مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

924
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه:پرستاری همواره حرفه ای متکی بر عمل شناخته می شود و آموزش بالینی رکن اصلی پرستاری محسوب می گردد. مطالعه متاسنتز حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری در طی سالهای 1382-1392 صورت گرفته است.روش: در مطالعه متاسنتز حاضر با استفاده از روش متاسنتز کیفی نوبلیت و هار (1988), مطالعات کیفی انجام شده پیرامون عوامل مرتبط با آموزش بالینی در پرستاری در ایران و دارای شرایط ورود به مطالعه در بانکهای اطلاعاتی SID, Magiran, Iranmedex طی سالهای 1382-1392 جمع آوری و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت برای جستجو در بانکهای اطلاعاتی مذکور ازعبارات "آموزش بالینی", "آموزش در عرصه" و "آموزش عملی" استفاده گردید. هر یک از مطالعات انتخاب شده, با دقت و با تمرکز بر جزییات, بررسی شده و مفاهیم کلیدی استخراج شده از هر مطالعه با مفاهیم کلیدی سایر مطالعات جهت تفسیر نهایی پدیده آموزش بالینی مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها:بر اساس جستجوی اولیه صورت گرفته در پایگاههای اطلاعاتی مذکور, تعداد 18 مطالعه کیفی در ارتباط با آموزش بالینی پرستاری و عوامل مرتبط با آن یافت شد که از این تعداد, 7 مطالعه دقیقا در ارتباط با موضوع پژوهش بود. مشارکت کنندگان در 6 مقاله, دانشجویان پرستاری و در 1 مقاله اعضا هیات علمی مدرس پرستاری و مسوولین امور بالینی بودند. مطالعات انتخاب شده 7 شهر: تهران, رشت, اصفهان, خراسان شمالی, زنجان, زاهدان و ارومیه را پوشش می دادند و شیوه تجزیه و تحلیل در هفت مطالعه, روش تحلیل محتوی (Content analysis) ذکر شده بود. در نهایت تفسیر نهایی از پدیده آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن در قالب دو درونمایه: عوامل تسهیل (تقویت) کننده و عوامل تهدید کننده, در 4 بعد: دانشجو, مربی, محیط و برنامه آموزشی ارائه گردید.نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر در زمینه عوامل موثر بر آموزش بالینی می تواند توسط مربیان و مسوولین برنامه ریزی در آموزش بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد و جهت هدایت مطالعات بعدی در زمینه آموزش بالینی سودمند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، حسین، و بازقلعه، میلاد. (1394). عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی. آموزش پرستاری، 4(4 (پیاپی 14))، 26-39. SID. https://sid.ir/paper/238236/fa

    Vancouver: کپی

    باقری حسین، بازقلعه میلاد. عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی. آموزش پرستاری[Internet]. 1394؛4(4 (پیاپی 14)):26-39. Available from: https://sid.ir/paper/238236/fa

    IEEE: کپی

    حسین باقری، و میلاد بازقلعه، “عوامل موثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی،” آموزش پرستاری، vol. 4، no. 4 (پیاپی 14)، pp. 26–39، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button