نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2269
  • دانلود: 

    1873
چکیده: 

امروزه اغلب مدارس در توسعه ی فرآیندی جهت پشتیبانی از رشد حرفه ای معلمان، شکست می خورند. اجتماعات یادگیری حرفه ای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفه ای معلمان، فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اجتماعات یادگیری حرفه ای بر خودکارآمدی معلمان، انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از جهت شیوه ی گردآوری داده ها، جزو پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ کلیه معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه شهرستان ساوه می باشد که از بین آنان 140 نفر بر اساس جدول مورگان برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده از پرسشنامه های 52 سوالی ارزیابی اجتماعات یادگیری حرفه ای (اولیور و همکاران، 2009) و نیز مقیاس 12 سوالی حس خودکارآمدی معلمان (اسچانن-موران و وولفولک، 2001) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب؛ 0. 93 و 0. 89 برآورد گردید. روایی ابزارها توسط متخصصین امر، مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و نیز معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ اجتماعات یادگیری حرفه ای بر احساس خودکارآمدی معلمان در همه ی مقوله های آن، تاثیر گذار است همچنین از مولفه های اجتماعات یادگیری حرفه ای؛ «شرایط حمایتی _ روابط» و «شرایط حمایتی _ ساختارها» بیشترین تاثیر را بر خودکارآمدی معلمان به جای گذاشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1873 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی مهدی | نوروزی سحر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    15-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    497
چکیده: 

هدف کلی مطالعه حاضر، ارزیابی دانشجویان از تجانس محیط های یاددهی-یادگیری دوره های کارشناسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی گروه های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز بود. با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای، 294 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل تجانس محیط های یاددهی-یادگیری (پروژه ارتقاء محیط های یاددهی-یادگیری، 2005) بود که پس از تامین روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و داده های لازم گردآوری گردید. داده های پژوهش با آزمون های آماری تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و نیز تحلیل واریانس ترکیبی با بهره گیری از نرم افزار «اس. پی. اس. اس. 21» تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد؛ تمامی ابعاد تجانس محیط های یاددهی-یادگیری پایین تر از سطح کفایت مطلوب است. تجانس مدیریت و سازماندهی دوره ها و سنجش، هدایت و بازخورد از حد متوسط پایین تر است. تجانس زمینه، دانش و آرمان ها و حمایت از یادگیری و فعالیت های یاددهی-یادگیری در حد بالاتر از متوسط است. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط های یاددهی-یادگیری دوره های کارشناسی دانشگاه شیراز از دید دانشجویان وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به تجانس زمینه، دانش و آرمان های دانشجویان (3. 10)، و پایین ترین میانگین متعلق به تجانس سنجش، هدایت و بازخورد (2. 69) می باشد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط های یاددهی-یادگیری از دید دانشجویان گروه های تحصیلی مختلف، وجود دارد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط های یاددهی-یادگیری کارشناسی از دید دانشجویان پسر و دختر، وجود ندارد. یافته ها نشان داد که در مقایسه درون گروهی تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط های یاددهی-یادگیری دوره های کارشناسی از دید دانشجویان سال های مختلف تحصیلی وجود دارد به علاوه در مقایسه بین گروهی نیز تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان سال های مختلف تحصیلی، مشاهده شد که بالاترین میانگین به دانشجویان سال اول و پایین ترین میانگین به دانشجویان سال آخر، تعلق دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 497 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    27-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2109
  • دانلود: 

    1379
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان از طریق نقش میانجی گر شایستگی تحصیلی بود. نمونه شامل 280 نفر دانش آموز دختر متوسطه اول در شهر خرم آباد بود که بوسیله نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس ادراک دانش آموز از جو کلاس درس و نیز مقیاس اشتیاق تحصیلی جمع آوری گردید. مدل معادلات ساختاری به عنوان روش آماری برای تحلیل داده ها به کار برده شد. نتایج نشان داد؛ حمایت معلم و همسالان و شایستگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنی دار داشتند. مطابق با انتظار، تحلیل های میانجی که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شد، نشان دهنده اثر غیرمستقیم متغیرها بر اشتیاق تحصیلی از طریق شایستگی تحصیلی بود. آزمون میانجی گری به وسیله روش بوت استراپ، نشان دهنده معنی داری نقش میانجی گر شایستگی تحصیلی در رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بود. به طور واضح، شایستگی تحصیلی نقش مهمی در رابطه بین حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بازی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    37-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    655
  • دانلود: 

    827
چکیده: 

نظام تعلیم و تربیت همانند سایر نظام ها، دارای اصول و ویژگی های خاص خود است. از ویژگی های اساسی و لاینفک آن، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارائه بازخوردهای سودمند می باشد که به واسطه آن می توان به تحقق اهداف آموزش و از جمله زبان آموزی پرداخت. هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابی های تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی (یادگیری و درسی) دانش آموزان پسر پایه هشتم متوسطه شهر خرم آباد بود. روش پژوهش نیمه تجربی مبتنی بر پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر نمونه پژوهش به روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. جمع آوری داده ها به وسیله پرسش نامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005) انجام شد. داده ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری، تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس مبین تفاوت معنی دار بین دو گروه بود بنابراین ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین می تواند اثربخش باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 827 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    51-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1384
  • دانلود: 

    1242
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجان های تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. دو کلاس و هریک به تعداد 32 نفر از جامعه آماری دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر سنندج به عنوان گروه های آزمایش و کنترل با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه سنجش هیجان های تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی، استفاده شد. آموزش به شیوه کاوشگری طی 10 جلسه 45 دقیقه ای در پنج هفته متوالی برای دانش آموزان گروه آزمایش برگزار گردید. گروه کنترل تحت آموزش با شیوه سنتی قرار داشتند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره درسطح 05/0>p نشان داد؛ بین دو گروه از لحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجان های تحصیلی کلاس) تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. تحلیل کوواریانس یک راهه در متن مانکووا نشان داد؛ بین گروه های آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات پس آزمون هیجان های مختلف کلاس درس، تفاوت معنی دار وجود دارد. تدریس به شیوه کاوشگری توانسته است سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجان های منفی اضطراب و خستگی دانش آموزان گروه آزمایش در موقعیت کلاس درس شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1242 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیان مریم | قادری رقیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    757
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه بود. از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه شهرستان زرین شهر (588 نفر) بودند که تعداد 240 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی و پرسشنامه هوش معنوی بود که تامین روایی صوری و محتوایی آن ها از طریق نظرات شش نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه یزد و پایایی آن ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب، 0. 82 و 0. 86 به دست آمد. معدل تحصیلی دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد؛ بهترین پیش بینی کننده های موفقیت تحصیلی شامل؛ قطعیت دانش، ساده بودن دانش، توانایی ذاتی در یادگیری و همچنین درک و ارتباط با سرچشمه هستی است. بر اساس یافته ها، باورهای معرفت شناختی و هوش معنوی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش دارند و این عوامل، به ویژه در موقعیت های آموزشی، باید مد نظر قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 757 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    75-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    456
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

در دنیای امروز توانمندی های مردمی در علم و فناوری اصلی ترین عامل پیشرفت در توسعه کشورها شناخته می شود. نهادهای مختلفی جهت کمک به توانمندسازی مردم در تلاش هستند. نهاد رادیو وتلویزیون یکی از این نهادهاست. این پژوهش در پی ساختن الگویی برای ارتقاء اثربخشی رسانه ملی بر میزان یادگیری علم و فناوری می باشد. به این منظور ضمن مرور مبانی نظری فرهنگ علم و فناوری در جهان، مقایسه ای تطبیقی بین ایران و جهان شده و جایگاه کشور را در زمینه یادگیری علم و فناوری مشخص می نماید سپس به منظور ارزیابی نقش رسانه ملی در اثربخشی فهم عمومی از علم و فناوری و طراحی الگویی برای ارتقاء اثربخشی آن بر مبنای مطالعات جهانی و نظر کارشناسان، پرسشنامه ای طراحی گردید. پرسشنامه توسط مدیران میانی و ارشد فرهنگی و رسانه ای و همچنین اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارتباطات که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. در نهایت الگوی طراحی شده در چهار محور؛ «آگاهی عمومی علم و فناوری»، « نگرش عمومی علم و فناوری»، «استفاده عمومی از علم و فناوری» و « اعمال نظر عمومی در علم و فناوری» استوار گردید. مسیر ارتقاء اثربخشی رسانه ملی در توسعه فرهنگ علم و فناوری توسط شاخص های قالب رسانه ای مربوطه در هر محور، مشخص گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مقدم زینب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    91-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    467
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

هدف پژوهش، بررسی مقایسه ای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بودند. تعداد 300 نفر نمونه به شیوه خوشه ایاز بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت با 47 عبارت و براساس مقیاس لیکرت، بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس) استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد؛ بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور، تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری خودتنظیم (شناختی و فراشناختی) در دانشجویان دانشگاه پیام نور، بیشتر از دانشجویان دانشگاه های دولتی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    111-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    570
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تعیین نیمرخ های انگیزشی دانش آموزان و مقایسه نیمرخ های تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاس های پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علی-مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانش آموز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت اندازه گیری داده ها از مقیاس پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 0. 92 و مقیاس جهت گیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 0. 66 (2001) استفاده شد. به منظور تحلیل داده های پژوهش از روش های تجزیه و تحلیل خوشه ای، مانوا و آزمون پیگیری توکی طی نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش؛ چندگانه، بی انگیزشی و تبحرگرا-عملکردگرا در میان دانش آموزان بود. نتیجه تحلیل مانوا نشان داد؛ به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاس های پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانش آموزان با نیمرخ های انگیزش چندگانه، بی انگیزشی و تبحرگرا-عملکردگرا، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که دانش آموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا-عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتر نسبت به نمیرخ بی انگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا-عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاس های آن تفاوت معنادار وجود ندارد. یافته ها می تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه های مداخله ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش آموزان، در طول سال های تحصیلی، اقدامات موثری را انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    123-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3983
  • دانلود: 

    2404
چکیده: 

معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارت های موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آن ها را در زمان مناسب و به شیوه ای مطلوب به کارگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های تدریس اثربخش برای معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. روش نمونه گیری هدفمند بوده و طی آن معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که شرایط نمونه مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافته ها تعداد نمونه پژوهش به 19 نفر رسید. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل موضوعی داده های 7 مرحله ای کلایزی (1987) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش مبین شش مولفه؛ ویژگی های اخلاقی و شخصیتی معلمان، ویژگی های تخصصی، مهارت های تدریس، ارزشیابی آموزشی، کنش روان شناسانه و مدیریت کلاس معلمان در تدریس اثربخش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3983

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    137-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    704
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

یادگیری مشارکتی از انواع یادگیری است که در فراگیری مهارت ها، رشد اجتماعی و رشد عاطفی، فراتر از روش یادگیری انفرادی، عمل می کند. روش تمرین دوتایی از روش های یادگیری مشارکتی، گزینه مناسبی برای رسیدن به شرایط بهینه یادگیری است. پژوهش حاضر قصد دارد با استفاده از روش نیمه تجربی اثربخشی تاثیر تمرین دوتایی و انفرادی دانش آموزان دو پایه دوم و چهارم دبستان را در یادگیری مهارت حرکتی طناب زنی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور 33 دانش آموز پایه دوم و 40 دانش آموز پایه چهارم با میانگین سنی 8. 60 و 10. 89 به صورت جداگانه به دو گروه؛ تمرین دوتایی و تمرین انفرادی تقسیم شدند. شرکت کنندگان 8 جلسه تمرین کرده و یک هفته پس از پایان مداخله، آزمون گرفته شد. اندازه گیری بر اساس امتیازدهی به برنامه ارائه داده شده به دانش آموزان انجام شد. طبق نتایج، گروه تمرین دوتایی در پایه دوم برتری معناداری نسبت به گروه تمرین انفرادی داشت در حالی که در پایه چهارم دو گروه تفاوت معناداری با هم نداشتند. نتیجه گیری این که می توان با استفاده از روش تمرینی دوتایی، اثربخشی شرایط تمرین را بالا برده و به یک محیط تمرینی بهینه تر نزدیک شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 704

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1 (پیاپی 29)
  • صفحات: 

    147-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    511
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آسیب زای نقش مشاوره ای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاوره ای آنها در فرآیند آموزش و یادگیری به روش کیفی انجام شده است. نمونه پژوهش 48 نفر از عوامل اجرایی فعالیت های مشاوره در مدارس استان آذربایجان غربی شامل؛ مدیران (12 نفر)، مشاوران (14 نفر)، معلمان (12 نفر) و دانش آموزان (10 نفر) بودند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته و با روش گراندد تئوری، جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل چارچوبی و روش کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و انتخابی) استفاده گردید. یافته ها براساس 51 مصاحبه نیمه ساختاریافته حاکی از حضور 3 موضوع اصلی و 10 زیرموضوع به عنوان عوامل آسیب زای نقش مشاوره ای مدیران مدارس بود که موضوعات اصلی در سه حوزه؛ فردی، آموزشگاهی و سازمانی شناسایی و طبقه بندی شدند. مصاحبه شوندگان راه کارهایی متناسب با عوامل آسیب زای شناسایی شده مبنی بر؛ آگاه سازی و توانمندسازی مدیران در زمینه مهارت های مشاوره ای و ارتباطی خود (برای عوامل آسیب زای فردی)، آگاه سازی پرسنل مدرسه از نقش مشاوره ای مدیران و جلب مشارکت فعالانه آن ها و بهره گیری از ظرفیت ها و منابع درون آموزشگاهی (برای عوامل آسیب زای آموزشگاهی)، طراحی و اجرای برنامه های کلان، حمایت و پشتیبانی سازمانی از نقش مشاوره ای مدیران در خط مشی کلی و سیاست گذاری کلان نظام آموزشی (برای عوامل آسیب زای سازمانی) ارائه کردند. بنابراین به منظور فرهنگ سازی نقش مشاوره ای مدیران مدارس و اهمیت آن در فرآیند آموزش-یادگیری توجه و اهتمام جدی به یافته های پژوهش در خط مشی کلی و سیاست گذاری کلان نظام آموزشی و همچنین تحلیل عوامل موثر بر گسترش نقش مشاوره ای مدیران در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button