هدف: هدف مقاله حاضر، شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی - ایرانی بوده است.روش: روش تحقیق برای تدوین شاخصها، مطالعه اسناد و مدارک بوده و اعتباریابی شاخص ها با استفاده از روش دلفی یک مرحله ای انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمده ترین شاخصهای فرهنگی - تربیتی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی - ایرانی: ایمان و اعتقاد به خداوند یگانه و برخورداری از خشوع و انعطاف درونی، حفظ کرامت انسانی دانشجویان، متعهد و دارای روحیه وطن دوستی و...، عمده ترین شاخص های آموزشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی - ایرانی: شاخص تزکیه در تدریس، پرورش نخبگان و متخصصان عالی رتبه، آموزش کارآفرینی به دانشجویان، تسلط علمی در موضوع مورد تدریس و...، عمده ترین شاخصهای پژوهشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی - ایرانی: اهتمام به جنبش نرم افزاری، کمک به تحقق و استمرار توسعه پایدار کشور، مدافع خلاقیت، ابتکار و نوآوری و...، و عمده ترین شاخصهای شاخصهای اجرایی - خدماتی استاد مطلوب دانشگاه اسلامی - ایرانی: بصیرت سیاسی و مشارکت در مسائل سیاسی جامعه، تلاش برای ارتقای اعتبار دانشگاه اسلامی - ایرانی در سطح ملی و بین المللی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی در جهت رشد و تعالی جامعه است.
نتیجه گیری: استاد مطلوب دانشگاه اسلامی - ایرانی، فردی است که علاوه بر توانایی های لازم در حیطه آموزشی و پژوهشی، باید در حیطه فرهنگی - تربیتی و همچنین در عرصه اجرایی - خدماتی، فردی سرآمد و گذشته از این، به یک سری از اخلاقیات که منشا آن فرهنگ اسلامی - ایرانی است، پایبند باشد.