Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1631
  • دانلود: 

    1375
چکیده: 

مقدمه: قضاوت نسبت به مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفه ای پرستاران محسوب می شود. ترویج اصول عملکرد حرفه ای از طریق تاکید بر مبانی اخلاقی یکی از روش های تقویت تصمیم گیری اخلاقی پرستاران به شمار می آید؛ به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخلاق پرستاری بر قضاوت اخلاقی پرستاران انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران یکی از بیمارستان های شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از انجام آزمون قضاوت اخلاقی به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسه ای (هفته ای یک جلسه گروهی 90 دقیقه ای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه آزمایشی، به منظور سنجش متغیر وابسته، مجددا آزمون قضاوت اخلاقی به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله، کاهش معناداری در میانگین نمرات قضاوت اخلاقی در گروه آزمایش مشاهده شده است (P=0.035)؛ به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معناداری قضاوت اخلاقی پرستاران در گروه آزمایشی را ارتقا بخشیده است.نتیجه گیری: آموزش اصول اخلاق پرستاری ممکن است باعث افزایش قضاوت اخلاقی پرستاران گردد؛ بنابراین این مداخله به عنوان برنامهای موثر در ارتقای قضاوت اخلاقی کاربرد دارد و می توان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفه ای پرستاران کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1375 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2131
  • دانلود: 

    1138
چکیده: 

مقدمه: با ورود به عصر اطلاعات، نهاد آموزش از نخستین نهادهایی است که دستخوش تغییرات اساسی شده و آموزش الکترونیکی به عنوان پارادیمی جدید، به شکلی پیوسته و فزاینده در حال تغییر محیط آموزشی و یا ارائه بسترهای مختلف یادگیری است. با ایجاد روش یادگیری الکترونیکی فرایند یاددهی- یادگیری در آموزش پرستاری تسهیل می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی مزایای یادگیری الکترونیکی در آموزش پرستاری انجام شد.روش: این مطالعه از نوع مروری بوده که به منظور گردآوری داده ها، از مقالات موجود در پایگاه های تخصصی Science Direct Pub Med ، SID منتشر شده به هر دو زبان انگلیسی و فارسی و در محدوده زمانی 1995 تا 2015 استفاده شد. برای این منظور از روش جستجوی سلسله مراتبی و کلید واژه های آموزش الکترونیکی و آموزش پرستاری استفاده شد. در نهایت 20 مقاله انتخاب و بررسی شد.یافته ها: با توجه به نتایج این مطالعه به طورکلی می توان مزایای آموزش الکترونیکی را در چند محور به شرح زیر برشمرد: تعامل بین استاد و دانشجو و عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس، تغییر نگرش و دانش پرستاران و دانشجویان پرستاری، افزایش دانش و آگاهی پرستاران و به روز بودن اطلاعات و نهایتا ارائه بهترین مراقبت ها در محیط بالین، بهبود نتایج بیماری، ایجاد روشی مناسب برای کارکرد مناسب پرستاری در بالین بیمار، افزایش میزان رضایت مندی پرستاران از به کارگیری این رویکرد آموزشی و افزایش مهارت ها و شایستگی های پرستاران در زمینه ارائه مراقبت ها به بیماران.نتیجه گیری: با توجه به مزایای آموزش الکترونیکی، پیشنهاد می گردد که این روش به عنوان یک روش ارایه آموزش موثر در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد توجه قرار گیرد. با توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده ها، بیمارستان ها و مدیریت علمی، به ارتقا بهره وری نزدیک خواهیم شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1001
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

مقدمه: عزت نفس یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت انسان بوده و به احساس فرد نسبت به ارزشمندی و تایید او نسبت به خودش گفته می شود. یکی از مهمترین اهداف آموزشی، موفقیت تحصیلی دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه عزت نفس در دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد رشت و همبستگی آن با موفقیت تحصیلی در آنها انجام شد.روش: این مطالعه تحلیلی به روش سرشماری بر روی 473 دانشجوی پرستاری و مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت در نیمسال دوم 91-92 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت: مشخصات فردی و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت جمع آوری و موفقیت تحصیلی با معدل نیمسال قبل اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss/ver22 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره عزت نفس دانشجویان مامایی و پرستاری به ترتیب: 32.49±4.45 و 32.58±4.43 بود. بین میانگین نمره عزت نفس دانشجویان پرستاری و مامایی اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت (p=0.82) همچنین بین نمره معدل دانشجویان دو گروه پرستاری و مامایی با نمره عزت نفس شان نیز همبستگی آماری معنی داری مشاهده نشد. (p=0.82)نتیجه گیری: با توجه به نتایج، اکثریت دانشجویان دارای سطح عزت نفس بالا بودند. به نظر می رسد توجه به این مفهوم برای ارتقا بهداشت روانی و به تبع آن موفقیت تحصیلی در دانشجویان از اهمیت بسیاری برخوردار باشد، لذا توسعه برنامه های آموزشی دانشگاه در تمام ابعاد عزت نفس و لزوم ارتقا آن در دانشجویان ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    26-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1151
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

مقدمه:پرستاری همواره حرفه ای متکی بر عمل شناخته می شود و آموزش بالینی رکن اصلی پرستاری محسوب می گردد. مطالعه متاسنتز حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری در طی سالهای 1382-1392 صورت گرفته است.روش: در مطالعه متاسنتز حاضر با استفاده از روش متاسنتز کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعات کیفی انجام شده پیرامون عوامل مرتبط با آموزش بالینی در پرستاری در ایران و دارای شرایط ورود به مطالعه در بانکهای اطلاعاتی SID، Magiran، Iranmedex طی سالهای 1382-1392 جمع آوری و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت برای جستجو در بانکهای اطلاعاتی مذکور ازعبارات "آموزش بالینی"، "آموزش در عرصه" و "آموزش عملی" استفاده گردید. هر یک از مطالعات انتخاب شده، با دقت و با تمرکز بر جزییات، بررسی شده و مفاهیم کلیدی استخراج شده از هر مطالعه با مفاهیم کلیدی سایر مطالعات جهت تفسیر نهایی پدیده آموزش بالینی مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها:بر اساس جستجوی اولیه صورت گرفته در پایگاههای اطلاعاتی مذکور، تعداد 18 مطالعه کیفی در ارتباط با آموزش بالینی پرستاری و عوامل مرتبط با آن یافت شد که از این تعداد، 7 مطالعه دقیقا در ارتباط با موضوع پژوهش بود. مشارکت کنندگان در 6 مقاله، دانشجویان پرستاری و در 1 مقاله اعضا هیات علمی مدرس پرستاری و مسوولین امور بالینی بودند. مطالعات انتخاب شده 7 شهر: تهران، رشت، اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، زاهدان و ارومیه را پوشش می دادند و شیوه تجزیه و تحلیل در هفت مطالعه، روش تحلیل محتوی (Content analysis) ذکر شده بود. در نهایت تفسیر نهایی از پدیده آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن در قالب دو درونمایه: عوامل تسهیل (تقویت) کننده و عوامل تهدید کننده، در 4 بعد: دانشجو، مربی، محیط و برنامه آموزشی ارائه گردید.نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر در زمینه عوامل موثر بر آموزش بالینی می تواند توسط مربیان و مسوولین برنامه ریزی در آموزش بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد و جهت هدایت مطالعات بعدی در زمینه آموزش بالینی سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    40-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    885
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

مقدمه: با توجه به نقش فرهنگ سازمانی در افزایش کیفیت مراقبت های درمانی، توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر آن اهمیت فوق العاده ای دارد. در این بین سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهایی است که بر فرهنگ سازمانی تاثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل می کند؛ بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر فرهنگ سازمانی از دیدگاه پرستاران می باشد.روش: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های شهر زنجان می باشد. به منظور نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی استفاده شده است. معیارهای ورود داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر و اشتغال به کار 6 ماه و بیشتر بوده است. برای گردآوری داده ها جهت آزمون فرضیه های تحقیق از پرسش نامه فرهنگ سازمانی و پرسشنامه سرمایه اجتماعی استفاده گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای spss و لیزرل استفاده شده است.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد سرمایه اجتماعی با ضریب استاندارد شده 0.76 و مقدار 11.63 t با فرهنگ سازمانی ارتباط مستقیم دارد. همچنین سرمایه اجتماعی با ضریب 0.585 با فرهنگ تداوم، با ضریب 0.463 با فرهنگ رسالتی، با ضریب 0.789 با فرهنگ مشارکتی و با ضریب 0.567 با فرهنگ سازگاری ارتباط مستقیمی دارد. همچنین مقدار RMSE برابر 0.003، GFI برابر 0.92 و نسبت به درجه آزادی کمتر از 1 نشان دهنده برازش خوب مدل می باشد.نتیجه گیری: با توجه به ارتباط سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی در بین پرستاران، مدیران پرستاری می توانند با ارتقا یکی از این متغیرها و به خصوص سرمایه اجتماعی باعث تقویت سایر متغیرها شوند. در این زمینه ایجاد تیم های کاری، تفویض بیشتر اختیار به پرستاران و ارتباط مناسب تر با پرستاران می تواند باعث رشد سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    52-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1080
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

مقدمه: با مرور بر نتایج مطالعات گذشته، هنوز نمی توان در زمینه ی چگونگی ارتباط متقابل بین سه متغیر ویژگی های شخصیتی، سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان به اظهار نظر قطعی پرداخت، لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط ویژگی های شخصیتی، سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام گردید.روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از میان 485 دانشجوی دانشکده پرستاری و مامایی زنجان 1392، تعداد 235 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO (فرم کوتاه 60 ماده ای)، مقیاس اصلاح شده سبک های یادگیری کلب 1، 3 و فرم ویژگی های جمعیت شناختی جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-18 و آمار توصیفی و آزمون پیرسون برای دستیابی به هدف مطالعه استفاده شد.یافته ها: بیانگر وجود همبستگی بین ویژگی شخصیتی "انعطاف پذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی" p=0.013)، (r=0.171 و "مفهوم سازی انتزاعی" p=0.040)، (r=0.143 بود؛ بین ویژگی شخصیتی "مسوولیت پذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود داشت p=0.025)، (r=0.156. آزمون آماری ارتباط معناداری را بین ویژگی های شخصیتی "انعطاف پذیری" p=0.008)، (r=0.183، "دلپذیر بودن" p=0.001)، (r=0.242 و "مسوولیت پذیری" p=0.002)، (r=0.218 با نمره ی معدل کل نشان داد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" با نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی معنادار وجود داشت p=0.050)، (r=0.136.نتیجه گیری: در میان دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان بین ویژگی شخصیتی "انعطاف پذیری" با سبک یادگیری "مشاهده ی تاملی" و "مفهوم سازی انتزاعی" همبستگی وجود دارد؛ بین ویژگی شخصیتی "مسوولیت پذیری" با سبک یادگیری "آزمایشگری فعال" نیز ارتباط وجود دارد. در ضمن بین ویژگی های شخصیتی "انعطاف پذیری"، "دلپذیر بودن" و "مسوولیت پذیری" با نمره ی معدل کل واحدهای گذرانده ارتباط وجود دارد. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری "آزمایشگری فعال" و نمره معدل کل واحدهای گذرانده نیز همبستگی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

مقدمه: اخلاق در پژوهش از موضوعات مهم است و با توجه به اینکه دانشجویان افرادی هستند که تازه پا به عرصه پژوهش گذاشته اند، لذا بررسی رعایت اخلاق در تحقیقات دانشجویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین وضعیت رعایت اخلاق در پژوهش دانشجویی، عوامل مرتبط و راهکارهای اصلاح آن از دیدگاه دانشجویان و اساتید انجام شد.روش: این مطالعه توصیفی به صورت در دسترس، روی 55 دانشجو و 15 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام در سال 1392 شد. نمونه گیری از اردیبهشت تا تیرماه سال 1392 به طول انجامید. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته که دارای 4 بخش: اطلاعات دموگرافیک، بررسی وضعیت رعایت اخلاق، بررسی عوامل مرتبط در 3 حیطه آموزشی، مرتبط با دانشجو و مدیریتی- محیطی و بخش مربوط به راهکارهای فرضی بود، انجام شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی و درصد استفاده شد.یافته ها: %21 افراد شرکت کننده اساتید و %79 دانشجو بودند. از دیدگاه اساتید و دانشجویان، بیشترین موارد نقص رعایت اخلاق در مرحله برنامه ریزی و اجرای تحقیق (%17.9) و کمترین آن در مرحله تجزیه و تحلیل، گزارش و انتشار نتایج (%0) اتفاق می افتند. در بررسی علل، حیطه مرتبط با دانشجو (%30.44) و حیطه مدیریتی- محیطی (%26.55) از بیشترین عوامل مرتبط بوده اند. بیشترین فراوانی راهکارها مربوط به ایجاد سیستم پایش (47.1 درصد) و ارائه مشاوره پژوهشی (41.4 درصد) بودند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه موثرترین علل گزارش شده در این مطالعه مربوط به حیطه های مرتبط با دانشجو و حیطه مدیریتی- محیطی می باشد، لذا مدیران پژوهشی بایستی راهکارهای پیشنهادی این مطالعه را در نظر بگیرند تا حل این مشکل منجر به انجام تحقیقات معتبر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    72-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    945
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

مقدمه: مشاوره یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می باشد. عدم اعتقاد دانشجویان به مفید بودن مشاوره و وجود تفاوت در نگرش اساتید و دانشجویان می تواند یکی از موانع اجرای صحیح این برنامه به شمار آید، لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه نگرش اساتید و دانشجویان نسبت به مشاوره تحصیلی انجام شده است.روش: در این مطالعه توصیفی مقایسه ای در سال 90، نگرش 31 استاد و 250 دانشجوی (پرستاری، مامایی و اتاق عمل) دانشکده پرستاری و مامایی تبریز که به روش تصادفی وارد مطالعه شدند، از طریق پرسشنامه 18 سوالی تعیین نگرش نسبت به مشاوره تحصیلی ادهمی و همکاران مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 13 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نگرش اساتید راهنما 73.51±7.19 و دانشجویان 63.91±8.18 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.0001)، همچنین در این مطالعه میانگین و انحراف معیار نمره نگرش اساتید پرستاری (51.37±1.58) به طور معنی داری بیشتر از اساتید مامایی (47.78±4.80) بود (P<0.01).نتیجه گیری: بین نگرش اساتید و دانشجویان تفاوت وجود داشت. اساتید مشاوره را برای سازگاری و حمایت از دانشجو لازم می دانند. از نظر دانشجویان نیز مشاوره نیازمند تخصص است. توجه به این تفاوت ها به هنگام ارائه خدمات مشاوره ای توسط اساتید لازم و ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    81-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    638
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان مامایی باید علاوه بر تامین سلامت مادر، سلامت جنین را نیز در نظر داشته باشند، بنابراین آموزش مهارت هایی از جمله ارزیابی سیستم های قلب و ریه در این قشر از کادر درمان اهمیت ویژه ای دارد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش معاینه قلب و ریه مبتنی بر شبیه سازی توسط مانکن با سخنرانی بر دانش و اعتماد به نفس دانشجویان مامایی رفسنجان انجام گرفت.روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 28 دانشجوی مامایی شرکت داشته و به طور تصادفی در دو گروه شبیه سازی با مانکن و سخنرانی تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه دانش و اعتمادبه نفس در ارزیابی قلب و ریه بود. اطلاعات با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی، آزمون های تی تست و تی زوجی تجزیه تحلیل شد.یافته ها: میانگین±انحراف معیار نمره دانش در گروه شبیه سازی با مانکن و سخنرانی بعد از مداخله به ترتیب 9.21±0.8 و 5.5±1.95 بود؛ که اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده شد (P<0.0001). همچنین میانگین±انحراف معیار نمره اعتمادبه نفس بعد از مداخله در گروه شبیه سازی با مانکن 25.35±3.65 و سخنرانی 15±3.61 بوده است که اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه وجود داشت (P<0.0001).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، شبیه سازی (استفاده از مانکن) در افزایش دانش و اعتمادبه نفس در زمینه ارزیابی قلب و ریه موثر است؛ بنابراین مراکز آموزشی می توانند از این روش ها که گاها نیاز به صرف وقت کمتری نیز دارد، استفاده کرده و فراگیر را در شرایط واقعی تری آموزش دهند که این خود می تواند بر آگاهی و توانایی انجام کار را با اطمینان بیشتر تاثیر گذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 638

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (پیاپی 14)
  • صفحات: 

    90-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مقدمه: استرپتوکوکوس پنومونیه عامل شایع عفونت باکتریال سیستم تنفسی، عفونت گوش میانی، باکتریمی، مننژیت و پنومونی بویژه در کودکان است. بدلیل اطلاعات اندکی که در رابطه با میزان فراوانی و مقاومت استرپتوکوکوس پنومونیه نسبت به آنتی بیوتیک ها در ایران وجود دارد، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی حاملین استرپتوکوکوس پنومونیه و بررسی مقاومت میکروبی آن در کودکان انجام شد.روش: پژوهش حاضر بصورت توصیفی- مقطعی از آبان تا اسفند ماه سال 1391 در 554 کودک 2-12 ساله مهدکودک ها و مدارس کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه نمونه ها با سواب استریل از ناحیه نازوفارنکس جمع آوری شده و در محیط ترانسپورت به آزمایشگاه منتقل شد، سپس در محیط کشت بلاد آگارکشت داده شده و پس از ایزوله کردن تست های تاییدی و تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی انجام شد. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شده و مطابق با آزمون آماری Mann Whitney U و Chi-Square Tests تفسیر گردید.یافته ها: استرپتوکوکوس پنومونیه در 15% نمونه یافت شد و مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به آنتی بیوتیک های آزیترومایسین، آموکسی سیلین، ریفامپین، آموکسی سیلین کلاولانیک اسید، کوتریموکسازول و سفتریاکسون بترتیب 63.9%، 56.6%، 41%، 37.3%، 37.3% و 3.6% بود و 31.1% ایزوله ها به هیچ یک از آنتی بیوتیک ها مقاوم نبودند.نتیجه گیری: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت بالا در آنتی بیوتیک های آزیتروماسین، آموکسی سیلین، آموکسی سیلین کلاونیک اسید و کوتریموکسازول شده است که بیانگر احتمال افزایش خطر بیماری های عفونی مقاوم به درمان می باشد. به همین دلیل لزوم آموزش کافی پزشکان و جمعیت عمومی در مورد استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button