زمینه و هدف: هر سازمانی به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت های خود به ویژه در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به ارزیابی دارد. از سوی دیگر فقدان نظام ارزیابی و کنترل کارایی و موفقیت در عملکرد یک سیستم و بخصوص در شهرهای پرجمعیت، به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمان تلقی می شود، که پیامدهای آن کهولت و در نهایت مرگ سازمان است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موفقیت و کارایی در عملکرد کارگزاری های تامین اجتماعی در شهرهای پرجمعیت –, مطالعه موردی استان اصفهان-انجام شد. هدف این پژوهش، کاربردی و از نوع توسعه ای و قابل تعمیم به شهر های پرجمعیت میباشد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه خبرگان و متخصصان حوزه ی تامین اجتماعی، مدیران ستادی، کارکنان و مشتریان کارگزاری های تامین اجتماعی استان اصفهان که در سال1398 حدود 10300 نفر گزارش گردیدند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان373نفرتعیین گردید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی صورت پذیرفت و ابزارگردآوری، پرسشنامه محقق ساخته شده بود. درتجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SmartPLS استفاده گردید. از مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی پژوهش استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که دیدگاه مشتریان بر ارزیابی موفقیت و کارایی عملکرد کلی در کارگزاریها، (291/2 t=، p<0. 01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین تاثیر دیدگاه مدیران ستاد بر ارزیابی موفقیت وکارایی عملکرد کلی درکارگزاریها، (988/1 t=، p<0. 05)معنی دار می باشد. در حالی که تاثیر دیدگاه کارکنان بر ارزیابی موفقیت و کارایی عملکرد (242/0 t=) معنی دار نبود. سپس نتایج به دست آمده با رعایت ملاحظات جمعیتی و جغرافیایی به سایر استانهای پرجمعیت قابل تعمیم شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت در بررسی عوامل موفقیت و کارایی در عملکرد کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر کارکنان و مدیریت، مشتریان هم نقش به سزایی دارند در نتیجه می توان گفت در پیشبرد اهداف سازمان نظرات مشتریان نباید نادیده گرفته شود.