آنچه که بدان باور دارند و آنچه که عملا انجام می دهند به اجرا درآمد. صدوبیست مدرس زبان انگلیسی در دسترس، متشکل از 53 نفر با تجربه کمتر و 67 نفر با تجربه بیشتر که در دانشگاه های مختلف ایران درس نگارش تدریس می کردند، در این پژوهش شرکت نمودند. در این مطالعه توصیفی از روش های جمع آوری اطلاعات به صورت کمی (سوال های بسته و بررسی نوشتار) وکیفی (سوال های باز) در پرسش نامه بازخورد نوشتاری استفاده گردید. برای تحلیل اطلاعات کمی، از آمار توصیفی، شامل فراوانی و درصد استفاده شد. نتایج نشان داد که مدرسان باتجربه وکم تجربه در اصلاح خطاها و یافتن مفیدترین نوع اصلاح خطا و همچنین برای اشاره به اشتباهات، الویت ها و نظرات متفاوتی دارند. درمورد داده های کیفی، در بررسی سوال های باز هیچ تفاوتی در باور معلمان در پاسخ گویی به سوال های باز و بسته پرسش نامه مشاهده نشد. با وجود این، بررسی تصحیح نوشتار واقعی زبان آموزان توسط مدرسان نشان داد که باور هر دو گروه باتجربه و کم تجربه با شیوه واقعی که در تصحیح به کار می گیرند متفاوت است. این پژوهش کاربردهای آموزشی برای معلمان، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان آموزشی دارد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 63

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

افق های زبان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1 (7)
  • صفحات: 

    273-297
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    95
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نحوه بیان کنش های گفتاری در فرهنگ های مختلف متفاوت است. در هر فرهنگ، افراد ممکن است درک و برداشت متفاوتی از مولفه های اجتماعی یکسان داشته باشند. چنین تفاوت هایی می تواند هنگام بیان کنش های گفتاری مانند درخواست، باعث سوء برداشت های بین فرهنگی شود. پژوهش حاضر با استفاده از طبقه بندی تحلیل درخواست بلوم-کالکا و همکاران (1989ب) و شاور (2009)، به بررسی میزان انحراف زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی از هنجارهای انگلیسی زبانان در استفاده از تعدیل های (درونی و بیرونی) کنش گفتاری درخواست و تاثیر آموزش مبتنی بر طبقه بندی بلوم بر فراگیری این تعدیل های درونی و بیرونی پرداخته است. در این راستا، برای جمع آوری داده ها از آزمون نوشتاری تکمیل گفتمان (WDCT) که پژوهشگران طراحی کرده بودند، استفاده شد. شصت و یک شرکت کننده در این پژوهش شرکت کردند: گروه کنترل (23 نفر)، گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه انگلیسی زبان (18 نفر). تمامی داده ها براساس چهارچوب اقتباسی از بلوم-کالکا و همکاران (1989ب) و شیوه کدگذاری تعدیل های درونی و بیرونی شاور (2009) طبقه بندی شدند. نتایج پیش آزمون نشان داد بین استفاده زبان آموزان از راهبردهای تعدیل کنش گفتاری درخواست با هنجارهای انگلیسی زبانان، تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد پس از آموزش مبتنی بر طبقه بندی بلوم، گروه آزمایشی در به کارگیری بسیاری از راهبردهای تعدیل درونی و بیرونی به سمت هنجارهای انگلیسی زبانان پیشرفت کرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد استفاده از طبقه بندی بلوم با تمرکز ویژه بر مهارت های فکری سطح بالا در طراحی فعالیت های کاربردشناختی می تواند به زبان آموزان در فراگیری هنجارهای انگلیسی زبانان کمک کند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 95

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button